Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Esteban Ocon

De grootste verliezers van het afgelopen 'silly season'

Wat heeft 2018 toch een bijzondere Formule 1-transfers opgeleverd. Daniel Ricciardo eiste alle krantenkoppen op, toen hij wereldkundig maakte Red Bull Racing te verlaten voor Renault. Charles Leclerc deed een duit in het zakje dankzij zijn Ferrari-deal, ook de Sauber-move van Kimi Raikkonen kon op veel aandacht rekenen. Pierre Gasly en Carlos Sainz maakten eveneens transfers die men voorafgaand aan het jaar niet had voorzien.

Dankzij de grote, door Ricciardo in gang gezette rijderscarrousel kregen een aantal rijders kansen waarop ze niet hadden gerekend. Gasly is bij uitstek de grote winnaar van het silly season: de jonge Fransman móest haast wel worden gepromoveerd vanuit Toro Rosso, omdat Red Bull anders in zou gaan tegen haar eigen filosofie - naast dat Gasly uiteraard een zeer bekwame rijder is. Als er wordt gesproken over winnaars, bestaan er uiteraard ook verliezers. Maar wie baalden er het meest? Racingnews365 zet ze op een rijtje.

De grootste verliezer van het silly season van 2018 is zonder enige twijfel Esteban Ocon. De 22-jarige Fransman werd door sommigen getipt als opvolger van Valtteri Bottas in 2019, maar toen de Fin een ongelukkige start van het seizoen had besloot Mercedes (uit mededogen?) aan hem vast te houden. Een overstap van Force India naar Renault werd bekokstoofd en leek ook in de planning, tot Ricciardo pardoes het konijn uit de hoge hoed toverde. Een dienstverband bij McLaren werd te elfder ure afgeblazen omdat het team in zee ging met Carlos Sainz en bij Force India was na de overname door het Stroll-consortium geen plek meer. Zodoende moet Ocon in 2019 langs de zijlijn plaatsnemen. Auw.

Geld wat stom is maakt recht wat krom is, dat weet Sergey Sirotkin inmiddels ook maar al te goed. De Rus tekende eind 2017 een 'meerjarige' deal bij Williams, maar staat na seizoen één met lege handen. Sponsor SMP Racing had geen zin meer om de bodemloze put van Williams te blijven vullen bood daarom aanzienlijk minder centen voor een samenwerking in 2019, iets wat de stal uit Grove niet zag zitten. Toen Robert Kubica's portemonnee meer gevuld bleek dan die van Sirotkin was de keuze snel gemaakt - de Pool komt, de Rus moet plaatsmaken. Aangezien het tweede zitje van Williams pas eind november werd vergeven had Sirotkin geen kans meer om elders onderdak te vinden.

Vorig jaar de grootste geluksvogel van de autosportwereld, dit jaar voor de zoveelste keer aan de straat gezet. Brendon Hartley kon in zijn eerste volledige Formule 1-seizoen niet meekomen met teammaat Gasly en toen de Nieuw-Zeelander eindelijk een beetje tempo had gewonnen, was het kwaad al geschied. Hartley is absoluut geen slechte coureur, maar na zoveel geluk zal de Kiwi het beetje pech waarmee hij in 2018 kreeg te maken maar gewoon moeten slikken. Had hij even langer aan de F1 mogen proeven dan was het naar eigen zeggen beter gegaan, maar de snelle wereld van de autosport wacht echter zelden op iemand.

De race om het tweede Williams-zitje was een zeer interessante. Sirotkin had geld, dat was bekend - van Kubica's portemonnee waren de media zich ook bewust. In de zomer deed zich pardoes nog een goed gefinancierde klant aan in de persoon van Artem Markelov. De Rus had het wellicht zelfs voor elkaar kunnen krijgen om in 2019 zijn Formule 1-debuut te maken. Niemand minder dan Markelovs bloedeigen vader gooide echter roet in het eten. Markelov senior, de geldschieter van junior, werd opgepakt op verdenking van miljoenenfraude. Foutje, bedankt pa!

Hij wordt door vrijwel iedereen vergeten en ook wij hadden hem, als we heel eerlijk zijn, bijna over het hoofd gezien voor dit lijstje. Stoffel Vandoorne heeft een vervelend jaar achter de rug, dat resulteerde in het verlies van zijn zitje bij McLaren. De Belg kwam er gewoonweg niet aan te pas ten opzichte van Fernando Alonso en moet de koningsklasse, waarin hij debuteerde als hot prospect, al na twee seizoenen verlaten. Of het allemaal wel zo eerlijk is verlopen valt te betwisten, maar feit is dat Vandoorne volgend jaar niet op de Formule 1-grid staat.

Was Sauber stiekem al langer van plan om Marcus Ericsson te lozen? De Zweed mocht bij gratie van de uit Zweden afkomstige investeerders en eigenaars van het Zwitserse team langer blijven zitten dan menigeen voor mogelijk had gehouden. In 2018 werd er een einde gemaakt aan het verblijf van de Zweed als racerijder van Sauber: waar Raikkonen werd overgenomen van Ferrari, daar werd Antonio Giovinazzi doodleuk geleend van de Scuderia. We merken hem voor nu aan als verliezer, maar wie weet wat de stap naar de Verenigde Staten voor moois op kan leveren - vraag dat maar aan Takuma Sato en Alexander Rossi.

Als nieuwste promovendus vanuit de opleidingsploeg van Red Bull stond Dan Ticktum klaar om zijn entree te maken in de Formule 1. Oké, hij had niet genoeg licentiepunten, maar hé, Ticktum moest vanwege een schorsing het seizoen 2016 uitzitten, dus daar was toch wel een mouw aan te passen? Niet dus. De 19-jarige Brit werd dankzij zijn goede resultaten in het F3-jaar gepolst als vervanger van de teleurstellende en bovengenoemde Hartley, maar ammenooit dat überhaupt in een Toro Rosso plaats zou nemen. De FIA hield streng vast aan haar licentiepuntensysteem en tot op heden voldoet Ticktum nog steeds niet aan de eisen om een 'F1-rijbewijs' in ontvangst te mogen nemen.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Esteban Ocon

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"