Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De knotsgekste regenraces uit de Formule 1-geschiedenis

De Grand Prix van Duitsland van 2019 zal de geschiedenisboeken ingaan als een van de meest bizarre regenraces in de historie van de Formule 1. Het is echter zeker niet de eerste keer dat de regen voor bizarre taferelen zorgde. Van onverwachte leiders tot megacrashes en van hoogstaande individuele prestaties tot verrassende overwinningen, de regen stelt de Formule 1-fans zelden teleur. RacingNews365 dook de geschiedenis in op zoek naar enkele fraaie regenraces.

Grand Prix van Monaco - 1984

Regen in de smalle straten van Monaco staat garant voor spektakel en zo geschiedde het ook in 1984. Voor het eerst kon de Formule 1-wereld genieten van de bijzondere talenten van Ayrton Senna in de regen. De Braziliaanse jongeling reed onder erbarmelijke omstandigheden een van zijn beste races en leek op weg om leider Alain Prost te verschalken tot het moment dat de race werd afgevlagd vanwege extreme regenval. Een dolenthousiaste Senna dacht de race te hebben gewonnen, maar werd 'slechts' tweede. Zijn eerste F1-podium.

Grand Prix van Europa - 1993

De Europese GP van 1993 werd verreden op het Engelse Donington Park en staat bekend als een van de beste races van Ayrton Senna. In openingsronde van de door regen geteisterde race, liet de Braziliaanse Formule 1-legende zien uit welk racehout hij was gesneden. Op een kletsnatte baan haalde hij met speels gemak direct na de start Michael Schumacher, Damon Hill, Alain Prost en Karl Wendlinger in, en wist nog voor de start van de tweede ronde de eerste plek te veroveren. In het vervolg van de race wist niemand Senna bij te houden. Sterker nog, de toenmalig McLaren-coureur finishte na 76 ronden met een voorsprong van ruim één minuut en twintig seconden op nummer twee Damon Hill en meer dan een ronde voorsprong op zijn eeuwige rivaal Alain Prost. Tot op de dag van vandaag wordt de openingsronde van Senna door velen beschouwd als de beste individuele ronde uit de geschiedenis van de sport.

Grand Prix van Spanje - 1996

Michael Schumacher staat bekend als een van de beste regenracers uit de geschiedenis van koningsklasse van de autosport. Tijdens de Spaanse GP van 1996 liet hij zien waarom. In het seizoen 1996 was de Ferrari-bolide van de Duitser niet de beste op de grid, maar in de Spaanse regen was Schumacher een klasse apart. Na de start lag hij in zevende positie, maar de Ferrari-coureur liet geen spaan heel van de concurrentie en had al na twaalf ronden de leiding in handen. Eenmaal op de eerste positie declasseerde hij zijn concurrenten door vier tot vijf seconden per ronde sneller te zijn dan zijn achtervolgers. De leiding gaf hij in het vervolg van de race niet meer weg en de zevenvoudig wereldkampioen finishte de race met een voorsprong van ruim 45 seconden op de nummer twee.

Grand Prix van Monaco - 1996

Wederom een regenrace in de straten van Monaco in deze lijst. De editie van '96 ging de boeken in als de race waarin het minste aantal deelnemers de finish bereikte. Slechts drie coureurs kwamen over de finish in deze knotsgekke race. Liefst vijf coureurs, waaronder Jos Verstappen en Michael Schumacher knalden al in de eerste ronde in de vangrails. Velen zouden er nog volgen, waardoor de als negende gestarte Olivier Panis zijn enige F1-zege behaalde. Het podium werd compleet gemaakt door de twee andere coureurs die de finish behaalden: David Coulthard en Johnny Herbert

Grand Prix van België - 1998

De Belgische Grand Prix van 1998 ging qua schade de boeken in als een van de duurste Grands Prix in de geschiedenis. De race ging van start in kletsnatte condities en na enkele honderden meters verloor David Coulthard al de controle over zijn McLaren-bolide. Door de regen was de zichtbaarheid achter hem minimaal, waardoor zijn spin uitmondde in totale chaos, waarin dertien (!) Formule 1-wagens op elkaar in reden. Een rode vlag volgde, waarna het ruim een half uur duurde voordat de race kon worden herstart. Mika Hakkinen en Johnny Herbert vielen meteen na de herstart uit door toedoen van een crash, waarna Michael Schumacher de leiding in de race overnam. Na een bizar incident, waarbij de Duitser achterop achterblijver David Coulthard knalde, was zijn race over. Damon Hill ging er uiteindelijk vandoor met de overwinning, voor teamgenoot Ralf Schumacher. Het was de eerste zege van Jordan in de Formule 1 en het werd direct een dubbelzege.

Grand Prix van Maleisië - 2001

Als het in Maleisië regent, dan komt het vaak met bakken tegelijk uit de hemel. Dat hadden de Formule 1-coureurs tijdens de Maleisische GP van 2001 snel door. In ronde drie was het Sepang International Circuit haast onbegaanbaar en schoven meerdere coureurs links en rechts de baan af, waardoor de safety car al snel de baan op moest komen. Nadat deze enkele ronden lang voor het veld uit had gereden, werd de race vervolgd. Jos Verstappen, die de wedstrijd vanaf de achttiende plek was vertrokken, was in zijn Arrows-bolide knap opgeklommen naar de tweede positie en liet zien dat ook hij in de regen het maximale uit zijn materiaal kon halen. Uiteindelijk was het Michael Schumacher die de overwinning wist te veroveren.

Grand Prix van Europa - 2007

De beginfase van de Europese Grand Prix van 2007 staat bij veel Formule 1-fans nog steeds in het geheugen gegrift, maar er is één oud-Formule 1-coureur die deze GP zeker nooit meer zal vergeten: Markus Winkelhock. Tijdens de openingsronde van de race kwam de regen plotseling met bakken uit de lucht. Alleen Spyker-coureur Winkelhock had hier rekening mee gehouden en nadat alle andere bolides noodgedwongen een pitstop moesten maken voor regenbanden, nam de Duitser in zijn eerste en enige Grand Prix de leiding over. Na enkele rondes kwam er een einde aan het sprookje van Winkelhock. De race werd namelijk gestaakt, omdat verschillende bolides door toedoen van aquaplaning van de baan waren geschoven en zijn voorsprong teniet werd gedaan.

Grand Prix van Italië - 2008

Het Italiaanse Grand Prix-weekend in 2008 werd geteisterd door zware regen. Het was Sebastian Vettel die in zijn Toro Rosso-bolide (!) boven kwam drijven. Op magistrale wijze pakte hij tot ieders verbazing de poleposition en werd hij zodoende de jongste polesitter in de geschiedenis van de sport. Niemand achtte het voor mogelijk dat de jonge Duitser zijn poleposition tijdens de race om kon zetten in een overwinning, maar Vettel snoerde iedereen de mond. Hij reed nagenoeg onbedreigd naar de finish en won de Italiaanse GP met een voorsprong van twaalf seconden op de Fin Heikki Kovalainen. Tot op de dag vandaag is het de enige Formule 1-overwinning van Toro Rosso.

Grand Prix van Canada - 2011

Jenson Button zal waarschijnlijk nog vaak terugdenken aan de Canadese Grand Prix van 2011. Lange tijd leek het een van zijn slechtste races ooit te worden, nadat hij in de regen in aanraking kwam met teamgenoot Lewis Hamilton, die daardoor noodgedwongen de race moest staken. Na een straf viel Button terug naar de vijftiende plek, waarna de race in ronde 26 werd gestaakt, omdat de baan te nat was. Na de herstart volgde een grootse inhaalrace en in een enerverende slotronde wist de Engelsman de leiding af te nemen van Sebastian Vettel en de race als winnaar af te sluiten.

Grand Prix van Brazilië - 2016

Tijdens de Grand Prix van Duitsland liet Max Verstappen afgelopen weekend zien wat voor een begenadigd regenracer hij is. Het was echter niet de eerste keer dat de Nederlander aan de wereld toonde tot welke dingen hij in de regen in staat is. In het 2016-seizoen was de gehele Formule 1-paddock na afloop van de Braziliaanse GP namelijk lyrisch over de Red Bull-coureur. In Sao Paulo, de geboortestad van Formule 1-legende Ayrton Senna, deed de Nederlander het Braziliaanse volk aan vervlogen tijden herinneren. Aan het begin van de race haalde Verstappen de ene na de andere concurrent in, maar na een foute bandenkeuze van zijn team viel hij ver terug. Wat volgden waren zestien adembenemende ronden, waarin Verstappen op een kletsnatte baan welgeteld elf (!) plaatsen goedmaakte en uiteindelijk beslag wist te leggen op zijn zevende Formule 1-podium.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris