Het is geen nieuw fenomeen in de Formule 1. In het verleden waren er al vaker teams die in zee gingen met een motorleverancier om motoren in eigen beheer te onderhouden, zonder fabriekssteun. En dus werd er een ander naamlabeltje op geplakt. En het mooie daaraan is: alles mag! Zo zette Arrows in de tweede helft van de jaren '80 Megatron-motoren in, wat in feite gewoon BMW-motoren waren. Het klinkt echter wel lekker snel, maar zeker ook gevaarlijk, aangezien het ook direct doet denken aan één van de gevaarlijkste slechteriken uit de Transformers-franchise. Sowieso heeft Arrows een historie van afwijkende motornamen. Jos Verstappen himself kan daarover meepraten. In 2000 respectievelijk 2001 reed hij met Supertec- en Asiatech-motoren (zie foto hieronder), wat eigenlijk krachtbronnen van Renault en Peugeot waren.
Terug naar het verleden?
In meer recente jaren was het overigens Red Bull zelf dat een naamplaatje op de motor mocht plakken. In de laatste jaren van de samenwerking met Renault, heette de motor opeens 'Tag Heuer', vernoemd naar de timing partner van het team. En dat is ook een optie. Als een bedrijf maar diep genoeg in de buidel tast, kan die zomaar als 'motorfabrikant' te boek komen te staan. Voorbeelden daarvan zijn Acer (Ferrari), Petronas (eveneens Ferrari) en Fondmetal (Cosworth). Tag Heuer echter is ook in 2021 nog verbonden aan Red Bull, dus die optie lijkt open te liggen, aangezien alle banden met Renault zijn verbroken. Mugen dan? De naam die met name in de jaren '90 al eens eerder van stal werd gehaald om te Honda-motoren van naam te voorzien. De vraag is echter of Red Bull terug wil grijpen naar namen uit het verleden. In plaats daarvan kan het evengoed met een nieuwe naam nieuwe geschiedenis willen schrijven. En waarom dan niet dicht bij huis blijven? Als alles immers is toegestaan kan je het ook als een marketingtool voor je eigen merk inzetten. Red Bull met een 'Simply Cola' V6-motor? Zeg nooit nooit!
Meest gelezen