Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De meeste bizarre vleugels in de geschiedenis van de Formule 1

Er wordt momenteel veel gepraat over de flexibele voor- en achtervleugels waarmee verschillende teams de grenzen van het regelboek zouden hebben opgezocht. Maar geloof ons, het kan echt nog wel wat gekker. In het verleden kwamen een boel teams wel eens met hele bijzondere vleugeldesigns op de proppen.

Recent wordt er veel gepraat over de flexibele vleugels op de Formule 1-wagens van verschillende teams, maar vergeleken met sommige vleugels die de fans in het verleden kregen voorgeschoteld, stellen de flexibele vleugels van 2021 helemaal niets voor. We nemen er een paar onder de loep.

2004: De Williams FW26

In 2004 presenteerde Williams haar FW26 met deze verschrikkelijk lelijke neus, die vast zat aan de voorkant van de voorvleugel. In de volksmond zou de neus al snel worden omgedoopt tot de walrusneus. Met het design werd geprobeerd om meer airflow onder de auto door te sturen, om zo de instabiliteit van de wagen te verminderen. Het werkte niet zoals gehoopt en halverwege het seizoen stapte Williams over tot een meer traditionelere voorvleugel.

1998: X-wings!

Op zoek naar meer downforce, kort nadat er grote regelwijzigingen waren doorgevoerd, experimenteerden verschillende teams met zogeheten X-wings. Deze zagen er ronduit lachwekkend uit en waren terug te vinden boven de sidepods. Je kon ze niet echt missen... Vijf teams, waaronder Ferrari probeerden het uit, met wisselend succes. Uiteindelijk werden deze vleugels verbannen uit veiligheidsoverwegingen, nadat onderdelen tijdens de race van de vleugels afvlogen en omdat het niet goed was voor het zicht van de coureurs.

2001: Arrows A22

Het team van Jos Verstappen en Enrique Bernoldi kwam in 2001 met wel iets heel bijzonders opzetten tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco, nadat met een loophole had gevonden in het technische regelboek. Tijdens de training kwam het met een extra voorvleugel bovenop de neus van de wagen, om zo in de straten van het prinsdom, waar downforce zo belangrijk is, meer neerwaartse krachten te creëren. De FIA liet het niet toe en zette er uit veiligheidsoverwegingen meteen een streep doorheen.

1996: Jordan 196

Wederom in de straten van Monaco, wederom om meer downforce te creëren. In 1996 was het Jordan dat met een extra vleugel kwam, maar dan aan de achterkant van de wagen. Dit idee werd door de FIA daarentegen niet afgeschoten. Rubens Barrichello kwalificeerde zelfs als zesde, maar in de race zagen beide Jordan-coureurs de finishvlag niet.

1982: Ferrari 126C2

Ferrari kwam in 1982 tijdens het raceweekend in Long Beach in de Verenigde Staten opzetten met een dubbele achtervleugel, nadat het team een maas in de wet had gespot. De Italianen hadden twee achtervleugels voor elkaar gemonteerd, waardoor de totale breedte van de twee vleugels samen veel breder was dan eigenlijk toegestaan. Omdat in het regelboek niet stond gespecificeerd hoeveel vleugels er mochten zijn, konden ze er in principe mee weg komen. Het was een politiek statement, nadat Williams de race daarvoor ook de grenzen van het regelboek had opgezocht met haar water gekoelde remmen. Gilles Villeneuve finishte als derde, maar na een protest werd hij uiteindelijk gediskwalificeerd.

2006: BMW Sauber

In 2006 kwam BWM Sauber met wat vernuftige ideeën. Zo werden zij ook betrapt op de inzet van een flexibele achtervleugel en moest het team enkele aanpassingen doorvoeren. Dat jaar kwam het team ook met een idee om twee nagenoeg verticale vleugelelementen toe te voegen aan de voorkant van de auto. Het had echter niet het gewenste effect en bovendien werd het design al snel verbannen door de FIA.

1983: Tyrrell

In 1983 kwam het Tyrrell-team met een wel heel bijzonder idee. Ze wilden profiteren van de regels omtrent de achtervleugel en kwamen met een soort boomerang-vleugel, waarmee het oppervlak van de achtervleugel werd vergroot. Het design werd getest, maar na de test kwam de vleugel in tegenstelling tot een echte boomerang niet meer terug.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi