Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun

F1-stand

  • 1 VER 105
  • 2 HAM 101
  • 3 PER 69
VT1 vr 18 jun
VT2 vr 18 jun
VT3 za 19 jun
Quali za 19 jun
Race zo 20 jun
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

De meeste bizarre vleugels in de geschiedenis van de Formule 1

Er wordt momenteel veel gepraat over de flexibele voor- en achtervleugels waarmee verschillende teams de grenzen van het regelboek zouden hebben opgezocht. Maar geloof ons, het kan echt nog wel wat gekker. In het verleden kwamen een boel teams wel eens met hele bijzondere vleugeldesigns op de proppen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Sky Sports
Recent wordt er veel gepraat over de flexibele vleugels op de Formule 1-wagens van verschillende teams, maar vergeleken met sommige vleugels die de fans in het verleden kregen voorgeschoteld, stellen de flexibele vleugels van 2021 helemaal niets voor. We nemen er een paar onder de loep.

2004: De Williams FW26

In 2004 presenteerde Williams haar FW26 met deze verschrikkelijk lelijke neus, die vast zat aan de voorkant van de voorvleugel. In de volksmond zou de neus al snel worden omgedoopt tot de walrusneus. Met het design werd geprobeerd om meer airflow onder de auto door te sturen, om zo de instabiliteit van de wagen te verminderen.

Het werkte niet zoals gehoopt en halverwege het seizoen stapte Williams over tot een meer traditionelere voorvleugel.

1998: X-wings!

Op zoek naar meer downforce, kort nadat er grote regelwijzigingen waren doorgevoerd, experimenteerden verschillende teams met zogeheten X-wings. Deze zagen er ronduit lachwekkend uit en waren terug te vinden boven de sidepods. Je kon ze niet echt missen... Vijf teams, waaronder Ferrari probeerden het uit, met wisselend succes. Uiteindelijk werden deze vleugels verbannen uit veiligheidsoverwegingen, nadat onderdelen tijdens de race van de vleugels afvlogen en omdat het niet goed was voor het zicht van de coureurs.

2001: Arrows A22

Het team van Jos Verstappen en Enrique Bernoldi kwam in 2001 met wel iets heel bijzonders opzetten tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco, nadat met een loophole had gevonden in het technische regelboek.

Tijdens de training kwam het met een extra voorvleugel bovenop de neus van de wagen, om zo in de straten van het prinsdom, waar downforce zo belangrijk is, meer neerwaartse krachten te creëren.

De FIA liet het niet toe en zette er uit veiligheidsoverwegingen meteen een streep doorheen.

1996: Jordan 196

Wederom in de straten van Monaco, wederom om meer downforce te creëren. In 1996 was het Jordan dat met een extra vleugel kwam, maar dan aan de achterkant van de wagen. Dit idee werd door de FIA daarentegen niet afgeschoten. Rubens Barrichello kwalificeerde zelfs als zesde, maar in de race zagen beide Jordan-coureurs de finishvlag niet.

1982: Ferrari 126C2

Ferrari kwam in 1982 tijdens het raceweekend in Long Beach in de Verenigde Staten opzetten met een dubbele achtervleugel, nadat het team een maas in de wet had gespot.

De Italianen hadden twee achtervleugels voor elkaar gemonteerd, waardoor de totale breedte van de twee vleugels samen veel breder was dan eigenlijk toegestaan. Omdat in het regelboek niet stond gespecificeerd hoeveel vleugels er mochten zijn, konden ze er in principe mee weg komen.

Het was een politiek statement, nadat Williams de race daarvoor ook de grenzen van het regelboek had opgezocht met haar water gekoelde remmen. Gilles Villeneuve finishte als derde, maar na een protest werd hij uiteindelijk gediskwalificeerd.

2006: BMW Sauber

In 2006 kwam BWM Sauber met wat vernuftige ideeën. Zo werden zij ook betrapt op de inzet van een flexibele achtervleugel en moest het team enkele aanpassingen doorvoeren. Dat jaar kwam het team ook met een idee om twee nagenoeg verticale vleugelelementen toe te voegen aan de voorkant van de auto. Het had echter niet het gewenste effect en bovendien werd het design al snel verbannen door de FIA.

1983: Tyrrell

In 1983 kwam het Tyrrell-team met een wel heel bijzonder idee. Ze wilden profiteren van de regels omtrent de achtervleugel en kwamen met een soort boomerang-vleugel, waarmee het oppervlak van de achtervleugel werd vergroot.

Het design werd getest, maar na de test kwam de vleugel in tegenstelling tot een echte boomerang niet meer terug.

4 reacties

    x
    Interview Perez: "Kunnen een nieuwe klapband niet 100% zeker uitsluiten"