Tijdens het weekend van de Formule 1 Grand Prix van Hongarije kwam Aston Martin met een opmerkelijke achtervleugel op de proppen. Men probeerde het effect van de oude wing endplates van vorige Formule 1-auto's na te bootsen. Het maakte dat Red Bull-teambaas Christian Horner gekscherend riep dat het misschien wel het kopiëren waard is, natuurlijk verwijzend naar de Red Bull-achtige sidepods die de Aston Martin sieren. Aston Martin introduceerde een erg interessante oplossing om de endplates uit voorgaande jaren na te bootsen, om zo de uiteinden van de horizontale vleugelelementen af te sluiten voor een efficiëntere werking van de achtervleugel en daarmee het produceren van meer downforce. De regels waren voor 2022 zo opgesteld dat de ontwerpers niet langer met concepten konden komen die luchtwervelingen achter de auto veroorzaken, waardoor auto's door de vuile lucht niet goed kunnen volgen. Tekst gaat verder onder illustratie.
Aston Martin vindt opening in reglementen
De endplates die haaks op de horizontale ligger stonden, verdwenen, en het leek erop dat de nieuwe regels ze definitief hadden uitgebannen, aangezien ze enkel door vloeiende, draaiende lijnen gevormd mogen worden. De aero-jongens van Aston Martin echter hebben een oplossing gevonden om toch een verticale endplate te creëren, zoals het altijd gaat door nauwkeurig naar de reglementen te kijken en naar hiaten te speuren. De vleugel draait als het ware terug om zo toch een haakse hoek te creëren. Als gevolg daarvan voldoet de achtervleugel aan de reglementen en dus heeft de FIA de vleugel legaal verklaard. Het is interessant om een gooi te doen naar hoeveel de achtervleugel het team brengt. Er wordt gesproken over een tiende per ronde op een downforce-afhankelijk circuit als de Hungaroring. De meningen van de rivaliserende teams waren verdeeld. De één riep op de vondst te verbieden om de uit de pan rijzende kosten tegen te gaan, terwijl andere teams van mening zijn dat het juist een inspirerend idee kan zijn.
Meest gelezen