Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De tien belangrijkste veranderingen in de Formule 1 per 2021

De kogel is door de kerk. Of moeten we zeggen 'kogels'? Er staat per 2021 een hoop te veranderen in de Formule 1. Hieronder zetten we tien belangrijke pijlers uiteen.

De auto's moeten er in 2021 sexier uitzien. De filosofie van een Formule 1-auto blijft hetzelfde, maar onder andere voorvleugels met oplopende punten, 18-inch velgen én een nieuwe achtervleugel moeten ervoor zorgen dat de auto's beter ogen. De nieuwe regels moeten zorgen voor close racing . Daarvoor moeten de auto's minder 'vuile lucht' genereren en dat wordt bereikt door de introductie van minder complexe vleugels en een toename van het zogeheten grondeffect. Achteropkomende auto's zullen volgens simulaties nog maar 15% aan downforce verliezen, waar dat percentage nu nog op 50% ligt. Meer teams moeten in staat zijn punten te scoren . Onder andere de invoering van de nieuwe auto's moet daarvoor zorgen, evenals de introductie van een budgetlimiet. Men voegt daar echter expliciet aan toe dat er voor de teams genoeg ruimte zal zijn tot variatie in de ontwerpen van de verschillende F1-teams. De rol van de coureurs moet weer doorslaggevend worden . Ja, DRS blijft bestaan, maar de regels moeten met zich meebrengen dat coureurs zélf weer het verschil kunnen maken. 'De rol van de coureur moet belangrijker worden dan de techniek', zo staat er in het persbericht te lezen. De teams krijgen minder tijd in de windtunnel . De aerodynamica zal meer dan ooit moeten worden uitgedokterd in digitale tekenprogramma's, waardoor de vrije trainingen in de zoektocht naar de juiste afstelling belangrijker worden dan ooit.

Om het hoge ontwikkelingstempo terug te dringen, wordt er in 2021 gedurende het seizoen nog maar één keer drie dagen getest. Daarnaast worden de parc fermé-regels voortaan van kracht vanaf het moment dat de vrije training is begonnen. Teams krijgen zo minder tijd om te experimenteren met nieuwe onderdelen. Het budgetplafond was reeds benoemd. Uitgaande van een Formule 1-kalender die 21 Grands Prix telt, mag een team in 2021 nog maar 175 miljoen dollar uitgeven en daar wordt streng op toegezien. Zaken als marketingkosten en salarissen vallen daar niet onder. Daarnaast zal er meer en meer gebruik gaan worden gemaakt van standaardonderdelen om de kosten nog verder terug te dringen. De Formule 1-weekenden worden korter . De donderdag als mediadag komt te vervallen en in plaats daarvan staan de coureurs de pers op vrijdag te woord, voordat de eerste twee vrije trainingen op dezelfde dag worden verreden. De derde vrije training en de kwalificatie op zaterdag blijven onaangetast. De nieuwe regels moeten de werkdruk verlagen. Jo ng Formule 1-talent moet meer de kans krijgen om hun kunnen te tonen en dus moet elk team per seizoen zeker twee keer een coureur met minder dan twee Grands Prix ervaring inzetten tijdens een vrije training. Vanaf 2021 zullen we meer van de Formule 1-teams- en coureurs horen, omdat ze worden v erplicht zich te committeren aan media-verplichtingen . De motor-reglementen zijn vandaag de dag nog niet in beton gegoten, daar wordt in een later stadium meer duidelijkheid over verwacht. Wel is duidelijk dat de 1.6 V6-motor met turbo blijft bestaan, gekoppeld aan een hybride systeem.

qdPZjvMlJ2g

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"