De MGU-H is een element dat verbonden is met de turbo en is ontworpen om de turbocharger te laten draaien bij lagere toeren. De uitlaatgassen die vrijkomen bij het gebruik van de turbo kan de MGU-H omzetten in elektriciteit. De vrijgekomen elektriciteit kan worden ingezet voor extra vermogen en voor het afstellen van de turbosnelheid. Het voordeel van dit systeem is dat er geen turbogat is, het vermogen wordt direct en gelijkmatig afgegeven. De MGU-K komt technisch gezien overeen met de systemen in hybride personenauto’s zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius. In de Formule 1 wordt gebruik gemaakt van een elektromotor, de MGU-K, die verbonden is met de benzinemotor. Tijdens het remmen vangt de MGU-K energie op die normaliter verloren gaat in hitte. Een groot deel van die kinetische energie wordt opgeslagen in een accu. De MGU-K kan twee kanten op werken: opslag of afgifte van energie. Die opgeslagen energie wordt gebruikt om de V6-benzinemotor te ondersteunen. De MGU-K (oftewel: elektromotor) is verbonden met de krukas, en ondersteunt die bij het draaien waardoor meer kracht ontstaat. De MGU-K is in de Formule 1 direct verbonden met de achterwielen. In de huidige F1 is de MGU-K in staat om over een ronde 160 pk af te geven, een behoorlijke vermogensboost kortom. Coureurs kunnen zelf bepalen wanneer en in welke mate ze van het extra vermogen gebruik maken. Beide componenten willen nog wel eens kapot gaan. Vervanging komt de coureur op een gridstraf te staan.
Meest gelezen