Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
03 d 23:34:45
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

De units die Verstappen van de onmisbare extra power voorzien: MGU-H en MGU-K

Sinds 2014 maakt de Formule 1 gebruik van hybride-motoren met turbo. Sindsdien horen we termen als MGU-H en MGU-K. RacingNews365 legt kort en bondig uit wat ze betekenen voor Max Verstappen en zijn collega's.

De MGU-H is een element dat verbonden is met de turbo en is ontworpen om de turbocharger te laten draaien bij lagere toeren. De uitlaatgassen die vrijkomen bij het gebruik van de turbo kan de MGU-H omzetten in elektriciteit. De vrijgekomen elektriciteit kan worden ingezet voor extra vermogen en voor het afstellen van de turbosnelheid. Het voordeel van dit systeem is dat er geen turbogat is, het vermogen wordt direct en gelijkmatig afgegeven. De MGU-K komt technisch gezien overeen met de systemen in hybride personenauto’s zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius. In de Formule 1 wordt gebruik gemaakt van een elektromotor, de MGU-K, die verbonden is met de benzinemotor. Tijdens het remmen vangt de MGU-K energie op die normaliter verloren gaat in hitte. Een groot deel van die kinetische energie wordt opgeslagen in een accu. De MGU-K kan twee kanten op werken: opslag of afgifte van energie. Die opgeslagen energie wordt gebruikt om de V6-benzinemotor te ondersteunen. De MGU-K (oftewel: elektromotor) is verbonden met de krukas, en ondersteunt die bij het draaien waardoor meer kracht ontstaat. De MGU-K is in de Formule 1 direct verbonden met de achterwielen. In de huidige F1 is de MGU-K in staat om over een ronde 160 pk af te geven, een behoorlijke vermogensboost kortom. Coureurs kunnen zelf bepalen wanneer en in welke mate ze van het extra vermogen gebruik maken. Beide componenten willen nog wel eens kapot gaan. Vervanging komt de coureur op een gridstraf te staan.

x
Positief tegengeluid Vettel werpt blik op Red Bull: "Zeer waarschijnlijk"