Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf grootste veranderingen in de Formule 1 in 2021

Het Formule 1-seizoen zou in vele opzichten een soort overgangsjaar worden richting de metamorfose van de sport in 2022. Niets is echter minder waar. Er zijn wel degelijke een heleboel dingen veranderd.

Een kersvers racewinnaar bij Red Bull

Toen Pierre Gasly en Alexander Albon in 2019 bij Red Bull debuteerden waren het in zekere zin nog onbeschreven blaadjes. Hoe anders is dat nu Sergio Perez het Red Bull-stuur ter hand neemt. Sinds enkele maanden mag de Mexicaan zichzelf een Grand Prix-winnaar noemen, waardoor Red Bull voor het eerst sinds het tijdperk Daniel Ricciardo twee GP-winnaars in het team heeft. Het moet Red Bull helpen nu met twee man Mercedes uit te dagen, in plaats van dat Verstappen die klus alleen moet zien te klaren. De feedback van Verstappen dat de auto, de RB16B, 'voorspelbaar' is, is goed nieuws voor Perez. Die luxe hadden Gasly en Albon voor hem immers niet. Zo kunnen voor Red Bull alle puzzelstukjes opeens op hun plaats vallen.

Langste Formule 1-seizoen ooit

We beginnen dit jaar, zeker na het uitstellen van de Grand Prix van Australië, laat aan het seizoen. We eindigen dan ook half december en in de tussenliggende maanden worden er maar liefst 23 Grands Prix verreden. Nooit eerder stonden er zoveel Formule 1-races op de kalender. Een goed idee? Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld. Met name teamleden zien de werkdruk enorm toenemen. Voor de fans echter zijn het meer races om naar uit te kijken.

Sprintkwalificaties

Er is veel over gesproken en er is vaak over gesproken: sprintkwalificaties in de Formule 1. Dit seizoen gaat het er dan toch echt van komen. Althans, een definitief akkoord en plan is er nog niet, maar de belangrijkste neuzen staan dezelfde kant op. Naar alle waarschijnlijk wordt er tijdens drie Grand Prix-weekenden geëxperimenteerd met sprintkwalificaties, waarbij de top drie waarschijnlijk punten krijgt aflopend van drie naar één. Het woord sprintraces is uit den boze, het woord race is voorbehouden aan het gebeuren op zondag. Dat is altijd zo geweest en moet ook zo blijven, al is het maar omdat anders de reglementenboeken volledig herschreven moeten worden, evenals de definitie van het woord 'race'.

McLaren-Mercedes is terug!

De mensen die de Formule 1 al langer volgen moet het welhaast vertrouwd in de oren klinken: McLaren-Mercedes. Vanaf eind jaren '90 tot en met het begin van de jaren '10 vierde de combinatie grote successen, jaarlijks in de vorm van op zijn minst Grand Prix-overwinningen. Men zei Mercedes vaarwel om de hoogtijdagen met Honda te doen herleven, maar zoals we weten werd dat geen onverdeeld succes. Verre van zelfs. Alle eerste tekenen wijzen nu op een beter begin voor de Brits-Duitse alliantie. Sterker nog, menigeen sluit niet uit dat McLaren de jump naar de traditionele topteams van Mercedes en Red Bull kan maken.

Vier 'nieuwe' gezichten

Moesten we het vorig jaar met slechts één debutant doen, dit jaar zien we liefst vier nieuwe gezichten. Hoewel, Fernando Alonso is natuurlijk geen 'nieuw' gezicht, maar we hebben hem wel twee jaar lang moeten missen. Het daadwerkelijke kleuterklasje bestaat dit jaar uit Yuki Tsunoda, Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Die laatste twee vormen het ervaringsloze rijderspaar bij het overlevende Haas F1, terwijl Red Bull Tsunoda als het grote, nieuwe talent binnenhaalde en bij AlphaTauri parkeerde. De Japanner is normaal gesproken de enige nieuweling die aanspraak maakt op punten en als de AlphaTauri zo goed is als gezegd wordt, dan kan hij dat op regelmatige basis doen.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'