McLaren heeft tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië een eerste gedeeltelijke evolutie van het aerodynamische concept van de MCL39 geïntroduceerd. We hebben het hier over de diffuser, die een nieuwe vorm heeft gekregen aan de achterkant. De diffuser is licht omhoog gebogen om de luchtstroom van onder de auto beter af te voeren.
Zo op het oog is dit een verandering die we als minimaal zouden durven te omschrijven, maar die een gemiddelde impact heeft op de aerodynamische performance. Het is interessant om te zien dat het team uit Woking in combinatie met deze verandering gebruik heeft gemaakt van de achtervleugel die vorig jaar voor het eerst in Brazilië werd geïntroduceerd. Al zijn er wel kleine aanpassingen wat betreft de verkleining van de koorde van het hoofdprofiel.
Het is dus een element dat is overgenomen van het concept van de vorige auto, wat in combinatie met de herziene diffuser helpt om de efficiëntie van deze auto op de rechte stukken te vergroten. Dat is een soort aangeboren zwakte van dit project. Het is daarbij zeker een voorrecht dat de engineers van McLaren dit proberen te wijzigen, met het eerste substantiële ontwikkelingspakket dat binnenkort wordt geïntroduceerd.
De Britse equipe beleefde een prima start van het weekend op het Jeddah Corniche Circuit, want Lando Norris voerde de tijdlijsten aan vóór Oscar Piastri. Norris had een voorsprong van drie tienden op de Red Bull van Max Verstappen, in de tweede vrije training de dichtstbijzijnde uitdager van de huidige leider in de strijd om de wereldtitel bij de coureurs.
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!