Williams
Het eerste team is een inkoppertje. Williams staat er financieel al jaren slecht voor en het team wordt tegenwoordig mede overeind gehouden door een lening van de vader van Nicholas Latifi. Hoe schrijnend de situatie blijkt wel uit het feit dat onder andere een collectie van klassieke Williams-bolides, wagens die doen denken aan vervlogen, maar zeer succesvolle tijden, als onderpand dienen. Als Williams de coronacrisis al overleeft, staat het opnieuw voor enorme uitdaging als de nieuwe auto voor 2022 ontwikkeld moet gaan worden. Ja, de budgetlimiet komt eraan, maar die ligt alsnog veel hoger dan wat Williams momenteel te besteden heeft. Williams kampt met een chronisch gebrek aan knaken.
Haas F1
Teameigenaar Gene Haas heeft best wel wat geld achter de hand aan de andere kant van de grote plas, maar het is maar de vraag hoezeer hij in de buidel wil tasten om de F1-tak van Haas overeind te houden. Er wordt beweerd dat Gene Haas na het spectaculair slecht verlopen seizoen 2019 dit jaar verbetering wilde zien, of hij zou na vijf jaar de stekker uit het project trekken. Guenther Steiner beweert bij hoog en bij laag dat dat niet aan de orde is, maar de huidige situatie maakt het voor Haas misschien des te verleidelijker om in één klap heel veel geld te besparen door zich enkel op de Amerikaanse racerij te storten.
Alfa Romeo
Het team dat de thuisbasis heeft in het Zwitserse Hinwil heeft nog nooit met geld gesmeten, simpelweg omdat het nooit over een uitpuilende beurs beschikte. De naam Alfa Romeo doet weliswaar vermoeden dat er een grote autofabrikant achter het team staat, maar die naam heeft meer een ceremoniële functie dan dat het het team als fabrieksteam aanduidt. Alfa Romeo is en blijft één van de kleinere teams, voor wie het gemis van elke euro extra hard aankomt.
Renault
Ja, Renault is een fabrieksteam, en oh oh oh, wat roept men daar hard dat ze een topteam willen zijn. Grootste probleem is echter dat men daar niet bereid is om dezelfde bedragen uit te geven als de echt grote spelers, waardoor ze maar wat vaak roepen hoe ongelijk het speelveld is. De directie van Renault was al van plan om de hand op de knip te houden. Het feit dat Renault niet dieper in de buidel wilden tasten om de 2020- en 2021-projecten naast elkaar te kunnen ontwikkelen, geeft aan dat de dure autosporttak van het merk geen prioriteit geniet. Een dergelijk ondankbare positie kan alleen maar meer gaan wankelen als het coronavirus nog langer de Formule 1 in haar greep houdt.
AlphaTauri
AlphaTauri mag dan wel eigendom zijn van Red Bull en als zodanig moet het de coronacrisis op papier makkelijk kunnen overleven. Maar de crisis kost ook Red Bull-miljarden. Voor grote autofabrikanten die in de Formule 1-actief zijn, geldt weliswaar hetzelfde, maar die hebben maar één team om op te doeken. Als Red Bull toch van een kostenpost af wil, bevindt het zich in de luxepositie om AlphaTauri van de hand te doen en toch een team over te houden en wel het team rond Max Verstappen.
Meest gelezen