Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze ingrijpende veranderingen wil Max Verstappen zien in Formule 1

Tijden veranderen en zo ook de Formule 1-auto's. De auto's van 2020 zijn over een ronde sneller dan ooit tevoren, maar dat komt het racen allerminst ten goede. Zo concludeert ook Max Verstappen.

De Formule 1-auto's worden steeds breder, langer en zwaarder. Door de brede vleugels en brede banden gaan ze steeds harder door de bochten, maar de toenemende downforce heeft ook een grote keerzijde: inhalen zonder hulpmiddelen als DRS is nauwelijks mogelijk. Max Verstappen stipt het pijnpunt van de Formule 1 nogmaals aan. "Op dit moment kan je niet anders dan inhalen met DRS, want als je binnen twee tot drie seconden van iemand rijdt, verlies je al downforce. Als je binnen een seconde van je voorganger rijdt, verliest de auto 70 tot 80 procent van zijn downforce." "Het voelt dan als een totaal andere auto aan, erg ongecontroleerd en de wagen beweegt veel", legt Verstappen uit in gesprek met Carnext.com. "DRS is eigenlijk de enige manier om in te halen momenteel. Natuurlijk zou ik graag inhalen zonder DRS, maar dan moeten de auto's echt veel veranderen. Ze zijn nu erg breed en als je wil inhalen zonder DRS dan moet je terug naar smallere en kortere auto's. Zelf geef ik de voorkeur aan de auto's uit 2006 en 2007, dat waren prachtige auto's." Verstappen wil ook graag terug naar de oude, ronkende motoren en het prachtige motorgeluid van de V8's, V10's en V12's. "Ik denk dat het geluid ook zorgt voor de emotie. Toen we op Mugello waren kwam er een oude Ferrari F1-wagen voorbij uit 2004. De auto was langzaam op de rechte stukken ten opzichte van onze auto, maar het geluid was fantastisch! Dat geluid maakt het een echte Formule 1-auto en dat missen we nu." De Red Bull-coureur hoopt dat hij in de toekomst ook niet langer geremd wordt tijdens de races. Coureurs moeten hun banden extreem managen en ook letten op het brandstofverbruik. "In de race spaar je. Je wil eigenlijk maar een stop maken, omdat je weet dat inhalen met deze auto's zeer moeilijk is. Daarom kan je van het gas in de wetenschap dat de coureur achter je toch klem zit. Na je pitstop probeer je daarom je banden te managen tot het einde van de race en in sommige races moeten we ook brandstof sparen." "Ik geef er natuurlijk altijd de voorkeur aan om vol gas te gaan, zoals we in Duitsland ook konden. Toen hadden we een sprint van 12 ronden naar de finish en gingen we er vol voor. Dan zie je ook dat de rondetijden veel lager liggen. Ik geloof dat we maar een dikke twee seconden per ronde langzamer waren dan de tijden in de kwalificatie."

Viaplay
x
Breaking Aston Martin in protest tegen uitslag kwalificatie