De term winterstop is in de Formule 1 slechts deels accuraat. Ja, de coureurs kunnen op vakantie en de fans moet geduldig wachten op de eerste actieve meters, maar in de fabrieken wordt bijzonder hard gewerkt. Maar waar werkt men aan en waar werkt men gedurende deze maanden naartoe. We nemen Red Bull als voorbeeld. Het simpele antwoord is: er wordt volop doorgewerkt, maar waaraan? Red Bull heeft verschillende afdelingen operationeel in Milton Keynes. De ontwerpafdeling is al druk met het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe RB19 sinds het prille begin van vorig jaar. Naarmate het jaar vorderde, zullen meer en meer mensen zich bij het 2023 project hebben aangesloten en al die maanden komen nu samen op het moment dat het erom spant. Is de auto op tijd klaar of niet? Te oordelen aan het feit dat Red Bull als eerste team de nieuwe bolide presenteert, moet je ervanuit gaan dat dat zo is. Tenzij men natuurlijk op 3 februari een veredelde 2022-bolide presenteert met de 2023 livery erop. Dat was vorig jaar nog gemeengoed toen de nieuwe reglementen hun intrede deden. Sowieso is er op de assemblage-afdeling zeker één RB19 in opbouw, al dat niet voorzien van een motor. Natuurlijk is voor Red Bull vooral Honda verantwoordelijk voor dit aspect. Van een fire-up hebben we van Red Bull (of Honda) (nog) niets vernomen, maar dat zegt niet alles. Het is immers geen verplichting een dergelijke mijlpaal te delen met het grote publiek. Hetzelfde geldt voor het doorstaan van de crashtest. Een belangrijke mijlpaal, maar niet één die de teams aan de grote klok moeten hangen. Het gaat hierbij om een crashtest met een naakte versie van de nieuwe auto. Het is een belangrijk moment voor ieder team om naartoe te werken en slagen, dan wel falen, is zeer bepalend voor de tijdsplanning. Zit er fundamenteel iets verkeerd in het ontwerp, dan moet het ontwerp worden herzien, met kostbaar tijd- en geldverlies tot gevolg. Als er een naakte monocoque gereed is, is het tijd om de coureurs uit te nodigen voor een seatfit. De coureurs nemen plaats in de bolide om hun zitpositie te bepalen en om aan de hand daarvan een stoeltje te laten schuimen. Comfort voor de coureur, hoe relatief dat begrip ook mag klinken in de krappe ruimte van een F1-cockpit, is van het grootste belang en dus betreft het een secuur werkje.
Verstappen maakte ongetwijfeld al kennis met RB19
Rond die monocoque zal de auto steeds verder worden opgebouwd. Nieuwe onderdelen zullen uit carbon vervaardigd moeten worden en dus draait de oven waarin de onderdelen in mallen gebakken worden overuren. Voor de coureur is het zaak om zich sowieso een keer te laten zien. Ja, ze hebben vakantie, maar wetende dat honderden mannen en vrouwen aan jouw auto werken, is het wel zo netjes hen even op te zoeken en aan te moedigen. Als dat gecombineerd kan worden met wat fysieke training of een rondje in de simulator, is dat mooi meegenomen. En reken maar dat Verstappen op enig moment al kennis heeft gemaakt met die nieuwe auto in de simulator. De moderne F1-auto's zijn hyperrealistisch na te bootsen in state-of-the-art simulatoren, waarin een nieuwe auto 'droog' kan worden getest. In de aangrenzende kantoren zijn natuurlijk de bollebozen druk bezig om het team te runnen en de juiste mensen aan te sturen, zodat alles op tijd gereed is. Kunnen er nog nieuwe sponsoren of andere partners worden aangetrokken? En natuurlijk is er sinds kort die nieuwe werkvloer, de ruimte waar Red Bull als Red Bull Powertrains in aller rust, maar met de nodige tijdsdruk werkt aan de allereerste F1-motor van eigen makelij, te introduceren. Nee, saai en leeg is het allerminst in Milton Keynes. Sterker nog, het zijn misschien wel de drukste dagen van het jaar.
Meest gelezen