De coronacrisis wordt in de Formule 1 aangegrepen om eens goed na te denken over de toekomst van de sport. De koningsklasse van de autosport was relatief ingeslapen en houdt al sinds jaar en dag vast een een format dat nagenoeg onveranderd is. Het technische, commerciële en sportieve model wordt nu onder de loep genomen. Weg met veto's Daar waar de teams en FIA er in het verleden niet of nauwelijks met elkaar uitkwamen wordt de druk nu verder opgevoerd. Heilige huisjes als Ferrari wordt een deel van hun macht ontnomen - het veto recht is in crisistijd niet van toepassing bij belangrijke beslissingen. De grote teams krijgen nu ineens 'concurrentie' van de kleinere teams aangezien de meerderheid van stemmen doorslaggevend is. De kleinere teams hebben andere wensen, vaak meer in het belang van de sport, dan de topteams. Op zeer korte termijn moet de kogel door de kerk omtrent de invoering van een maximum budget in de Formule 1. Oorspronkelijk zouden de teams $ 175 miljoen te besteden hebben in 2021, maar het nieuwe plan is om dit te verlagen tot $ 145 of zelfs $ 130 miljoen en een jaar later (in 2022, red.) nog verder te verlagen. McLaren opperde zelfs het idee om het budget te limiteren op $ 100 miljoen. Alle bedragen exclusief salariskosten voor coureurs, staf en niet performance gerelateerde afdelingen zoals marketing en hr. Vanzelfsprekend steigerde het Italiaanse raspaard van Ferrari. Op haar achterste poten probeerde het tijdens diverse meetings en in de media haar eigen belang er doorheen te drukken. Schande! Een zo drastisch verlaagd budget zou niet goed zijn voor de sport en honderden arbeidsplaatsen kosten. Waar de Italianen structureel aan voorbij gaan is dat het niet de enige renstal in de Formule 1 is. Vier van de tien teams halen mogelijk het einde van dit seizoen al niet door de crisis. De andere zes teams hebben het eveneens moeilijk, maar een aantal hiervan wordt gedragen door autofabrikanten en zeer vermogende bedrijven. Het schrappen van het veto-recht en het invoeren van een meer democratisch model, waarbij slechts een meerderheid van de stemmen benodigd is, moet bijdragen aan snellere besluitvorming in de F1. Vraag is alleen wat de kleinere teams doen onder druk van de fabrieksteams. Zo zal AlphaTauri nooit dwars liggen en een andere mening verkondigen dan Red Bull. Volop kansen voor de Formule 1 De komende veertien dagen moet er een Formule 1-kalender voor 2020 worden opgesteld. Ongetwijfeld zal deze niet in beton gegoten zijn want niemand kan voorspellen hoe lang het coronavirus de wereld nog in zijn greep heeft. Bij het opstellen van de F1-kalender heeft de FIA de volledige vrije hand. Teams hebben geen stemrecht, iets dat uniek is. Het biedt de Formule 1 ook de mogelijkheid om veranderingen door te voeren aan de opzet van de GP-weekenden. Waarom nog die ellenlange en saaie vrije trainingen op de vrijdag? Drie uur lang kijken naar teams die wat rondjes rijden, maar voornamelijk hun banden, auto's en motoren sparen? De mogelijkheid om een tweedaags evenement nu al in te voeren wordt serieus overwogen. Een vrije training zaterdagochtend, een kwalificatie in de middag en een race op zondag? Het is het overwegen waard. De crisis biedt ook de mogelijkheid voor alle betrokken partijen om nog dieper na te denken en te kijken naar de toekomst van de sport. Waarom races van minimaal 305 kilometer? Vaak staan de races van anderhalf uur niet bol van de spanning, terwijl het kleinere broertje - de Formule 2 - de show steelt. Twee kortere Grands Prix in de Formule 1 kan een prima verandering zijn voor de sport. Zeker voor een sport die sinds mensenheugenis nauwelijks met de tijd is meegegaan. Twee Grands Prix op hetzelfde circuit in 2020 wordt momenteel nagenoeg zeker ingevoerd. De Red Bull Ring en het circuit van Silverstone zijn daarvoor de kanshebbers in juli. Nood breekt wetten. Fans die op voorhand klagen dat het saai is en dat een circuit maar slechts eenmaal gebruikt mogen worden hangen nog vast in het oude denken. Er zijn talloze manieren om twee totaal verschillende Grands Prix te krijgen op eenzelfde circuit. De factor weersomstandigheden speelt al een cruciale rol. Maar wil je show en sensatie dan zijn er ook mogelijkheden om circuits onder water te zetten. De natweertesten vonden vroeger plaats op talloze circuits - kwestie van een aantal tractoren met een watertank erachter ronden laten rijden op het circuit. Wil je meer verandering? Selecter drie compleet afwijkende bandencompounds voor Grand Prix 1 en 2. Het zorgt ervoor dat de setup van de auto's en de strategie af zullen wijken en de races een ander verloop krijgen. Tekst gaat verder onder de foto
Ferrari niet langer heilig Hoe vervelend de coronacrisis ook is, het biedt ook kansen. Het brengt teams ook dichter bij elkaar en drijft tot op heden alleen Ferrari verder weg van de kudde. McLaren-baas Zak Brown was duidelijk in zijn oordeel: 'Als het je niet zint, stop met zeiken en vertrek dan.' Duidelijke taal van een teambaas die maling heeft aan de heilige huisjes in de Formule 1. Woorden van een man die wel mee wil denken over de toekomst van de sport en het niet schuwt om daarbij innovatieve ideeën te opperen of de 'Pausen' uit Italië eens de waarheid durft te zeggen. Plannen waarover al meermaals gesproken werd en die gericht zijn op het verlagen van de kosten en het verhogen van de show worden nu wat sneller uit de ijskast getrokken. Waarom moet een F1-team 1200 man in dienst hebben? Waar ligt de toekomst van de sport nu duidelijk is dat de autofabrikanten alleen kiezen voor groen en elektrisch rijden? De sport kampt nog altijd met teruglopende kijkcijfers en geen enkel team maakt winst. Vernieuwing is voor de teams en ook voor de fans 'eng'. Mensen zijn niet gewend dat dingen veranderen en vaak volgt er een eerste golf aan kritiek, gevolgd door scepsis. Dat laatste kan alleen weggenomen worden door dingen toe te passen en succesvolle veranderingen door te voeren. Twee dingen zijn daarbij zeker: als je niets doet zal er niets veranderen én NU is de tijd voor verandering.
Meest gelezen