Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit zijn de Formule 1 regels tijdens de wintertestdagen

Dit weekend vinden de Formule 1-wintertestdagen plaats in Bahrein. Welke regels gelden er eigenlijk tijdens de testdagen? In dit artikel nemen we ze met je door.

Dit jaar wordt er niet in Barcelona, maar in Bahrein getest. In aanloop naar het seizoen wordt er bovendien niet zes, maar slechts drie dagen getest: van vrijdag 12 tot en met zondag 14 maart. RacingNews365 is bij de testdagen aanwezig en houdt je vanuit Bahrein op de hoogte van al het laatste nieuws en alle recente ontwikkelingen. Twee weken later wordt op hetzelfde circuit het eerste Grand Prix-weekend van het jaar verreden. Op het Sakhir International Circuit zijn er echter wel enkele regels waar de teams zich aan moeten houden. We sommen de belangrijkste op.

Waarom wordt er niet later getest?

Aangezien de Grand Prix van Bahrein twee weken na de testdagen op hetzelfde circuit wordt gehouden, vraag je je af waarom de testdagen niet gewoon in de dagen of in het weekend voor het eerste Grand Prix-weekend worden gehouden. Het simpele antwoord is dat het niet mag. Volgens de sportieve regels van de Formule 1 mag er maximaal tien dagen voor het eerste Grand Prix-weekend nog worden getest. En dus zijn de testdagen zo dicht mogelijk naar het openingsraceweekend verschoven als de regels toestaan. Tussen de laatste testdag en de eerste vrije training zitten elf dagen.

De testtijden

Niet geheel onbelangrijk zijn de testtijden waarop de wagens op de baan mogen zijn. De lichten van de pitstraat springen elke ochtend om 08:00 uur Nederlandse tijd op groen. Dan mogen de coureurs vier uur lang naar hartenlust rondes racen. Om 12:00 uur Nederlandse tijd springt het licht weer op rood en gaan de teams aan de lunch. Om 13:00 uur Nederlandse tijd worden ze vervolgens weer losgelaten. Een tweede sessie van vier uur volgt, waarna de testdag om 17:00 uur Nederlandse tijd tot een einde komt. In Bahrein is het echter twee uur later, wat inhoudt dat er plaatselijk van 10:00 uur tot en met 19:00 uur wordt getest. De laatste uren zullen worden verreden onder het kunstlicht op het circuit in de woestijn. Dit stramien wordt drie dagen op rij herhaald. Waarom maar drie dagen en niet zes zoals vorig jaar? Ten eerste vanwege kostenbesparingen en ten tweede omdat de wagens van 2021 grotendeels gelijk zijn aan die van 2020. Het is dus niet van heel groot belang om alles tot in de details uit te testen, omdat sommige data vorig jaar al het hele seizoen lang verzameld is.

Moeten de teams verplicht aanwezig zijn?

Nee. Als een team het nut niet ziet of als het simpelweg niet in staat is om aanwezig te zijn, dan hoeft een team niet op te komen dagen bij de testdagen. Zo sloeg Williams twee jaar geleden noodgedwongen twee testdagen over omdat de wagen simpelweg nog niet klaar was. Vrijwillig worden de testdagen tegenwoordig echter nauwelijks meer overgeslagen. In het geval een wagen nog niet klaar is, staat de FIA het de teams toe om een oude wagen (maximaal drie seizoenen oud) te gebruiken tijdens een testdag, al moet deze wel voldoen aan de huidige regels. Vroeger waren de regels omtrent testen minder streng, waardoor teams ook zelf circuits af konden huren tijdens een seizoen om meters te maken. Vandaag de dag gaat dat niet, waardoor de testdagen voorafgaand aan het seizoen van groot belang zijn. Zeker nu de officiële testdagen voorafgaand aan het seizoen zijn teruggebracht tot een totaal van drie, telt elke extra verreden meter tijdens de wintertestdagen mee. Behalve deze officiële testdagen mogen de teams per jaar nog twee 'promotie-evenementen' (in de volksmond een 'filmdag' genoemd) afwerken. Dat zijn dagen met marketing of promotie als doeleinde. Tijdens zo'n dag mag er maximaal 100 kilometer worden afgelegd en moeten de teams verplicht speciale banden gebruiken waarmee niet geracet wordt. Ook mogen er twee demonstratie-evenementen per jaar worden gehouden met de nieuwe wagen, waarbij een wagen maximaal 15 kilometer af mag leggen. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Is er een maximale hoeveelheid ronden?

Nee, die is er niet. Een team mag zoveel mogelijk ronden afleggen als het wilt, zo lang dit natuurlijk maar gebeurt gedurende de aangewezen periode tijdens de testdagen. Zo reed Lewis Hamilton een jaar geleden in totaal 466 ronden in de drie testdagen die hij aflegde. Daarmee was hij de coureur met de meest verreden rondes. Dit jaar heeft elke coureur gemiddeld echter anderhalve dag aan testtijd.

Mogen de teams hun wagens verbergen in de pitbox?

Sinds 2020 mogen de teams dat niet meer. Tot aan dat jaar verdwenen de meeste Formule 1-wagens meteen achter gesloten garagedeuren op het moment dat een coureur terug de pitbox in reed. Nu moeten de teams de deuren open houden tijdens de testtijden, dus van 08:00 uur tot en met 17:00 uur. Dat is besloten om de fans een beter kijkje in de Formule 1-keuken te kunnen geven tijdens de testdagen. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel. Als een coureur zijn auto beschadigd bij een crash mogen de teams hun wagen afdekken als deze terug de pits in wordt gebracht, maar ook zodra de vloer van de wagen komt, dan mogen de teams ervoor kiezen om de gordijnen snel dicht te doen.

Met hoeveel wagens tegelijk mogen teams rijden?

Elk team komt met één wagen naar de wintertestdagen in Bahrein. Meer zijn er niet toegestaan. In totaal zullen we dus maximaal tien wagens tegelijkertijd op het asfalt zien. Waarom dat is heeft verschillende redenen. De eerste reden is, natuurlijk, financieel. Het kost veel geld om twee volledige wagens drie dagen lang te laten rijden. Op deze manier wordt er dus geld bespaard.

Onderdelen

De onderdelen die een team gebruikt tijdens een test tellen niet mee voor het totaalaantal onderdelen dat er tijdens een seizoen mag worden gebruikt. Die teller begint pas te lopen tijdens het eerste raceweekend van het jaar, twee weken na de testdagen. Als er dus een motor kapot gaat, dan hoeven de teams niet te vrezen dat het betekent dat ze de rest van het jaar een motor minder mogen gebruiken. Het liefste werkt alles natuurlijk van het eerste moment helemaal prima, maar als er tijdens de testdagen toch iets gebeurt, dan weten de teams in ieder geval welke zwakke plekken er nog aangepakt moeten worden. Ook daar zijn de testdagen voor. RacingNews365 is dit weekend aanwezig bij de testdagen in Bahrein. Vanaf het circuit houden we je met liveblogs, interviews, artikelen en analyses op de hoogte van het laatste nieuws en alle laatste ontwikkelingen omtrent de wintertestdagen.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'