Haas is het eerste Formule 1-team dat haar bolide voor 2022 heeft gedeeld met de buitenwereld. Althans, een render van de auto. Het is nog een digitaal exemplaar en zal nog verschillen van de fysieke bolide, maar er zijn al een aantal opvallende verschillen te spotten met de standaard 2022-bolide, waarvan de FIA eerder al beelden deelde. Zo zien we verschillen bij de voorvleugel, is de auto wat smaller aan de achterkant en lijkt Haas mogelijk nog een geheim te willen bewaren bij de voorwielophanging. Wat valt op aan de eerste onthulling van de F1 2022-bolides?
Smalle, compacte achterkant VF-22
Als we de VF-22 van Haas bekijken vanaf de bovenkant, dan valt gelijk het 'dikke' gedeelte bij de sidepods op. Hier zitten de teams vast aan technische reglementen, maar richting de achterkant van de auto is er wat meer vrijheid. Gelijk valt op dat de auto van Haas een stuk smaller is dan de conceptauto van de FIA. De smallere achterkant van de bolide heeft meerdere voordelen. Er is meer ruimte voor luchtstromen richting de achterkant van de bolide en het scheelt natuurlijk ruimte en kilo's. De auto lijkt hier meer op de 2021-bolides dan van tevoren werd ingeschat door de FIA, waardoor er net als de afgelopen jaren veel downforce wordt gegenereerd door de luchtstromen die richting de midden-achterkant gaan.
Meer ruimte bij de achterwielophanging
Door de compacte achterkant, wat hierboven is beschreven, ontstaat er meer ruimte tussen de achterbanden. Ingezoomd op de achterwielophanging zien we dat er veel meer ruimte is voor de luchtstromen aan de bovenkant van de diffuser, wat wederom een belangrijk punt is voor neerwaartse druk en dus meer grip. Het 'versimpelde' design van de nieuwe generatie F1-bolides moet zorgen voor minder vuile luchtstromen, maar biedt minder ruimte voor complexe aerodynamische concepten. Downforce genereren wordt hiervoor lastiger, dus zo veel mogelijk ruimte overhouden voor luchtstromen is een zeer belangrijke factor voor komend jaar. De compacte achterkant van Haas is dus al duidelijk wat beter ontworpen dan de FIA-conceptauto.
Houdt Haas ons voor de gek met de voorwielophanging?
De voorwielophanging is een interessant onderwerp voor de komende generatie F1-bolides. Er wordt veel gesproken over een pull-rod ophanging in plaats van de push-rods van de afgelopen seizoenen. Deze rods zijn de stangen duwen of trekken de rockers , een onderdeel van de ophanging wat zich in de neus van de bolide bevindt. In 2021 (en de jaren daarvoor) hadden de F1-bolides een relatief hogere neus, waardoor de rockers 'trekken' met een pull-rod nagenoeg onmogelijk was. Komend seizoen veranderen de reglementen rondom de neus, waardoor er ruimte is voor een pull-rod ophanging in plaats van een push-rod. Het voordeel hiervan is dat de neus veel dichter bij de grond komt te liggen, wat aerodynamisch gezien beter is. Ook ligt het zwaartepunt van de bolide lager bij een pull-rod ophanging. Hoe lager het zwaartepunt ligt, des te beter de wegligging van de auto. Hoe meer zware onderdelen laag zijn geplaatst, hoe beter het zwaartepunt van de auto. Logischerwijs maakt dit de F1-bolide sneller. Bij Haas zien we op de foto echter de normale push-rods, wat interessant is: Ferrari hanteert naar verluidt een pull-rod en de Amerikaanse renstal heeft nauwe banden met Ferrari. Goed naar de voorwielophanging gekeken lijkt de push-rod (onderstaande stang met een hoek van ongeveer 45 graden) anders gemonteerd op de VF-22 dan de stangen eromheen. Gezien de banden met Ferrari kan dit bewust zijn gedaan om een switch naar de pull-rod nog te verhullen. Op onderstaande foto zien we de bevestiging van de ophanging, waarbij het lijkt alsof bovenstaande stang niet helemaal kloppend gemonteerd zit aan de Haas-bolide...
Op bovenstaande foto is ook de voorkant van de sidepod te zien, waar luchtinlaten zitten voor het koelen van de motor. Deze gaten zijn kleiner dan verwacht en hebben een rondere vorm dan de verwachte ovale vorm van het standaardconcept. Dit kan voor minder koeling zorgen, al zitten de luchtinlaten op een gunstige positie waar veel luchtstromen op worden gevangen. Mogelijk is ook de E10-brandstof een factor waardoor er minder koeling nodig is.
Haas-voorvleugel met een ander design
De voorvleugels mogen in 2022 bestaan uit maximaal vier platen. Ook zijn de zogeheten endplates, de uiteinden van de vleugels, versimpeld zodat er minder vuile luchtstromen ontstaan aan de zijkant van de bolides. Hoewel de vleugels dus veel restricties hebben, wijkt de conceptvleugel van Haas af van het FIA-concept. Op onderstaande foto is te zien dat de vleugels richting de neus veel smaller wordt. Ook zijn de hoeken van de voorvleugelplaten veel puntiger dan het FIA-concept.
De achterkant van de bolide
De achterkant van de VF-22 is vrijwel identiek aan het FIA-concept. Hier is ook minder ruimte voor eigen interpretatie, al valt het bij de Haas-bolide nog wel op dat DRS ontbreekt. Dit zal echter nog ongetwijfeld op de 2022-bolide worden toegevoegd, want dit staat vastgelegd in de regels en heeft natuurlijk een aanzienlijk voordeel bij het inhalen. Er zijn kleine verschillen bij de rand van de achtervleugel, al is het design van deze vleugel vrijwel helemaal gestandaardiseerd door de FIA, waardoor er niet heel veel mee 'gespeeld' kan worden. De vernieuwde vleugel maakt de achterkant van de bolide wat meer een geheel, wat ook weer moet zorgen voor minder vuile luchtstromen.
Meest gelezen