Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: Mercedes-kopstuk heeft nog wat vraagtekens bij nieuwe opzet FIA-wedstrijdleiding

Voormalig F1-wedstrijdleider Michael Masi heeft het FIA-schip gedwongen moeten verlaten en is vervangen door twee nieuwe namen: Niels Wittich en Eduardo Freitas. De twee mannen zullen elkaar dit jaar afwisselen en om beurten de rol overnemen die Masi tot en met de GP van Abu Dhabi vorig jaar vervulde. Dat er twee namen zijn, zorgt toch wel bij wat vraagtekens bij Ron Meadows, die als Sportief Directeur van Mercedes regelmatig in contact komt met de wedstrijdleiding.

Alle Formule 1-teams hebben hun eigen Sportief Directeur. Zo hebben we bij Ferrari Laurent Mekies, Red Bull heeft Jonathan Wheatley en Mercedes heeft Ron Meadows. Tijdens de Formule 1-Grands Prix hoorden we hen, toen het radioverkeer nog werd uitgezonden, vaak in contact komen met de wedstrijdleider. Een Sportief Directeur kent het sportieve regelboek uit zijn hoofd. Hij is de persoon bij wie het team aanklopt voor advies over de regels tijdens een Grand Prix-weekend. RacingNews365 sprak exclusief met Ron Meadows, de Sportief Directeur van Mercedes, die we vorig jaar net als zijn Red Bull-equivalent regelmatig op de radio hoorden. Hij reageert onder meer op de veranderingen bij de FIA, dat twee nieuwe wedstrijdleiders heeft aangesteld die elkaar af zullen wisselen. Wat vindt de Brit daarvan? Is hij bezorgd dat er door het jaar heen verschillende personen aan de leiding zullen staan tijdens een raceweekend? "Ik ben altijd bezorgd, want in het verleden hebben we bij de stewards (die ook vaak rouleren, red.) gezien dat er verschillende beslissingen worden genomen. Zo zitten mensen gewoon in elkaar. Iedereen heeft weer een andere mening en neemt andere beslissingen", redeneert Meadows. Hij heeft dus zijn bedenkingen bij het nieuwe systeem, dat vooral in het leven is geroepen vanwege de grote hoeveelheid races . Als de twee wedstrijdleiders echter duidelijk en consistent zullen zijn in hun handhaving, zoals ze met de track limits bijvoorbeeld al zijn , dan ziet Meadows geen grote bezwaren. "We zullen even af moeten wachten en zien hoe het gaat. Als het zwart óf wit is, en dat zijn de meeste beslissingen, dan moet het goed komen."

Stewards

Iets wat ten opzichte van vorig jaar gelijk blijft, zijn de stewards. Tijdens elke Grand Prix zijn er een viertal stewards, die hun oordeel vellen over de situaties op de baan. Het stewardspanel bestaat nagenoeg nooit uit dezelfde mensen. Als het aan Meadows ligt, dan komt er een iemand die het F1-circus achterna reist. "Een permanente steward zou mijn voorkeur hebben, maar ik snap waarom ze dat niet willen doen. De stewards kunnen te close zijn tot de teams en een favoriet hebben. Soms kan het echter wel fijner zijn als je in ieder geval weet waar je mee te maken hebt", zo geeft hij een argument tegen en een argument voor. Het kost natuurlijk wel veel geld, als je een permanente steward hebt die betaald moet worden en de wereld rond moet reizen, zo leggen we Meadows nog een tegenargument voor. Hij wuift dit weg, wijzende op de enorme bedragen die er in het wereldje omgaan. "Dit is de Formule 1. Dit is een grote sport. De inschrijfkosten voor de teams zijn niet goedkoop. Vorig jaar betaalden we een miljoen of vier à vijf, maar daar zitten de kosten van de superlicenties nog niet eens bij. Dat zou toch genoeg moeten zijn om permanente stewards te kunnen betalen? En dan hebben we het slechts over de inschrijfkosten van een team!"

Nieuw strafpuntensysteem

Tot slot hoopt Meadows ook nog wat veranderingen te zien als het aankomt op het strafpuntensysteem. Alhoewel zijn coureurs momenteel ver onderaan staan op de lijst met strafpunten , hoopt het Mercedes-kopstuk dat het systeem wordt versoepeld. Hetzelfde geldt voor de reprimandes. Nu krijgen de coureurs bij drie reprimandes binnen twaalf maanden een gridstraf. "Of het straffensysteem goed in elkaar zit? Ja, hoofdzakelijk denk ik van wel. Misschien is de right of review wel uitdagend, maar al met al is het niet slecht", zo verwijst hij naar het systeem waarmee een team in protest kan gaan tegen een beslissing van de stewards, mits er nieuw bewijs is gevonden. Verder is hij tevreden. En dus al helemaal als het strafpuntensysteem wordt versoepeld. "Zeker nu men de hoeveelheid reprimandes wil verhogen vanwege het langere seizoen", vervolgt hij. "Dat is gewoon compleet logisch. Momenteel is het namelijk twaalf strafpunten en drie reprimandes (voordat je een straf krijgt, red.) en dat is misschien niet genoeg voor een seizoen met 23 à 24 races." "Dat systeem is ingevoerd toen we nog 16 à 17 races hadden per jaar", vervolgt hij. "Het lijkt erop dat we op weg zijn naar een verhoging naar vijf reprimandes, wat in mijn ogen een goede compromis is. Verder zou ik de hoevelheid strafpunten verhogen naar 15 strafpunten in een periode van twaalf maanden. Het staat in ieder geval op de agenda om te bespreken met de FIA."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'