Tijdens de GP van België maakte algemeen directeur Robert van Overdijk van Circuit Zandvoort vrij duidelijk dat het nog allerminst zeker is dat er na 2025 een Grand Prix zal zijn in het Noord-Hollandse dorp. Dat zou betekenen dat de editie van volgend jaar, voorlopig, de laatste editie van de Dutch GP zal zijn.
Als het aan de CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, ligt, gaat dat niet gebeuren. De Italiaan vertelt bij De Telegraaf over zijn plannen met de GP van Nederland: "Het zal geen geheim zijn dat we naar verschillende opties kijken wat betreft de toekomst. Het kan zijn dat deze race jaarlijks blijft bestaan, afhankelijk van hoe de lokale organisatie dat inschat."
"Of denken ze hier misschien dat het interessanter is om te rouleren met een ander circuit? Daar kijken we ook naar. Het doel is om voor het einde van het jaar een akkoord te hebben bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat deze plaats een toekomst heeft. Dat verdienen ze hier", aldus de Italiaan.
Internationaler karakter
Domenicali lijkt dan ook vooruit te lopen op een verlenging van het contract, in welke vorm dan ook. Ook een eventueel roulatiesysteem met een ander Europees circuit is nog niet uitgesloten, aldus Domenicali: "Ja, daarom zeg ik twee opties. En niet drie. De bal ligt op dit moment vooral bij Zandvoort en niet zozeer bij ons. Er is zeker nog geen sprake van een deal, maar ik denk dat we samen kunnen blijven groeien. Daar ging het vandaag in ons gesprek bijvoorbeeld ook over."
Toch heeft de Italiaan nog wel een soort kritiekpunt. Volgens de hoogste baas van de Formule 1, moet Zandvoort ook wat meer buiten de eigen grenzen gaan kijken. Letterlijk: "Ik zeg dit met alle respect voor de mensen hier, maar ik denk dat er een mogelijkheid bestaat om het evenement internationaler te maken. Dit is in 2021 begonnen als een heel lokaal, vrijwel puur Nederlands ding. Dat moet ook, als je kijkt naar hoe uniek Zandvoort en de Hollandse spirit zijn."
"Maar het kan wel iets breder getrokken worden om zo ook meer mensen aan te trekken uit het buitenland. We zitten hier vlak bij Amsterdam, vlak bij Schiphol. Er is potentie om er een internationaler evenement van te maken. Dat is ook hoe wij er als F1 naar kijken en dat is ook ons doel. Om onze sport ook te gebruiken om een land te promoten en te zorgen voor economische winst, juist ook voor het land en het bedrijfsleven."
'Voorbeeld voor vele GP-organisaties'
Domenicali is natuurlijk niet alleen kritisch op Zandvoort, maar looft juist de nieuwe standaard die het circuit heeft gezet op het gebied van GP-organisatie: "Ze zijn natuurlijk niet voor niets uitgeroepen tot Promotor van het Jaar. Ik hoor mensen nu weleens zeggen dat we alleen nog maar stratenraces willen, maar dat is helemaal niet waar. We kijken naar de juiste balans. Racen in straten, maar ook op iconische circuits en soms in de avonduren. We willen een omvangrijk pakket dat interessant is voor iedereen."
"Bij veel andere sporten gaat het toch bergafwaarts als het gaat om interesse, of het nu televisiekijkers zijn, social media-gebruikers of live toeschouwers. Bij ons stijgt dat echter nog steeds. We zijn bijna overal uitverkocht. Het is niet zo dat je alleen naar de race komt en weer vertrekt. Nee, het is veel meer dan dat."
"De organisatoren in Zandvoort hebben als een van de eersten begrepen hoe je zo’n evenement op poten moet zetten. Met meer entertainment, terwijl de sport toch centraal blijft staan. Daarmee zijn ze een voorbeeld geweest voor heel veel andere Grand Prix-organisaties en dat vergeten wij niet", zo sluit Domenicali af.
Ook interessant:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!