Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Monaco 2024

F1-coureurs eisen verandering na sportief dieptepunt

Velen bestempelden de Grand Prix van Monaco als slaapverwekkend en zelfs Max Verstappen had een kussen in zijn auto geen overbodige luxe gevonden. Er zal dus iets moeten veranderen aan de race in het prinsdom. De coureurs bijten de spits af.

Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Monaco is één van de meest iconische evenementen uit de geschiedenis van de Formule 1, maar de race in het prinsdom verliest de laatste jaren de flair die het voorheen had. De nieuwe generatie Formule 1-bolides is groter en imposanter dan voorheen, maar het stratencircuit groeit niet met de koningsklasse van de autosport mee. Integendeel: de straten zijn er de afgelopen jaren niet breder op geworden en inhalen wordt nog altijd gezien als een praktisch onmogelijke opdracht.

De race van afgelopen weekend riep dan ook de nodige vragen op over de toekomst van de Grand Prix van Monaco. Het circuit is dermate iconisch dat het gros van de coureurs het niet zien gebeuren dat Monaco zomaar van de kalender zal verdwijnen, maar er wordt wél massaal opgeroepen tot veranderingen. De race zal spannender moeten worden en meer actie in die 78 ronden is ook geen overbodige luxe. 

Daniel Ricciardo benadrukt tegenover onder meer RacingNews365 dat hij merkte dat de enkele kansen die de race nog te bieden had vrijwel direct in het water vielen door die vroege rode vlag. "De race roept zeker wat vragen op. We moeten de regels misschien aanpassen, met name de pitstop-regels. Als de rode vlag tien ronden voor het einde pas komt, heeft een verplichte pitstop weinig meerwaarde. Maar als die rode vlag in ronde één al komt denk ik dat er wel een verplichting moet komen. Die rode vlag was wel de juiste keuze, maar een race die bij voorbaat al saai was werd juist nog saaier gemaakt."

Ook Fernando Alonso weet dat een race in Monaco valt of staat met de pitstops. "In Monaco heb je eigenlijk garantie op een lastige race. Het is logisch om banden te wisselen als er al vroeg een rode vlag komt, want dan kan je tot het einde doorrijden. Pitstops zijn echter het enige interessante onderdeel in Monaco, dus als je de spanning van die bandenwissels weghaalt, blijft er niks over. Misschien is het een idee om het wisselen van banden te verbieden bij een rode vlag, of we kunnen het naar buiten gaan op dezelfde compound juist verplichten."

Guanyu Zhou verwacht dat het lastig zal worden om dergelijke regels door te voeren, maar de Chinese coureur ziet veranderingen in ieder geval wel zitten. "De positie op de baan is cruciaal in Monaco, want tenzij je dik een seconde sneller bent is er eigenlijk geen mogelijkheid om in te halen. Het wordt wel heel lastig om regels te bedenken en in te voeren als deze alleen in Monaco gelden, want op andere circuits gaat het vaak wel goed. Zelfs in Singapore ervaren we eigenlijk geen problemen, dus het is wel echt alleen relevant voor Monaco. Maar ik hoop wel dat het vroeg of laat zal veranderen."

Wat gaat er nog meer mis?

Wat Max Verstappen betreft is het aan de organisatie van de Grand Prix van Monaco om de eerste stap in de goede richting te zetten, al benadrukt de Nederlander wel dat hij met alle liefde en plezier een oordeel wil vellen over de plannen. "Ik geef het circuit graag de verantwoordelijkheid om de eerste stap te zetten, want daar kan het alleen maar leuker van worden! Het weekend zelf is dat namelijk al wel, maar de zondag valt dan gewoon tegen. Als we de race kunnen verbeteren, waarom niet? Die oplossing heeft mijn voorkeur. Als ze mijn mening willen horen ben ik best bereid die te delen."

Verstappen denkt echter niet dat het veranderen van de regels voldoende zal zijn om de race in Monaco spannender te maken. "We moeten eerst naar andere zaken kijken voordat we bepaalde regels kunnen veranderen. Het zomaar verplichten van het gebruik van zachte banden is bijvoorbeeld geen prioriteit. Dit is ook niet de eerste keer dat de Grand Prix van Monaco zo verliep, maar vandaag de dag is er gewoon een grotere groep mensen met een mening. Er zal in ieder geval geen simpele oplossing voor zijn."

Valtteri Bottas sluit zich ook aan bij zijn concullega's: het zal anders moeten. "Het veld was erg verdeeld tijdens de race, vooral omdat de mensen op de medium banden echt profijt hadden van die rode vlag. Ik snap sowieso niet waarom we onder de rode vlag banden mogen wisselen, maar dat terzijde. Ik heb daar geen oplossing voor, al zal die vroeg of laat wel moeten komen."

Toch kijkt de Fin vooral naar een ander aspect van de race. "Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor coureurs die bij de herstart ineens hun oude posities weer terugkregen nadat ze zelf de fout in waren gegaan. Fouten worden zo gewoon teruggedraaid, net zoals dat in Melbourne in 2023 gebeurde." 

Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender