Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1-kopstuk geeft Mercedes de schuld van overreactie FIA en nieuwe regels

Nadat een aantal teams hard hebben geklaagd over porpoising, greep de FIA in en werden er nieuwe regels aangekondigd. Volgens Pat Symonds, Chief Technical Officer van de Formule 1, is dit een gevolg van Mercedes en haar klaagzang over het gestuiter.

De Grand Prix van Azerbeidzjan in 2022 was niet voor iedereen even prettig. Terwijl Max Verstappen en Sergio Perez een comfortabele één-twee scoorden voor Red Bull, stuiterden de Mercedes-coureurs keihard. Vooral op het extreem lange rechte stuk was porpoising een groot probleem bij Lewis Hamilton en George Russell. Ze werden weliswaar derde en vierde, maar fijn was het niet. Hamilton kon, zo leek het, nauwelijks uit zijn auto klimmen na afloop van de race. Mercedes schreeuwde moord en brand en wilde zo snel mogelijk dat porpoising zou worden aangepakt. Het zou onveilig zijn en slecht voor de gezondheid van de coureurs. Het duurde niet lang voordat de FIA met oplossingen zou komen. Voor het komende F1-seizoen zijn de regels aangepast om porpoising te voorkomen. Pat Symonds, als Chief Technical Officer van de Formule 1 mede verantwoordelijk voor de grote regelwijzigingen van vorig jaar, vindt het maar onzin. "Ik denk dat ze te overdreven hebben gereageerd na Bakoe", zegt hij tegen Auto, Motor und Sport . "We zagen de ergste impact daar, want één team probeerde iets wat juist niet goed uitpakte, waarna ze er publiekelijk een heel groot probleem van hebben gemaakt", zo doelt hij op Mercedes. Symonds vindt het ingrijpen van de FIA onnodig: "Als ze dat niet hadden gedaan, dan was het probleem ook wel opgelost. De meeste teams snappen nu hoe ze het moeten aanpakken."

Ook Symonds was verrast

Porpoising kwam voor iedereen als een verrassing en dat terwijl het geen nieuw fenomeen is. Eind jaren 70 en begin jaren 80 werd er al gereden met ground effect. "Toch moet ik toegeven dat het probleem niet op onze radar stond, maar we hadden het kunnen weten", zo vervolgt Symonds. "We konden het ontdekken door simulaties te draaien." "Ik had het moeten weten, want ik heb vroeger aan auto's met ground effect gewerkt. Ik was het simpelweg vergeten. Het gestuiter heeft zonder twijfel het een en ander veranderd. De teams moesten het probleem eerst aanpakken voordat ze verder konden met het verbeteren van de aerodynamica. Stuiteren is niet alleen een aerodynamisch probleem. Veel techniek speelt een rol, bijvoorbeeld de stijfheid van de ophanging." In 2023 zijn er nieuwe technische Formule 1-regels om porpoising aan te pakken. Zo worden de vloerranden verhoogd en zullen er meer sensoren worden aangebracht om de verticale versnellingen te meten. Wat er allemaal verandert, dat lees je hier .

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap