De nieuwe voorvleugels, die sterk vereenvoudigd zijn ten opzichte van 2018, moeten ervoor zorgen dat de luchtstromen niet langer meer om de auto heen worden geleid, maar over de auto heen worden gedirigeerd. De 'dirty air' achter de bolides moet daardoor verminderen, waardoor de achteropkomende auto makkelijker dichterbij kan komen.
Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff is de introductie van de nieuwe regels een fraai voorbeeld van dweilen met de kraan open: "Het doel was om iets van de neerwaartse druk weg te nemen om net als in de juniorcategorieën prachtige races te kunnen garanderen", aldus Wolff op een pr-evenement van Hewlett-Packard. "Men rekent met de introductie van die regels echter buiten de tweeduizend aerodynamica-specialisten die in dienst van alle Formule 1-teams daar echt wel oplossingen voor weten te vinden. Men zoekt naar nieuwe manieren om de luchtstroom weer om de auto heen te geleiden, waardoor het effect van de nieuwe regels nagenoeg nihil zal zijn." Williams' technisch directeur Paddy Lowe houdt er een andere mening op na, ook al weet ook hij dat men op zoek zal gaan naar manieren om de nieuwe regels te compenseren: "Men kan de kennis en de expertise van de aerodynamica-mannen niet uitwissen. Natuurlijk zoekt men naar alternatieven." "Het zal echter niet makkelijk worden", vervolgt Lowe. "Sterker nog, het zou mij verbazen als de teams de aerodynamica opnieuw op het niveau van de auto's van 2018 weten te krijgen."
Meest gelezen