F1 Stuur
Een Formule 1-stuur is vandaag de dag best complex. Hoe ziet zo’n stuur eruit en waar dienen alle knopjes voor? Je ontdekt het op deze pagina.
Hoe werkt een Formule 1-stuur?
De belangrijkste functie van een Formule 1-stuur is natuurlijk simpelweg het sturen. Naast het sturen alleen, zitten er talloze knopjes op om verschillende settings van de auto aan te passen én natuurlijk de schakelflippers niet te vergeten. Maar hoe werkt zo’n Formule 1-stuur en waar dienen alle knopjes voor?
De knopjes op een Formule 1-stuur hebben verschillende functies: van de communicatie met de pits tot het aanpassen van de rembalans. Een ander onderdeel wat je vaak als kijker de Formule 1-coureur op het stuur ziet doen, is het openklappen van de achtervleugel in de DRS-zone.
In de onderstaande artikelen zijn video’s te zien waarbij het Formule 1-stuur verder wordt uitgelegd:
Lando Norris
Een piepjonge Lando Norris legt in deze video uit wat alle knopjes op een F1-stuur betekenen. Ook vertelt hij dat het lastig is voor om alle functies van het stuur onder de knie te krijgen, wanneer je net de overstap hebt gemaakt naar de Formule 1.
Mercedes
Ook heeft Mercedes een video gemaakt over het Formule 1-stuur. Evan Short, trackside Electronics Leader bij Mercedes, neemt het Formule 1-stuur van Lewis Hamilton onder de loep.
Alleen op het scherm van het stuur krijgen de coureurs bijvoorbeeld al veel belangrijke informatie door. Denk hierbij aan wat de Power Unit doet, informatie vanuit de pits, lampjes welke aangeven wanneer een coureur moet schakelen en allerlei andere informatie die nodig is om de auto te besturen. Hij vertelt ook dat alle belangrijke knoppen op een Formule 1-stuur binnen het bereik van de duimen van de coureur moeten zijn, zodat het stuur makkelijk en snel te bedienen is. Benieuwd naar de complete uitleg? Bekijk dan de video in dit artikel.
Zo zit een Formule 1-stuur in elkaar
Ook heeft RacingNews365 een video gemaakt die antwoord geeft op de vraag: Hoe zit een Formule 1-stuur in elkaar? Wist je bijvoorbeeld dat de coureurs vanaf het begin af aan betrokken zijn bij het ontwerpen van het stuur? Zowel waar de knopjes op het stuur komen, maar ook de vorm van het stuur. Het is natuurlijk erg belangrijk dat een coureur het stuur goed vast kan houden.
Naast alle functies op de voorkant van het stuur, is ook de achterkant van het stuur belangrijk. Op de achterkant vind je de koppeling en de schakelflippers van de Formule 1-auto. De koppeling wordt bij de start van een Formule 1-race gebruikt om vanuit stilstand weg te komen als de lichten uitgaan. Met de rechter schakelflipper schakelt de coureur op en met de linker schakelflipper schakelt de coureur terug. Dit is ook meteen het onderdeel van het Formule 1-stuur dat het vaakst gebruikt wordt.
Nieuwsgierig geworden naar meer? Bekijk de video om erachter te komen wat de vele functies op het stuur en LCD scherm betekenen én hoe vaak de schakelflippers gemiddeld worden gebruikt tijdens een race.
Waarom haalt een Formule 1-coureur het stuur uit de auto na een race?
Als kijker is het je vast een keer opgevallen dat de F1-coureur na de race het stuur mee uit de auto haalt. Dit is zo gemaakt, zodat de coureur makkelijk uit de auto kan stappen.
Wat is de prijs van een Formule 1-stuur?
Door de vele functies die op het F1-stuur te vinden zijn, is het niet goedkoop om zo’n stuur te ontwikkelen. De prijs om een Formule 1-stuur te produceren kan namelijk oplopen tot zo’n 100.000 dollar.
Ontwikkeling van het Formule 1-stuur door de jaren heen
Het Formule 1-stuur ziet er tegenwoordig erg modern en technisch uit, maar in de beginjaren had het maar één functie: sturen. In de beginjaren van de Formule 1 hadden de auto’s geen stuurbekrachtiging, waardoor de rijder veel kracht moest zetten om te sturen. Dit is later ingevoerd, waardoor het sturen een stuk comfortabeler werd. Ook zijn toen de schakelpaddles geïntroduceerd, waardoor de Formule 1-coureur makkelijker kon schakelen ten opzichte van de traditionele versnellingspook. Hoe die evolutie precies is gegaan, zie je in de video in dit artikel.
Bijzondere F1-sturen
De Formule 1 blijft in ontwikkeling en zo ook de Formule 1-sturen. In de geschiedenis zijn een aantal bijzondere en/of opvallende sturen geweest.
Mercedes DAS systeem
Mercedes heeft in het verleden ook een innovatieve ontwikkeling op het Formule 1-stuur geplaatst, namelijk het DAS-systeem. Dit staat voor Dual Axis Steering en stelde de coureur in staat om de stand van de voorwielen aan te passen, door het stuur naar voren of naar achteren te bewegen. Dit zou zorgen voor een betere opwarming van de banden en mindere slijtage. Dit systeem is uiteindelijk verboden, omdat dit buiten de technische reglementen valt van de Formule 1.
Williams Formule 1-stuur
Misschien is het je wel een keer opgevallen dat Williams een iets ander Formule 1-stuur heeft ten opzichte van de andere teams. Bij de andere teams zit het LCD-scherm namelijk in het stuur verwerkt, maar bij Williams is dat niet het geval. Het LCD-scherm zit aan het chassis. Ook is de vorm van het Williams-stuur anders dan de andere sturen. Het Williams stuur heeft een ‘vlindervorm’, zoals zij dat zelf noemen.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!