Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari eist duidelijkheid en transparantie van FIA in zaak Racing Point

Samen met Renault is Ferrari in beroep gegaan tegen de straf die de FIA Racing Point heeft opgelegd. Teambaas Mattia Binotto legt uit waarom de Scuderia daar voor heeft gekozen.

De overeenkomsten tussen de huidige Racing Point-bolide, de RP20, en de kampioenschapswinnende Mercedes-bolide van 2019, de W10, zijn overduidelijk. Renault ging dan ook in protest tegen de roze bolide en kwam uiteindelijk op papier als 'winnaar' uit de bus. Racing Point kreeg namelijk een boete van 400.000 euro en moest 15 WK-punten inleveren. Met die uitspraak was echter niemand tevreden. Racing Point vond niet dat het schuldig was, terwijl Renault een hogere straf had gewild. De Franse renstal ging dan ook in beroep tegen de straf en kreeg bijval van Ferrari. Het team uit Maranello kon zich ook niet vinden in de uitspraak van de mondiale autosportbond en ging net als hun Franse concurrenten in beroep. In gesprek met onder meer RacingNews365 legt teambaas Mattia Binotto uit wat er toe heeft geleid dat zijn team in beroep is gegaan tegen de straf voor Racing Point. Het gaat het team om meer dan alleen de brake ducts, het gaat Ferrari om het grotere plaatje. "Als partij die in beroep gaat wil ik niet te veel in detail treden, want dat zou niet netjes zijn", zo begint de teambaas. "Maar ik denk wel dat meer duidelijkheid nodig is. De beslissing die de International Court of Appeal gaat maken zal een grote discussie op gang brengen. Een discussie over de hele wagen en niet alleen over de brake ducts. Dat is ook waar wij naar op zoek zijn", zo legt Binotto uit. "Het draait ons om de eerlijkheid van de sport. Het gaat erom dat we de toekomst van de sport beschermen. Als ik terugkijk naar het verleden kan ik me niet herinneren dat er een team is geweest dat een volledige bolide helemaal of bijna helemaal heeft gekopieerd. In ieder geval niet sinds de huidige regels in 2009 ingingen." "Daarom denk ik dat duidelijkheid een vereiste is, omdat we van mening zijn dat het kopiëren niet goed is voor de sport, maar het is niet aan ons om een oordeel te vellen." Binotto hoopt tegelijkertijd ook op meer transparantie in de sport. "Intellectueel eigendom is voor een bedrijf erg belangrijk. Als iemand op een of andere manier bijna de volledige auto van een concurrent kopieert, dan denk ik dat er regels moeten komen om die de concurrent te kunnen beschermen. Duidelijkheid en transparantie is belangrijk voor de eerlijkheid en de toekomst van de Formule 1", aldus de Italiaanse teambaas. Met medewerking van Dieter Rencken

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China