Iedere Formule 1-fan of journalist kan er niet omheen – de FIA neemt soms ‘vreemde’ beslissingen als het om het team van Ferrari gaat. Grote, invloedrijke beslissingen, zoals de barge boards die na afloop van de GP van Maleisië in 1999 door de wedstrijdleiding afgekeurd werden. Als gevolg daarvan werden Michael Schumacher en Eddie Irvine uit de uitslag geknikkerd en werd Mika Hakkinen wereldkampioen. Toch? Nee, enkele dagen later werd de diskwalificatie van de groene tafel geveegd. De titelrace was plots weer open. Maar ook tijdens diverse seizoenen waren er rare strafmaten tijdens de races voor de Ferrari-coureurs of rivalen. Denk aan de flexwings van concurrent Renault of het dempersysteem van de Franse WK-leiders dat in 2006 ineens verboden werd na klachten van Ferrari. Het leken op beslissingen om de titelstrijd weer spannend te krijgen. Recenter nog de race beslissing om Charles Lecerc voor het hinderen in de pitstraat geen tijdstraf te geven, maar een geldboete… daar waar iedere andere coureur een tijdstraf krijgt – waaronder Max Verstappen en Robert Kubica. Of neem nu de overtreding van het brandstofreglement van Leclerc in Abu Dhabi? Een overtreding waar volgens het reglement zelfs diskwalificatie op kon volgen. Het werd wederom slechts een geldboete. Veel groter dan dit is natuurlijk het verhaal omtrent de power unit van Ferrari. Al in 2018 rezen de eerste verdenkingen vanuit andere teams en voerde de FIA verscherpte controles in. Een extra olietankje werd verboden, data werd geanalyseerd en in Monaco werd een sensor toegevoegd. Niets werd gevonden. In 2019 vloog de wagen van Ferrari over de rechte stukken en GPS-data lieten acceleraties zien die niet mogelijk waren. Althans, volgens de concurrenten niet. Uiteindelijk leek de truc aan het licht te komen, door vragen van Red Bull en Mercedes aan de FIA. Mogen we dit toepassen bij de power unit? Ja of nee? De truc van de teams was om vragen te stellen waarop de FIA moest antwoorden en dit antwoord moest aan alle teams verstuurd worden. Prompt verloor de magische Ferrari-motor haar indrukwekkende snelheid tijdens de GP van de Verenigde Staten en deze snelheid is sindsdien nooit meer teruggevonden.
Max Verstappen werd door de hogere legerleiding van Ferrari nog weggezet als een ’22-jarige coureur waar je niet naar moet luisteren’, maar Max zei wat heel de wereld dacht. Waar was de snelheid van Ferrari gebleven? Was het dan toch echt ‘vals spel’? De FIA gaf aan in 2020 een extra sensor toe te passen om nog strenger te kunnen controleren, maar maandenlang bleef het stil. Tot afgelopen vrijdag net voordat de laatste testdag was afgelopen. Veel journalisten waren al weg of waren met de testdagen bezig, de teamleiding en FIA hadden het circuit al zo goed als verlaten. Een zeer bijzondere timing voor een even zo bijzonder statement. Het moment leek bewust te zijn gekozen in de hoop dat het statement over zou waaien. Na maanden van onderzoek naar de power unit van Ferrari heeft de FIA een schikking getroffen met Ferrari. En over de inhoud van deze schikking en het geconstateerde doet het geen uitspraken! Voor de zeven niet door Ferrari aangedreven teams het sein om serieus tegengas te geven: de onderste steen moet nu boven, ze eisen inzage en uitleg van de FIA. De FIA kan niet anders dan hier gehoor aangeven, want het zaakje stinkt aan alle kanten. Hoe kan het dat Ferrari hiermee wegkomt? Hoe kan het dat iets maanden duurt en er vervolgens achter de schermen ‘iets’ geregeld wordt met elkaar? De FIA moet af van het imago dat Ferrari altijd bevoorrecht wordt, mede doordat FIA-president Jean Todt een zeer lange loopbaan bij Ferrari kende. Om van dat imago af te komen zal het volledige openheid moeten geven. Belangrijk is dat de onderste steen boven komt en dat er ook maatregelen genomen worden die passen bij de overtreding. Als blijkt dat Ferrari serieus de boel besodemieterd heeft, dan moet het daarvoor bestraft worden. Mocht blijken dat het nog altijd niet duidelijk is, dan moet dat ook gedeeld worden met de buitenwereld. Geef openheid naar de teams en journalisten en op die manier ook naar de fans. De geloofwaardigheid van de Formule 1 staat momenteel zwaar onder druk. Voor het nieuwe seizoen start moet dit weggenomen worden, anders ligt er een bom onder het nieuwe F1-seizoen. Niemand vertrouwt dan Ferrari meer en de beslissingen van de FIA worden dan met een zeer grote korrel zout genomen. En mocht Ferrari in Melbourne winnen? Moeten we dan juichen of vrezen voor een maandenlange soap?
Meest gelezen