Het launchseizoen in de Formule 1 begint over iets minder dan een maand en alle teams zijn momenteel bezig met de assemblage- en productiefase van de verschillende onderdelen. In die zin verloopt het werk nog koortsachtiger in de motorafdelingen waar de power units worden geassembleerd, nadat in de meeste gevallen de eerste 'fire up' is uitgevoerd, dat wil zeggen het starten van de motor op de kale carrosserie van de toekomstige bolide. Zoals bekend bevinden de 2023-motoren zich in het tweede jaar van de vier jaar waarin de ontwikkeling is bevroren. In de praktijk moet de verbrandingsmotor gelijk zijn aan de configuratie zoals hij begin '22 werd gehomologeerd, terwijl voor het elektrische onderdelen de homologatie dateert van afgelopen september. Het komt erop neer dat tot eind 2025 ontwikkelingen die gericht zijn op het verhogen van de prestaties niet zijn toegestaan. Op het eerste gezicht lijkt dit een waterdicht principe, waarbij het onmogelijk lijkt dat teams gebruik maken van mazen in de wet of de regels op handige wijze interpreteren. Maar in werkelijkheid is dit niet helemaal het geval. Dit is in feite wat wij meermaals hebben vermeld met betrekking tot Ferrari, waarvan de krachtbron 066/7 ernstige betrouwbaarheidsproblemen vertoonde, met name op het niveau van de turbocompressor en de MGU-H. Naar het schijnt werden die problemen veroorzaakt door een minder goede en stabiele werking van het TJI-systeem (Turbulent Jet Ignition) dat onder toezicht van Rolf Zimmermann werd geïmplementeerd. Als de oorzaken eenmaal zijn achterhaald, zoals we eind 2022 al schreven, lijkt Ferrari 30pk aan vermogen te winnen. Dit lijkt een reusachtige sprong, maar een dergelijke vermogensboost staat niet op zichzelf. De rivalen van met name Mercedes en Honda, die niet gehinderd werden door betrouwbaarheidsproblemen en als zodanig niet vrijwillig het vermogen terug hoefde te schroeven, hebben volgens geruchten vanuit Engeland eveneens meer pk's gevonden. Ook dit door ingrepen die gericht zijn op het verbeteren van de betrouwbaarheid.
In Brixworth, waar de motorafdeling van Mercedes F1 gevestigd is, zouden de ingrepen gericht zijn op de vermindering van de interne mechanische wrijving van de lagers en de krukas. Bovendien zou een nieuwe samenstelling van smeermiddelen het mogelijk hebben gemaakt het doel van vermindering van de 'wrijving' verder te bereiken. Een nieuwe Petronas-brandstof moet voor meer efficiëntie van de brandstofverbranding zorgen. De totale vermogenswinst zou ongeveer 16 pk bedragen. De door Honda gevolgde route is interessant. Met name de MGU-H en de MGU-K werden onder de loep genomen, zonder dat de hardware wordt aangepast, omdat dit al gehomologeerd was. Zonder de configuratie ervan te wijzigingen, zijn ze er in Japan in geslaagd om de betrouwbaarheid van deze onderdelen te verbeteren. Dit moet er voor zorgen dat er minder elektrische energie verloren gaat, met meer netto pk's tot gevolg. Zeker zo interessant is de wijziging van de hulppompen van de ICE. Ook deze zijn verbeterd met minder energieverlies en dus extra vermogen tot gevolg. We hebben het over een totale toename van ongeveer 10 pk als we de twee ingrepen bij elkaar optellen. De constructeurs benoemen zelf de onderdelen die onder handen zijn genomen, dit om transparant te kunnen zijn naar bijvoorbeeld de klantenteams en de FIA. Onlangs was het Alpine, met Renault de enige constructeur zonder klantenteam, vraagtekens plaatste bij het winnen van pk's door betrouwbaarheidsingrepen. Dat team voerde wijzigingen door, zonder een toegenomen vermogen waar te nemen. Volgens de publicatie kan door dit gegeven het seizoen weleens afgetrapt worden met de nodige controverse.
Meest gelezen