Lewis Hamilton is in 2025 aan zijn langverwachte Ferrari-avontuur begonnen. Soepel ging het nog niet, maar de zevenvoudig wereldkampioen schreef wel de sprintrace in China op zijn naam. Volgens Ferrari-teambaas Fred Vasseur is die prestatie het bewijs dat de kritiek op Hamilton ongegrond is. De Fransman legt uit waarom.
"Het succes was niet per se nodig", vertelt Vasseur tegenover L'Equipe. "Het 'project' is veel breder dan de sprintrace in China. Maar we hebben in ieder geval al antwoord gegeven op de vraag wanneer Hamiltons eerste overwinning met Ferrari zou volgen. En wat voor een overwinning, met een voorsprong van zeven seconden op de naaste belager aan het einde van de race. Het beantwoordt vragen en twijfels over Lewis."
Vasseur vindt de kritiek namelijk onterecht. "Als je bij Ferrari rijdt, hoort de druk er dagelijks bij. Zeker met Lewis, maar de kritiek op hem is heel moeilijk. Je kan je niet bedenken dat Lewis uitgeput en achterhaald is. Het is onwaar. Kijk maar naar de laatste race van vorig jaar, in Abu Dhabi, waar hij als zestiende startte en als vierde eindigde. Bovendien haalde hij toen zijn teamgenoot (George Russell red.) in tijdens de laatste ronde."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
SaskiaBroem
"Het succes was niet per se nodig", vertelt Vasseur tegenover L'Equipe. "Het 'project' is veel breder dan de sprintrace in China." M.a.w. hij doet enkel omwille van de marketing mee?
WickedGirl
Het gaat om projekt "wereldtitel" daarvoor is Lewis Hamilton aangetrokken.
SaskiaBroem
Voor zowel de wereldtitel coureurs als de wereldtitel constructeurs zal hij toch meer dan enkel een sprintrace moeten winnen en minimaal bij de eerste drie eindigen elke race.
HaroldL_T
@SaskiaBroem - Die koude kermis sluit ik op sportief vlak niet uit, hoewel ik Hamilton ook niet onderschat. Maar commercieel is het al een groot succes.
SaskiaBroem
@HaroldL_T in hoeverre is hij momenteel commercieel dan al een groot succes?
Maxchar
Kan ie beter Max aantrekken..
JEF JOOSSENS
Dan hebben ze wel een verkeerde keuze gemaakt. Vind je niet?
HaroldL_T
De marketing is een enorm argument voor Ferrari, maar hier bedoelt Vasseur m.i. toch echt dat voor hem/Ferrari deze overwinning niet nodig was om hen te overtuigen dat Hamilton nog goed is. Daar zijn- en waren ze daar ook van overtuigd als Hamilton die sprintrace niet zou hebben gewonnen.
SaskiaBroem
Dan hoop ik voor hen dat ze niet van koude kermis thuis zullen komen. Als de beste spits ter wereld geen doelpunten maakt dan komt dit de marketing niet ten goede integendeel.
TheRocketman
Zo ‘lezen’ de door Vasseur aangehaalde critici het graag inderdaad.
Pole
Ach, hij wint een keer een kort race'je met een illegale auto.... Lewis is over. Hij wordt ouder en nooit meer beter. Zijn mooie tijd is geweest. In 3 jaar tijd 2 x verloren van zijn teamgenoot en dit jaar zal het weer gebeuren. Leuk voor de Ferrari marketing en niets anders.
HaroldL_T
Niet om het één of ander, maar ik zou er niets op tegen hebben als Max alle resterende "korte race'jes" op zijn naam schrijft. Aan het eind van de rit tellen die meer mee, dan wanneer je laatste wordt. Iets dat dit jaar ook al vertoond is bij Red Bull.
Pole
Natuurlijk. Maar dan wel graag met een legale auto.
TheRocketman
Dus jij beweert nu dat zijn auto tijdens de gewonnen sprintrace illegaal was? Gebaseerd op …..?
HaroldL_T
Waarschijnlijk gebaseerd op de veronderstelling dat die auto te laag was, waardoor die na de race niet door de steekproef kwam en dat dat tijdens de sprint ook zo was, maar niet geconstateerd is omdat de auto toen geen steekproef had? Ik doe de aanname dat @Pole dit ongeveer op die manier bedoelt.
Dit bericht is aangepast op:
F1rst
De sprintrace was te kort om veel slijtage te veroorzaken. De lage stand tijdens het weekend was nodig voor de snelheid. Gegokt en verloren. De uitleg van het team, nl vergissing, geloof ik niet.
Pole
@HaroldL_T. Exact Harold. Auto is niet gecontroleerd na de sprintrace, maar lag natuur toen ook al te laag. Ferrari heeft natuurlijk echt niet de auto extra omlaag gezet voor de normale race.
Dit bericht is aangepast op: