Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari-teambaas ziet Red Bull na rampjaar als voorbeeld voor nieuw succes

Het afgelopen seizoen was er voor Ferrari een om snel te vergeten. Toch blikken we in een exclusief interview met teambaas Mattia Binotto terug op dat jaar, hoe hij het ervoer en hoe hij Ferrari weer terug naar de top wil brengen. Daarvoor kijkt hij met een schuin oog naar de aanpak van Red Bull.

Zeg je Formule 1, dan zeg je Ferrari. De Scuderia is sinds de Formule 1 in 1950 het levenslicht zag onlosmakelijk verbonden aan de koningsklasse van de autosport. Zestien keer werd het team kampioen bij de constructeurs, terwijl Ferrari-coureurs in totaal vijftien keer wereldtitels binnensleepten. Dat zorgt voor indrukwekkende statistieken: 237 raceoverwinningen en 769 podiumfinishes voor het team uit Maranello. Vorig jaar was er echter vrij weinig te merken van al die pracht en praal uit het verleden. Nadat Ferrari enkele jaren op rij samen met Sebastian Vettel tot op zekere hoogte mee wist te strijden om de titel, zorgde een verduidelijking van de technische regels ervoor dat het team van Mattia Binotto op weg naar 2019 veel motorvermogen in moest leveren. Daarbovenop kwam Ferrari met een tegenvallend chassis aanzetten, waardoor het team in 2020 niet verder kwam dan een teleurstellende zesde plaats in het kampioenschap. Een slechter seizoen had het team in veertig jaar niet meegemaakt. In aanloop naar 2021 vond er achter de schermen dan ook een herstructurering plaats. Het was als het ware een wederopbouw van het team, maar als RacingNews365 in een exclusief interview teambaas Binotto vraagt naar die wederopbouw, verwijst hij die term naar de prullenbak. "We hebben het team niet opnieuw moeten opbouwen", zo begint de Italiaan zijn verhaal. "Met Louis Camilleri (tot zijn plotselinge vertrek in december 2020 de CEO van Ferrari, red.) zijn we aan dit avontuur begonnen." "We hebben veel geïnvesteerd in onze toekomst op de middellange en lange termijn. We hebben een basis gelegd, het nieuwe Concorde Agreement is daar een voorbeeld van. Er is veel werk verricht om een fundament te leggen voor de toekomst van het Formule 1-team. John Elkann (de voorzitter van Ferrari en interim CEO, red.) was destijds ook al als voorzitter betrokken bij het Formule 1-team. Het is momenteel dus gewoon een kwestie van continuïteit: er is bij Scuderia Ferrari dus geen sprake van een wederopbouw." Interview gaat verder onder de afbeelding.

Ademruimte

Dat 2020 een seizoen om snel te vergeten was, onderschrijft Binotto daarentegen wel. De zesde plaats in het kampioenschap kwam bij iedereen in het team hard aan, maar als teambaas stond Binotto op en probeerde hij iedereen er doorheen te loodsen. Dat vertelt hij als we vragen hoe hij als teambaas omging met de criticasters die het hele jaar door aan zijn stoelpoten zaagden. "Het was zonder twijfel een heel erg lastig seizoen. Er lag veel druk op onze schouders en ik voelde zeker de verantwoordelijkheid die ik had. Ik wist tegelijkertijd ook dat het team in zo’n lastige periode juist dichter bij elkaar kwam. Dat was het positieve aan het hele verhaal. Intern was het makkelijk geweest om beschuldigend naar elkaar te wijzen, maar dat is nooit gebeurd. Het team is eensgezind gebleven en de spirit is altijd aanwezig geweest. De wil om te laten zien dat we beter konden, die was er", zo klinkt de 51-jarige teambaas positief. Door zijn personeel te beschermen voor al het negatieve sentiment, wilde hij ervoor zorgen dat de weg naar boven weer in kon worden gezet. "Als leider zijnde is dat het belangrijkste, dat je weet dat het team eensgezind is. Dat betekent dat je het juiste leiderschap toont. Vorig jaar was het voor mij belangrijk om ervoor te zorgen dat het team niet zou lijden onder de druk die er op mijn schouders lag. We wilden elk individu genoeg ademruimte geven om het maximale te kunnen geven, terwijl we tegelijkertijd het team beter probeerden te organiseren en te zorgen dat we progressie boekten." "Daar lag mijn focus op, en daarom luisterde ik niet naar de geruchten van buitenaf. Ik focuste me op mijn werk, op het team en het doorvoeren van verbeteringen." Interview gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull als voorbeeld

Van buitenaf moest Binotto het vorig jaar regelmatig ontgelden vanwege de slechte prestaties, maar intern ontving hij veel steun van zijn meerderen Elkann en Camilleri. "Ik heb nooit getwijfeld aan hun steun, want ik weet dat ze mij vanaf de start achter mij staan", vervolgt de Italiaan. "Natuurlijk weet ik dat ik het goed moet doen, ik ben natuurlijk de eindverantwoordelijke van het Formule 1-team. Ik weet hoe lastig deze baan is, je hebt er veel passie voor nodig, maar ook tijd om te bouwen. Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd in onze toekomst voor de (middel)lange termijn en daar hebben we naar mijn mening de juiste keuzes in gemaakt. 'Tijd', dat is het toverwoord, zo lijkt het. Binotto benadrukt om hem en zijn team de tijd te geven om de weg terug naar de top terug te vinden. Daarbij wijst hij naar Mercedes en daarvoor Red Bull, de twee teams die het afgelopen decennium met alle titels aan de haal gingen. Het kostte beide renstallen aanvankelijk tijd om een winnend team op te bouwen. Inmiddels heeft Red Bull ook al jaren niet gewonnen, maar strijdt het dit jaar eindelijk weer mee om de wereldtitel, zo merkt Binotto op. "Nu is het tijd om verder te gaan met bouwen", oppert hij. "Daarbij moeten we tegelijkertijd ook de verwachtingen managen. Er zijn geen silver bullets in Formule 1. Als je naar het Ferrari kijkt van het begin van deze eeuw, met Michael Schumacher en Jean Todt: toen kostte het ook tijd om het team op te bouwen. Voor Red Bull en Mercedes heeft het ook tijd gekost." "Zeker als je naar Red Bull kijkt", vervolgt de teambaas van Ferrari. "Zij hebben al een lange tijd geen titels gewonnen. Zij hebben wel de passie, terwijl ze binnen het team geen drastische wijzigingen doorvoeren. Ze hebben passie, werken hard, werken goed en bouwen aan het team. Maar, het kost tijd. Ik weet dat ik het volste vertrouwen geniet van mijn bazen, maar het is wel mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat Ferrari het goed doet." Interview gaat verder onder de afbeelding

De weg naar boven

En zo hoopt Binotto de komende jaren samen met zijn Ferrari weer mee te kunnen gaan doen voor de race-overwinningen en wereldtitels. Dan moeten sommige foutjes, die de Italianen ook voor het rampseizoen 2020 al maakten, wel uit het 'spel' worden gefilterd. Denk daarbij aan strategische blunders en knullige crashes tussen teamgenoten. Als we dat als een stelling aan de teambaas voorleggen, is hij het volledig met ons eens. "Dat is een goed punt. Het is, zoals ik al eerder zei, een kwestie van tijd en passie. There are no silver bullets. Onze aanpak is dat we proberen te leren van onze fouten. We moeten ervoor zorgen dat we niet naar elkaar gaan wijzen op het moment dat we een fout maken, maar dat we juist snappen hoe de fout voor heeft kunnen komen en hoe deze in de toekomst voorkomen kan worden." "Stabiliteit binnen het team is daarbij ook belangrijk", vervolgt Binotto. "Een en dezelfde persoon is inmiddels al jarenlang verantwoordelijk voor de strategie en hetzelfde geldt voor de pitcrew. Stabiliteit, en tegelijkertijd een team bouwen dat zich elke keer opnieuw, na elke fout, weer verder kan verbeteren. Daar zijn we momenteel echt hard mee bezig." De eerste positieve voortekenen hebben we afgelopen maanden in ieder geval al mogen aanschouwen. Ferrari heeft de weg omhoog ingezet, zo werd door de poleposition van Leclerc in Monaco wel duidelijk, maar natuurlijk staat het team nog niet waar het echt wil staan. Toch is Binotto tot slot tevreden met de manier waarop zijn team zich de afgelopen maanden heeft gemengd in de strijd om de derde plaats in het kampioenschap. Solide, zo omschrijft hij de seizoensstart. "Als je naar de start van ons seizoen kijkt, dan hebben we solide raceweekenden gehad, elke keer weer. Er waren lastige omstandigheden, zoals het weer in Imola, maar we hebben denk ik altijd de juiste strategische keuzes gemaakt. Ook de engineers en de pitcrew hebben dit jaar tot op heden erg constant gepresteerd. Dat is heel belangrijk. Ik zeg het nogmaals: wat betreft het maken van fouten draait het gewoon om de manier waarop je er mee omgaat."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"