Het mag duidelijk zijn dat Ferrari-teambaas Vred Vasseur zeer ontstemd was over het feit dat een putdeksel de auto van Ferrari aan flarden hielp. Maar er is iets waar hij in gelijke mate over valt, iets waardoor het incident misschien wel voorkomen had kunnen worden.
"Het is niet enkel dat er een putdeksel los kwam, het is ook nog eens zo dat het een minuut duurde voordat de initiële gele vlag om werd gezet in een rode vlag (pas na het incident met Sainz, red.). Het betekent dat toen men die gele vlag zwaaide men al iets gezien had."
"Op het moment dat de gele vlaggen werden gezwaaid kregen we via race control ook die melding op onze schermen, maar daarna duurde het alsnog een minuut voordat de rode vlag werd uitgehangen. Dat terwijl auto's met 340 kilometer per uur over een recht stuk gaan waar een metalen onderdeel op het asfalt ligt."
"Om deze reden ben ik meer ontdaan over hoe ze deze zaak hebben opgepakt dan om het incident zelf. Dit soort dingen gebeurt wel vaker, maar het gaat er vooral om hoe je er vervolgens mee omgaat."
Ook interessant:
Verstappen kraakt én maakt de show in Las Vegas
Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk: kom er maar in! Wat vonden jullie van de Formule 1 Grand Prix van Las Vegas?
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Hennie-1965
Oké, als dit waar is heeft Sainz heel veel geluk gehad op 2 fronten, de crash op zich en dan een crash terwijl er al geel hing is echt een giga fout ! Bij een gele vlag moet je snelheid minderen en overal extra oplettend rijden, je weet immers niet waarom er geel is. Als je dit meeneemt dan heeft Sainz in mijn ogen nog geluk gehad met die straf die alleen was voor teveel gebruik van een onderdeel. Dat hij deze schade reed onder een gele vlag had hem meer straffen op kunnen leveren. Raar en een vreemde uitspraak van Vasseur om dit toe te geven, nu kunnen ze een eventueel beroep vergeten en een mogelijke schade vergoeding is ook voorbij !
Cherokee
Sainz reed op het moment van de klap ongeveer 250. Hij reed dus al een stuk langzamer dan normaal. Hij wist alleen niet waarom er geel was en dat deksel zag hij niet liggen.
F1rst
Het probleem is imo dat de marshals zelf geen rode vlag mogen zwaaien zonder overleg. Ze hebben iets levensgevaarlijk gezien, maar mogen niets anders doen dan geel zwaaien. Daarin zijn ze autonoom, dus beslissen ze zelf, maar de rode vlag moet in overleg en dat duurt altijd even. Ik vind dat wel een goede insteek, omdat het zwaaien van de rode vlag heel veel consequenties heeft. Die beslissing moet bij de wedstrijdleider blijven. Misschien kun je uitzonderingen toevoegen de machtigingen van de marshals, maar dat wordt zeer lastig.