Het Formule 1-team van Ferrari was er op gebrand om in 2019 het tij te keren en éindelijk weer de wereldtitel naar Maranello te halen. De Scuderia schoot zichzelf gedurende het seizoen echter meermaals in de voet, waardoor 2019 uiteindelijk uitliep op een teleurstelling. RacingNews365 legt het jaar van de Italiaanse renstal onder de loep om de grootste problemen aan het licht te brengen. Het seizoen van Ferrari viel eigenlijk al voordat het begonnen was uiteen, doordat het tijdens de wintertests een totaal verkeerde indruk van de SF90 had gekregen. Teambaas Mattia Binotto gaf recentelijk toe dat Ferrari in de veronderstelling was dat het ongeveer 'een halve seconde sneller was' dan de concurrentie. Toen het in Australië ineens om de oren werd gereden door Mercedes en de Red Bull van Max Verstappen, stond het dan ook met de bek vol tanden. Ferrari's jaar werd echter op meerdere manieren getekend door negatieve uitschieters. Een race later, in Bahrein, slaagde Sebastian Vettel er niet in om zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc bij te houden. Tot overmaat van ramp ging de viervoudig wereldkampioen ernstig in de fout toen hij onder druk kwam te staan van Lewis Hamilton. Nadat de Brit hem buitenom had ingehaald spinde hij, om in het proces ook nog zijn banden te verwoesten. Een ongeduldige Vettel probeerde vervolgens te snel naar de pitstraat te rijden en vernielde daarbij de voorkant van zijn auto.
Ferrari werd die Grand Prix overigens extra door het lot getart, want Leclerc, die aan kop ging, viel vervolgens in de slotfase uit met motorische problemen. Waar de getalenteerde Monegask dat weekend alles onder controle had, verdween zijn koele voorkomen in de wedstrijden daarna. Leclerc decimeerde zijn kansen op een goed resultaat in Azerbeidzjan, door in de kwalificatie te crashen. Niet lang daarna verloor hij zich nota bene op eigen bodem in zijn frustratie, door een vergeefse inhaalpoging te doen tijdens de Grand Prix van Monaco, waardoor hij de finish in het prinsdom niet wist te halen. Leclerc had dat weekend al niet de beste uitgangspositie gekregen van zijn team. In de kwalificatie hadden de strategen de onverklaarbare beslissing gemaakt om hem na één run in Q1 binnen te houden, maar als gevolg was het uitgerekend Vettel die zijn teamgenoot ervan weerhield door te gaan naar Q2. Ferrari was ook in het tweede deel van 2019 niet vies van zulke strategische missers. Tijdens verschillende races liet het team zijn coureurs buiten hangen als schone was, wat Vettel en Leclerc gedurende het tweede halve jaar meerdere posities en daarmee ook punten heeft gekost. Het team wist daarnaast niet om te gaan met de nieuwe dynamiek, die door de komst van Leclerc aanzienlijk was veranderd. Neem Rusland, bijvoorbeeld, waar Leclerc de opdracht had gekregen om Vettel te helpen de Mercedes van Hamilton te passeren tijdens de start, maar de Duitser hem een oor aannaaide, waardoor Leclerc de leiding verloor en deze niet kreeg teruggeven. Alsof dat nog niet erg genoeg was voor de geïrriteerde Ferrari-coureur viel Vettel plotseling stil en wist het snel denkende Mercedes de zege voor zijn neus weg te grijpen. Hoewel door de coureurs anders wordt beweerd, zijn de onderlinge verhoudingen tussen de beide heren gedurende het jaar wel degelijk aangetast. Het is vooral geven en geen nemen, iets dat met name in Brazilië duidelijk in beeld kwam, toen ze elkaar van de baan reden en allebei het einde van de race niet haalden. De frustratie was ook op Monza goed merkbaar. In een bizarre kwalificatie waar iedereen elkaar ophield en menig coureur geen snelle ronde kon rijden, vertikte Leclerc het om Vettel een 'tow' te geven.
Later in het jaar was de overdreven gretigheid van de coureurs nog niet verdwenen. Waar Vettel in Bahrein zijn negatieve momentum dat een jaar eerder was ontstaan doorzette met een spin, ging hij in de loop van het seizoen ook regelmatig in de fout. De viervoudig kampioen zag zijn kansen op een zege in Canada in rook opgaan na een uitglijder die hem de kop kostte, reed op Silverstone in op Max Verstappen en keerde in Italië na een spin in de race op zeer gevaarlijke wijze terug op het asfalt. Leclerc liet met acties als zijn misser in Duitsland en de beuk die hij Verstappen uitdeelde bij de start van de race in Japan op zijn beurt doorschijnen dat hij pas in zijn tweede jaar in de Formule 1 zit. Ferrari maakte het zichzelf er ook niet makkelijker op door halverwege het seizoen op de rechte stukken ineens enorm veel sneller te zijn dan de concurrentie. Direct na de zomerstop greep het zes polepositions en drie overwinningen op rij, wat voldoende motivatie was voor Mercedes en Red Bull om op de FIA af te stappen met grote vraagtekens. Zelfs in de laatste Grand Prix van het seizoen speelde de zaak nog; Ferrari werd in Abu Dhabi op de vingers getikt, omdat het in de fout was gegaan met het aangeven van de hoeveelheid brandstof. Al met al was het een jaar om snel te vergeten. Fouten van de beide coureurs, de teamleiding en de algehele organisatie maakten de reputatie van Ferrari er niet beter op. Het zal in 2020 alle zeilen bij moeten zetten om het respect weer af te dwingen.
Meest gelezen