Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

FIA-baas: "De kosten moeten nog verder naar beneden"

De voorzitter van de FIA single-seater commissie Bob Fernley sprak met RacingNews365 over hoe racen betaalbaarder kan worden en toegankelijker voor een breder scala aan deelnemers.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © McLaren Indy

De nieuwe voorzitter van de single-seater commissie van de FIA, Bob Fernley, heeft gezegd dat de Formule-racerij financieel toegankelijker en duurzamer moet worden, wil men de deelname aan de sport vergroten en competitiever worden.

In een gesprek met RacingNews365 zei Fernley dat maatregelen zoals het kostenplafond voor F1-teams dat vanaf het seizoen 2021 zal worden ingevoerd, een goed begin zijn, maar dat de totale kosten bij de junioren beheersbaarder moeten worden.

"Ik was een van de vroege voorstanders van kostenbesparingen een aantal jaren geleden, maar toen kregen we het er niet door. We zijn nu op de goede weg, maar ik denk dat we nog even te gaan hebben. De teams zullen zich daarmee bezighouden, en de F1-commissie zal eraan werken," zei hij.

"Maar het is in ieder geval de eerste stap en het is nu makkelijker om iedereen zover te krijgen dat ze het opschrijven. Want het moet tot een punt komen waar teams op lange termijn kunnen overleven. En dat was altijd al mijn zorg met Force India, waarschijnlijk al drie of vier jaar geleden, toen we voor het eerst begonnen te praten over kostenbesparingen. En ik denk dat er nog andere dingen zijn die ze kunnen doen."

Hij wees met name op het gebruik van windtunnels als een duur instrument voor de teams dat nu kan worden vervangen door technologie zoals Computational Fluid Dynamics, of CFD, modellering die een efficiënter gebruik van de middelen van de teams mogelijk maakt.

"Ik ben een groot voorstander van het weglaten van windtunnels, die ongelooflijk duur zijn om mee te werken, en het veel meer ontwikkelen van CFD-modellering, wat weer kosteneffectiever is. Is het net zo goed? Nee, dat is het niet. Maar als we die stap om CFD te omarmen niet maken, hebben we geen alternatief, is er geen grote vooruitgang nodig. En mensen maken fouten en fouten maken racen interessanter," zei hij.

De voormalige Force India-teambaas zei ook dat er stappen moeten worden ondernomen om de instapkosten in de junior-formules te verlagen, met als mogelijke oplossingen van de FIA onder meer een formule-simulator ter vervanging van tests, die jonge coureurs de mogelijkheid zou bieden om vertrouwd te raken met het circuit en te oefenen zonder de bijbehorende kosten die ze nu hebben.

"Het vermindert de kosten van het testen, die even hoog kunnen zijn als het budget zelf. Dus dat soort dingen, misschien ook wat online programma's, gewoon in het algemeen proberen om het terug te dringen waar de goed gefinancierde jongeren een voordeel krijgen ten opzichte van de niet zo goed gefinancierde jongeren, dat is echt waar we naar kijken," zei hij.

"Maar we zijn pas net bezig. Dus het zal nog wel even duren voordat we richting hebben gespeeld. Maar dat zijn het soort gebieden waar we naar kijken."

Fernley erkende ook de financiële gevolgen die de pandemie voor de sport heeft gehad, en zei dat, hoewel het succes van de F1 in het organiseren van zeventien races vorig jaar liet zien wat mogelijk was, de pandemie de focus op financiële discipline had verscherpt.

"Ik denk dat de daling van de inkomsten de aandacht van de mensen heeft getrokken en dat is waarschijnlijk ook waar de kostenverlagingen hun intrede hebben gedaan, want de inkomsten hebben een grote klap gekregen in F1," zei hij.

"Een beetje meer aanscherping zou geen kwaad kunnen. Maar ik denk dat we de Formule 1 en de teams krediet moeten geven voor het leveren van wat in 2020 onmogelijk leek. Ik denk dat ze een absoluut een geweldige job hebben gedaan door zeventien races te organiseren."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

0 reacties

    x