Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1

FIA-baas: "De kosten moeten nog verder naar beneden"

De voorzitter van de FIA single-seater commissie Bob Fernley sprak met RacingNews365 over hoe racen betaalbaarder kan worden en toegankelijker voor een breder scala aan deelnemers.

Bob Fernley
Interview
Naar nieuwsoverzicht © McLaren Indy

De nieuwe voorzitter van de single-seater commissie van de FIA, Bob Fernley, heeft gezegd dat de Formule-racerij financieel toegankelijker en duurzamer moet worden, wil men de deelname aan de sport vergroten en competitiever worden.

In een gesprek met RacingNews365 zei Fernley dat maatregelen zoals het kostenplafond voor F1-teams dat vanaf het seizoen 2021 zal worden ingevoerd, een goed begin zijn, maar dat de totale kosten bij de junioren beheersbaarder moeten worden.

"Ik was een van de vroege voorstanders van kostenbesparingen een aantal jaren geleden, maar toen kregen we het er niet door. We zijn nu op de goede weg, maar ik denk dat we nog even te gaan hebben. De teams zullen zich daarmee bezighouden, en de F1-commissie zal eraan werken," zei hij.

"Maar het is in ieder geval de eerste stap en het is nu makkelijker om iedereen zover te krijgen dat ze het opschrijven. Want het moet tot een punt komen waar teams op lange termijn kunnen overleven. En dat was altijd al mijn zorg met Force India, waarschijnlijk al drie of vier jaar geleden, toen we voor het eerst begonnen te praten over kostenbesparingen. En ik denk dat er nog andere dingen zijn die ze kunnen doen."

Hij wees met name op het gebruik van windtunnels als een duur instrument voor de teams dat nu kan worden vervangen door technologie zoals Computational Fluid Dynamics, of CFD, modellering die een efficiënter gebruik van de middelen van de teams mogelijk maakt.

"Ik ben een groot voorstander van het weglaten van windtunnels, die ongelooflijk duur zijn om mee te werken, en het veel meer ontwikkelen van CFD-modellering, wat weer kosteneffectiever is. Is het net zo goed? Nee, dat is het niet. Maar als we die stap om CFD te omarmen niet maken, hebben we geen alternatief, is er geen grote vooruitgang nodig. En mensen maken fouten en fouten maken racen interessanter," zei hij.

De voormalige Force India-teambaas zei ook dat er stappen moeten worden ondernomen om de instapkosten in de junior-formules te verlagen, met als mogelijke oplossingen van de FIA onder meer een formule-simulator ter vervanging van tests, die jonge coureurs de mogelijkheid zou bieden om vertrouwd te raken met het circuit en te oefenen zonder de bijbehorende kosten die ze nu hebben.

"Het vermindert de kosten van het testen, die even hoog kunnen zijn als het budget zelf. Dus dat soort dingen, misschien ook wat online programma's, gewoon in het algemeen proberen om het terug te dringen waar de goed gefinancierde jongeren een voordeel krijgen ten opzichte van de niet zo goed gefinancierde jongeren, dat is echt waar we naar kijken," zei hij.

"Maar we zijn pas net bezig. Dus het zal nog wel even duren voordat we richting hebben gespeeld. Maar dat zijn het soort gebieden waar we naar kijken."

Fernley erkende ook de financiële gevolgen die de pandemie voor de sport heeft gehad, en zei dat, hoewel het succes van de F1 in het organiseren van zeventien races vorig jaar liet zien wat mogelijk was, de pandemie de focus op financiële discipline had verscherpt.

"Ik denk dat de daling van de inkomsten de aandacht van de mensen heeft getrokken en dat is waarschijnlijk ook waar de kostenverlagingen hun intrede hebben gedaan, want de inkomsten hebben een grote klap gekregen in F1," zei hij.

"Een beetje meer aanscherping zou geen kwaad kunnen. Maar ik denk dat we de Formule 1 en de teams krediet moeten geven voor het leveren van wat in 2020 onmogelijk leek. Ik denk dat ze een absoluut een geweldige job hebben gedaan door zeventien races te organiseren."

Interviews RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023