Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

FIA deelt eerste informatie over 'spectaculaire' nieuwe Formule 1-motoren

In 2025 moeten er nieuwe Formule 1-motoren worden geïntroduceerd. Deze zullen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de nieuwe motoren doet een boekje open over de toekomst van de sport.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vanaf 2022 zal de ontwikkeling van de huidige motoren worden bevroren. Op die manier hoeven de motorleveranciers zich in 2023 en 2024 niet bezig te houden met het doorontwikkelen van de huidige motor, maar kan er gefocust worden op de nieuwe motor, die in 2025 in gebruik moet worden genomen.

Tegelijkertijd besparen de motorleveranciers ook een hoop geld, omdat het doorontwikkelen van de huidige hybriden motoren veel geld kost. Vanaf 2025 moet het weer aanzienlijk goedkoper worden om motoren te ontwerpen en verder te ontwikkelen. Er wordt ook een budgetplafond overwogen voor de motorleveranciers, zodat de leveranciers in de komende jaren niet belachelijk veel uitgeven aan de ontwikkeling van de nieuwe motor.

Auto, Motor und Sport sprak met Gilles Simon, namens de FIA de eindverantwoordelijke voor de nieuwe motoren, die uitlegt waar de nieuwe motoren voor 2025 ongeveer aan zullen moeten voldoen. Ze moeten namelijk simpeler, goedkoper en efficiënter worden. Ook gaf hij alvast een indicatie van de nieuwe technologieën waar coureurs gebruik van kunnen maken.

De motor moet niet alleen op duurzame brandstof werken, de hoeveelheid benodigde brandstof moet aanzienlijk terug worden geschroefd. Met andere woorden: de verbrandingsmotoren moeten zuiniger worden. Een lastige taak, maar volgens Simon niet onmogelijk.

"De toekomstige motor moet minder brandstof verbruiken, minder schadelijke stoffen uitstoten en de elektromotor moet een groter aandeel hebben in het geheel", vertelt hij. "De motorleveranciers halen op dit moment het maximale uit de batterijen die we gebruiken, maar de batterijen zullen in de toekomst iets groter zijn, maar tegelijkertijd vele malen krachtiger. Het zullen de beste batterijen op de markt zijn."

"Momenteel zitten we in fase waarin we onderzoeken hoe we die doelen kunnen bereiken met de nieuwe motor. Binnenkort zullen we de informatie delen met de motorleveranciers, waarna we er reglementen omheen kunnen schrijven", aldus de Fransman.

De strijd tussen de motorleveranciers zal volgens de motorman van de FIA vooral op het elektrische vlak worden gevoerd. De doelen voor de verbrandingsmotor zijn zeer ambitieus, maar hoeven niet veel geld te kosten. Het plan is namelijk om zogeheten 'open source' componenten te gebruiken, zo schrijft de Duitse site. Daardoor kunnen de motorleveranciers onderling designs van onderdelen uitwisselen. Dat moet een grote som ontwikkelingsgeld schelen.

De elektrische componenten van de motor, daar zullen de motorleveranciers onderling het verschil kunnen maken. Het plan is ook dat de Formule 1-coureurs de elektrische energie vanaf 2025 kunnen gaan controleren. Oftewel, zij krijgen meer controle over de hoeveelheid vermogen en zouden op bepaalde momenten met een druk op de knop bijvoorbeeld meer vermogen kunnen gebruiken voor een inhaalactie, of juist om te verdedigen.

"Daar zijn we mee bezig", vertelt Simon. "We zullen met een spectaculaire oplossing komen. Dan zouden de mensen thuis met behulp van graphics kunnen zien hoeveel energie coureurs gebruiken, gebruikt hebben en nog over hebben", zo schetst hij alvast een voorzichtig toekomstbeeld van de Formule 1.

22 reacties

    x