Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA deelt eerste informatie over 'spectaculaire' nieuwe Formule 1-motoren

In 2025 moeten er nieuwe Formule 1-motoren worden geïntroduceerd. Deze zullen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De hoofdverantwoordelijke voor de ontwikkeling van de nieuwe motoren doet een boekje open over de toekomst van de sport.

Vanaf 2022 zal de ontwikkeling van de huidige motoren worden bevroren. Op die manier hoeven de motorleveranciers zich in 2023 en 2024 niet bezig te houden met het doorontwikkelen van de huidige motor, maar kan er gefocust worden op de nieuwe motor, die in 2025 in gebruik moet worden genomen. Tegelijkertijd besparen de motorleveranciers ook een hoop geld, omdat het doorontwikkelen van de huidige hybriden motoren veel geld kost. Vanaf 2025 moet het weer aanzienlijk goedkoper worden om motoren te ontwerpen en verder te ontwikkelen. Er wordt ook een budgetplafond overwogen voor de motorleveranciers, zodat de leveranciers in de komende jaren niet belachelijk veel uitgeven aan de ontwikkeling van de nieuwe motor. Auto, Motor und Sport sprak met Gilles Simon, namens de FIA de eindverantwoordelijke voor de nieuwe motoren, die uitlegt waar de nieuwe motoren voor 2025 ongeveer aan zullen moeten voldoen. Ze moeten namelijk simpeler, goedkoper en efficiënter worden. Ook gaf hij alvast een indicatie van de nieuwe technologieën waar coureurs gebruik van kunnen maken. De motor moet niet alleen op duurzame brandstof werken, de hoeveelheid benodigde brandstof moet aanzienlijk terug worden geschroefd. Met andere woorden: de verbrandingsmotoren moeten zuiniger worden. Een lastige taak, maar volgens Simon niet onmogelijk. "De toekomstige motor moet minder brandstof verbruiken, minder schadelijke stoffen uitstoten en de elektromotor moet een groter aandeel hebben in het geheel", vertelt hij. "De motorleveranciers halen op dit moment het maximale uit de batterijen die we gebruiken, maar de batterijen zullen in de toekomst iets groter zijn, maar tegelijkertijd vele malen krachtiger. Het zullen de beste batterijen op de markt zijn." "Momenteel zitten we in fase waarin we onderzoeken hoe we die doelen kunnen bereiken met de nieuwe motor. Binnenkort zullen we de informatie delen met de motorleveranciers, waarna we er reglementen omheen kunnen schrijven", aldus de Fransman. De strijd tussen de motorleveranciers zal volgens de motorman van de FIA vooral op het elektrische vlak worden gevoerd. De doelen voor de verbrandingsmotor zijn zeer ambitieus, maar hoeven niet veel geld te kosten. Het plan is namelijk om zogeheten 'open source' componenten te gebruiken, zo schrijft de Duitse site. Daardoor kunnen de motorleveranciers onderling designs van onderdelen uitwisselen. Dat moet een grote som ontwikkelingsgeld schelen. De elektrische componenten van de motor, daar zullen de motorleveranciers onderling het verschil kunnen maken. Het plan is ook dat de Formule 1-coureurs de elektrische energie vanaf 2025 kunnen gaan controleren. Oftewel, zij krijgen meer controle over de hoeveelheid vermogen en zouden op bepaalde momenten met een druk op de knop bijvoorbeeld meer vermogen kunnen gebruiken voor een inhaalactie, of juist om te verdedigen. "Daar zijn we mee bezig", vertelt Simon. "We zullen met een spectaculaire oplossing komen. Dan zouden de mensen thuis met behulp van graphics kunnen zien hoeveel energie coureurs gebruiken, gebruikt hebben en nog over hebben", zo schetst hij alvast een voorzichtig toekomstbeeld van de Formule 1.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'