Op dit moment wordt er gekeken naar de Formule 1-teams en de financiële cijfers in het seizoen van 2022. Dat jaar was het plafond 140 miljoen dollar, zo'n 128 miljoen euro. Een jaar eerder bleek dat Red Bull teveel geld had uitgegeven, waardoor ze nog altijd minder windtunneltijd hebben en ondertussen wordt er bij alle tien de teams grondig doorzocht of er vorig seizoen wél aan de regels is voldaan. Hoe dat in zijn werk gaat en wat er op dit moment gedaan wordt, dat legt Federico Lodi van de FIA uit. "Alle teams hebben alles opgestuurd voor 31 maart en de eerste maand na de deadline staat in het teken van een grondige beoordeling van al die informatie. Als we het over het indienen van documenten hebben, dan gaat het niet om een paar spreadsheets. Elke inzending bestaat uit een document van 150-200 pagina's." "De eerste maand wordt alles in details bekeken, daarna identificeren we de dingen die beter moeten worden onderzocht. Dan stellen we vervolgvragen aan de teams en vragen we eventueel meer documentatie aan, als dat nodig is, voordat we hen bezoeken. Dan gaan we op locatie op onderzoek uit, vaak rond begin mei. Dan reizen we maanden rond langs alle teams om hun inzendingen compleet door te nemen en te keuren."
Meer personeel
Vorig jaar kwamen de definitieve resultaten pas in oktober naar buiten. De FIA doet er alles aan om het dit keer niet zo lang te laten duren. Lodi vertelt dat zorgvuldigheid echter belangrijker is. "Het is duidelijk dat het voor de stakeholders belangrijk is dat er zo snel mogelijk duidelijkheid is. De FIA snapt dat, dus we hebben onze afdeling versterkt. Tegenover de vier werknemers vorig jaar zijn we nu met zijn tienen fulltime bezig met de financiële F1-reglementen. Dat is een significante toename." "Het is echter nog steeds duidelijk dat het lastig is om een strak schema te volgen, want er zijn vele variabelen waar we rekening mee moeten houden. Eerst de documenten zelf beoordelen, om vervolgens te kijken wat er nog allemaal nader moet worden onderzocht. Daarnaast moeten we samen met de steun van de teams de documenten doorlopen, maar de financiële afdelingen van de teams zijn natuurlijk ook druk. Zij moeten misschien ook bepaalde cijfers delen met hun stakeholders. We werken dus zo snel mogelijk, maar het belangrijkste is dat we de robuustheid van het proces niet ondermijnen." "Hoe meer we gewend raken aan het proces, hoe gestructureerder we zijn, hoe sneller het proces in de toekomst zal gaan. We moeten echter realistisch blijven, want ik denk niet dat het mogelijk zal zijn om in een maand of 45 dagen het proces te voltooien. Het ligt ook aan de bevindingen. Is er vervolgens nog een formeel onderzoeksproces nodig? Dat vergt ook weer tijd en er zijn advocaten en adviseurs bij betrokken, dus het is gewoon een lang proces. Het doel is wel duidelijk: het moet sneller."
Verbeterpunten
Na al het drama van vorig jaar heeft de FIA ook het een en ander geleerd. Toen was er veel ophef omdat Red Bull de regels had overtreden. Dat kwam vooral doordat het F1-team bepaalde kostenposten anders interpreteerde dan de FIA had gewild. Men hoopt dat dat nu anders is. "In het eerste jaar was er nog wat onzekerheid, dit omdat het de eerste keer was dat er een financieel reglement werd ingevoerd in de professionele autosport. Ik denk ook dat het voor de teams een uitdaging was, omdat de regels ingewikkeld zijn en de bedrijven die we reguleren dat ook zijn", zo vervolgt de FIA-topman. "Als we het hebben over organisaties met 1000 werknemers en technische activiteiten, met commerciële- en race-onderdelen, dan kan je je voorstellen dat dat ingewikkelde materie is. Na vorig jaar heb ik er nu alle vertrouwen in dat de twijfels die iedereen toen had, zijn weggenomen. Hopelijk zullen we in de toekomst minder verschillen hebben qua interpretatie, ook al hebben we het nog steeds wekelijks over de verschillende interpretaties", zo sluit hij af.
Meest gelezen