Het idee achter flexibele achtervleugels is relatief simpel. Op het moment dat een vleugel zo flexibel is dat hij door toedoen van de rijwind in zijn geheel wat achterover klapt, geeft dat een aerodynamisch voordeel. Immer, de bepalende aerodynamische oppervlakten komen dan vlakker te liggen. De toepassing ervan is in de Formule 1 onwenselijk en dus wil de FIA dat koste wat kost tegengaan. Op dinsdag, drie dagen nadat Lewis Hamilton in tijdens de Grand Prix van Spanje openlijk sprak over de 'bendy' achtervleugels van Red Bull, heeft de FIA technical directive 18/21 uitgevaardigd, zo heeft RacingNews365 van technische bronnen vernomen. In die TD staat uitgelegd dat twee van de vier testen om het achterover hellen van de achtervleugels te controleren, worden aangescherpt. Het zou daarbij gaan om de zogenaamde 'pullback test' en de 'vertical load test'. In beide gevallen wordt de druk die op de verticale draagsteunen van de achtervleugel wordt uitgeoefend bijna verdubbeld. Bij de eerste test wordt de die steunen naar achteren getrokken, terwijl bij de tweede test er gewichten op worden geplaatst. Het idee is dus dat die pilaren stijver, en dus minder flexibel moeten zijn om die toegenomen krachten te weerstaan. Lewis Hamilton leek zoals het weekend in Spanje was verlopen de grote klokkenluider van het geheel te zijn, maar dat is niet waarschijnlijk. Vanaf dit seizoen voert de FIA na elke Grand Prix bij één willekeurige bolide diverse inspecties uit. Na de Grand Prix van Portugal werd auto #10 aangewezen, de AlphaTauri van Pierre Gasly. Tijdens die inspectie was er speciale aandacht voor de achterkant van de AT02 en daarmee ook voor de achtervleugels. Ja, de auto werd legaal bevonden, maar mogelijk heeft men toen toch bepaalde zaken gevonden, waardoor men het nu noodzakelijk acht om dergelijke tests te verscherpen. Gezien de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri is het niet ondenkbaar dat bepaalde delen van de vleugels overeenkomsten vertonen.
Meest gelezen