Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA: 'Halo wordt in meerdere raceklassen toegepast'

De Halo die komend seizoen wordt geïntroduceerd in de Formule 1, blijft niet beperkt tot de Formule 1. De FIA heeft het voornemen om de Halo ook in de onderliggende raceklassen toe te gaan passen op termijn. De Formule 1 wordt vooral gebruikt om te experimenteren. Mocht het concept aanslaan, dan zullen meer raceklassen volgen.

De FIA ziet de Formule 1 dan ook als ideale 'proefklasse'. Als de Halo zich in de Formule 1 bewijst, dan is het klaar om geïntroduceerd te worden in de onderliggende klassen, is het idee van de FIA. "Niemand zal accepteren dat alleen de Formule 1 extra hoofdbescherming krijgt" , begint Laurent Mekies van de FIA tegenover Motorsport.com. "De Formule 1 is de ideale plek om de Halo te testen. Daarna is het de bedoeling om het in de lagere klassen ook toe te passen" , vervolgt hij.

Of in de andere klassen ook dezelfde constructie gebruikt gaat worden kan Mekies nog niet zeggen. Het is waarschijnlijker dat er in de lagere klassen een afgeleide van de Halo geïntroduceerd wordt. "We hebben gekozen voor de Halo omdat het ook in andere klassen toegepast kan worden. Dat zal wellicht niet in dezelfde vorm zijn, maar het concept zal overal hetzelfde zijn" , aldus Mekies. Ondanks het grote verzet tegen de Halo, werkt de FIA 'rustig' door aan de ontwikkeling van het concept. "We werken constant aan de verbetering van de veiligheid. Het gehele jaar zijn we met werkgroepen bezig om de mogelijkheden te bekijken. Als je iets nieuws introduceert, dan heeft dat ergens anders weer gevolgen. Waarschijnlijk dat het daarom nu voor opschudding zorgt" , besluit Mekies.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel