Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
FIA

FIA komt met statement na commentaar van Verstappen

De FIA komt met een officieel statement nadat Max Verstappen en een aantal andere Formule 1-coureurs hebben geklaagd over de snelheid van de safety car.

Aston Martin safety cars Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Tijdens de Grand Prix van Australië was Max Verstappen niet te spreken over de snelheid van de safety car. Voor het eerst in 2022 werd de rode Mercedes AMG GT Black omgeruild voor de Aston Martin Vantage, maar de regerend wereldkampioen was niet te spreken over de groene bolide. Het ging allemaal te traag, zo liet hij weten via de boordradio.

Na afloop van de race in Melbourne werden Verstappen en collega's gevraagd naar de safety car, waarop meerdere coureurs lieten weten dat de bolide inderdaad niet de gewenste snelheid heeft. Na deze kritiek is de FIA nu met een statement gekomen, waarin ze aangeven dat de 'langzame' safety car niet het gevolg is van de auto zelf, maar van Race Control.

FIA benadrukt: safety car is er niet voor snelheid

Het veiligheidsorgaan van de autosport laat weten dat snelheid helemaal niet het hoofddoel is van de safety car in de Formule 1. "De hoofdfunctie van de safety car is natuurlijk niet de snelheid, maar de veiligheid van de coureurs, marshals en officials. De safety car-procedure houdt rekening met meerdere doelen, welke afhankelijk zijn van de situatie."

De FIA noemt hierbij voorbeelden als het veld bij elkaar brengen, het opruimen van schade en het verhelpen van incidenten op het asfalt. "De snelheid van de safety car wordt hierbij geregeld door Race Control en wordt niet gelimiteerd door de safety cars, welke high-performance voertuigen zijn en gebouwd zijn door twee van de top-autofabrikanten in de wereld."

"De auto's dealen met veranderde track conditions op alle mogelijke tijden en worden bestuurd door een ervaren coureur en bijrijder. De impact op de snelheid van de safety car op de performance van de F1-bolides is een secundaire afweging, omdat de impact gelijkwaardig is voor alle coureurs die, zoals altijd, verantwoordelijk zijn voor het te allen tijde veilig rijden."

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

25 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull