Tijdens de Grand Prix van Australië was Max Verstappen niet te spreken over de snelheid van de safety car. Voor het eerst in 2022 werd de rode Mercedes AMG GT Black omgeruild voor de Aston Martin Vantage, maar de regerend wereldkampioen was niet te spreken over de groene bolide. Het ging allemaal te traag, zo liet hij weten via de boordradio. Na afloop van de race in Melbourne werden Verstappen en collega's gevraagd naar de safety car, waarop meerdere coureurs lieten weten dat de bolide inderdaad niet de gewenste snelheid heeft. Na deze kritiek is de FIA nu met een statement gekomen, waarin ze aangeven dat de 'langzame' safety car niet het gevolg is van de auto zelf, maar van Race Control.
FIA benadrukt: safety car is er niet voor snelheid
Het veiligheidsorgaan van de autosport laat weten dat snelheid helemaal niet het hoofddoel is van de safety car in de Formule 1. "De hoofdfunctie van de safety car is natuurlijk niet de snelheid, maar de veiligheid van de coureurs, marshals en officials. De safety car-procedure houdt rekening met meerdere doelen, welke afhankelijk zijn van de situatie." De FIA noemt hierbij voorbeelden als het veld bij elkaar brengen, het opruimen van schade en het verhelpen van incidenten op het asfalt. "De snelheid van de safety car wordt hierbij geregeld door Race Control en wordt niet gelimiteerd door de safety cars, welke high-performance voertuigen zijn en gebouwd zijn door twee van de top-autofabrikanten in de wereld." "De auto's dealen met veranderde track conditions op alle mogelijke tijden en worden bestuurd door een ervaren coureur en bijrijder. De impact op de snelheid van de safety car op de performance van de F1-bolides is een secundaire afweging, omdat de impact gelijkwaardig is voor alle coureurs die, zoals altijd, verantwoordelijk zijn voor het te allen tijde veilig rijden."
Meest gelezen