Het onderzoek is een direct gevolg van het besluit van wedstrijdleider Eduardo Freitas om een tractor de baan op te sturen om de Ferrari van Carlos Sainz te bergen, voordat het besef er was dat onder andere Pierre Gasly de bewuste plek nog moest passeren. De Fransman was vanuit de pits gestart, waarna hij opnieuw de pits op moest zoeken na schade, juist opgelopen door het puin van de schuiver van Sainz. Na het incident, dat sterke gelijkenissen vertoont met het ongeluk uit 2014 dat Jules Bianchi uiteindelijk zijn leven kostte op hetzelfde circuit, vaardigde de FIA een statement uit: "Vanwege de opruimwerkzaamheden na het incident in ronde drie werd de safety car de baan op gestuurd en zodoende de race geneutraliseerd. Auto #10, die schade had opgelopen en de pits opzocht achter de safety car, reed op hoge snelheid om het veld bij te halen. Omdat de omstandigheden verslechterden, werd de rode vlag uitgehangen, voordat auto #10 de bewuste plek passeerde." Gasly kreeg later een tijdstraf van twintig seconden omdat hij meer dan 200 kilometer per uur had gereden, terwijl er al sprake was van een code rood. Die straf had nog hoger kunnen uitvallen, maar de FIA zag wel verzachtende omstandigheden. "Hoewel de snelheid volgens geen enkele schaal als 'langzaam' kan worden beschouwd, reed hij alsnog langzamer dan onder de gegeven omstandigheden mogelijk zou zijn. We wegen ook de schrikreactie mee van de coureur op het moment dat hij de tractor op de racelijn zag." RacingNews365 heeft begrepen dat FIA-vicepresident Robert Reid, aanwezig op Suzuka, zelf de leiding neemt over het onderzoek, waarbij hij heeft geëist dat alle aspecten geanalyseerd zouden worden, waaronder de rollen van de betrokken partijen, zowel op het circuit als op afstand door het Remote Operations Centre (ROC) in een soort VAR-functie. Reid, een voormalig WRC-winnaar als navigator en groot voorvechter van veiligheid na het meemaken van diverse tragedies op de rallyproeven en in autosport in brede zin, is vastbesloten geleerde lessen in de praktijk te brengen. Hij zou naar verluidt zijn staff hebben opgedragen niets aan het toeval over te laten. Het is aannemelijk dat als onderdeel van het onderzoek na wordt gegaan of het beter is om met roulerende wedstrijdleiders te werken, of dat men er beter aan doet om terug te keren naar één vaste wedstrijdleider. Het huidige systeem werd geïmplementeerd na de veelbesproken seizoensfinale van 2021. Er werd geoordeeld dat Michael Masi te veel taken had, waarna de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem besloot wedstrijdleiders op deze manier adempauze te gunnen. Dit roulatiesysteem zorgde eerder al voor kritiek van coureurs en teambazen, onder andere van George Russell. Als lid van de coureursvakbond GPDA deed hij namens meerdere coureurs zijn beklag over inconsistente beslissingen. "Ik denk dat met slechts één wedstrijdleider je meer consistent te werk kan gaan." Direct na het incident op Suzuka ging het ROC onder leiding van veiligheidsdirecteur Tim Malyon aan de slag om alle beschikbare dat te vergaren, data die samen met getuigenissen de basis zullen vormen voor het onderzoek. De eerste resultaten komen waarschijnlijk begin volgende week naar buiten.
De mening van Dieter Rencken
Eduardo Freitas zijn instructies om de tractor de baan op te sturen, valt niet uit te leggen en is duidelijk een verkeerde call. Het is een call die normaal in overleg met de lokale hoofdmarshall, die in contact staat met de baanposten, genomen wordt. Echter, ik vraag me af welke rol de plaatsvervangende wedstrijdleider Niels Wittich hierin heeft gespeeld. Als hij heeft nagelaten Freitas op de hoogte te stellen van bepaalde zaken die hij in de verwarring over het hoofd zag, dan is hij ook schuldig, aangezien het zijn taak is om adviezen te geven op het moment dat de wedstrijdleider al te veel aan zijn hoofd heeft, iets wat in het geval van Freitas duidelijk het geval was. Dat zou suggereren dat het roulatiesysteem niet werkt en dat er moet worden teruggegrepen naar één van vaste wedstrijdleider en een rechterhand die zich kan laten gelden als dat nodig is. Tegelijkertijd kunnen er vragen gesteld worden over de real time input van het ROC. Want welke rol speelde dit adviserende orgaan op afstand? Het betreft hier wel een nieuw opgezet orgaan dat nog evoluerende is, dus wellicht dat zij iets milder beoordeeld dienen te worden. Tot slot is het duidelijk dat de belangrijkste oorzaak voor de incidenten het weerbeeld zelf en de commerciële druk die gepaard gaat met dit soort omstandigheden voor de lokale promotors, evenals de rechtenhouders en de televisiezenders zijn. Waar voorheen de eigenaren van de commerciële rechten en de fans handenwrijvend naar een regenrace toe werkten, worden races vanwege veiligheidsoverwegingen die betrekking hebben op het zicht en de prestaties van de banden uitgesteld of opgestart achter de safety car zodra de regel valt. Met het oog op de veiligheid is dat terecht, voor de traditionalisten niet. Dat zagen we vorig jaar op Spa, dit jaar in Monaco en onlangs nog in Singapore. Daarom zou je je ook de vraag kunnen stellen of het slim is om races te organiseren in het regenseizoen van bepaalde landen, iets was in de tijd van Bernie Ecclestone een populaire truc was. Het inplannen van de GP van Japan tijdens het orkaanseizoen is vragen om afgelastingen. Hetzelfde geldt voor het organiseren van de GP in Austin tijdens het orkaanseizoen. Aangezien de Formule 1 de kalender steeds verder uitbreidt, zijn er steeds meer kansen op een verregende race. De Formule 1 wil races in bepaalde gebieden clusteren om logistieke en duurzame redenen, met als gevolg twee opeenvolgende races in Azië gedurende het regenseizoen. Dat gaat dan echter wel gepaard met het nadeel van een toename aan afgelastingen en rode vlaggen. Het nieuwe Formule 1-tijdperk met auto's die veel downforce middels grondeffect via de onderkant van de auto's genereren, maakt dat de auto's op hoge snelheid veel water opwerpen, met mist en duidelijke zichtbaarheidsproblemen tot gevolg. Dat is, samen met porpoising, een onverwacht en ongewenst gevolg van het nieuwe concept en daardoor een extra factor om rekening mee te houden. Feit is dat de tijden zijn veranderd, maar de kalender nauwelijks. De structuur is in de basis gelijk aan die van tien jaar geleden, waarbij nieuwe races simpelweg in de beschikbare gaten werden gezet. Ga na: de kansen op regen in Sao Paulo zijn in november vijf keer zo groot als in augustus, maar toch houdt de F1 vast aan de gebruikelijke tijden. Onthoud dat als volgende maand wellicht de GP van Brazilië ook zou worden afgelast. Hetzelfde geldt voor Suzuka. De kans op regen in augustus is aanzienlijk kleiner dan in oktober, maar dat past niet in de kalenderstructuur van de F1, dat kan logistiek niet en het zijn ook de promotors zelf die een plekje in oktober afdwingen als onderdeel van de deal. Bijkomend effect is chaos op regelmatige basis. Dat was toen niet zo'n probleem, maar vandaag de dag viert het veiligheidsaspect hoogtij. Fans en televisiekijkers krijgen in toenemende mate de rekening gepresenteerd, is het niet door afgekapte races, dan wel door het verstoren van hun weekendplannen op het moment dat een races wordt uitgesteld. Netflix trok miljoenen nieuwe Formule 1-fans naar de sport, maar met races waarbij je twee uur moet wachten op actie, houd je die niet allemaal vast. Enthousiasmeer ze of verlies ze, en als het veiligheidsaspect vooropstaat, zoals zou moeten, dan is het zaak om de eerste oorzaken van door regen verstoorde races te lozen.
Meest gelezen