De huidige budgetcap in de Formule 1 ligt op 135 miljoen dollar per seizoen, een plafond dat in 2021 werd ingevoerd om de enorme uitgaven van teams terug te dringen. Dit plafond geldt voor de meeste operationele kosten, zoals salarissen van het technische personeel, onderdelen en ontwikkelingskosten van de auto.
Bepaalde uitgaven blijven buiten de budgetcap, zoals marketing, de salarissen van topbestuurders en kosten voor de jeugdacademies. Het idee is dat kleinere teams zo beter kunnen concurreren met de grotere, rijke teams, terwijl de sport betaalbaarder en eerlijker wordt.
De FIA heeft nu nieuwe details onthuld over de budgetcap vanaf 2026, die wordt verhoogd naar 215 miljoen dollar. Federico Lodi, directeur Financiële Reglementen Formulewagens van de FIA, legt uit dat dit geen extra budget betekent voor de teams. "Het gaat niet om hogere uitgaven, maar om een andere manier van berekenen," vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.
De verhoging houdt rekening met inflatie sinds 2021 en kosten die eerder buiten de budgetcap vielen. Door deze aanpassingen is het bedrag van 215 miljoen dollar ontstaan. "De teams deden deze uitgaven al. We brengen ze nu gewoon binnen de budgetcap, waardoor het plafond hoger moet zijn," aldus Lodi.
Concessies
Het opstellen van de regels is geen eenvoudige klus. Met elf teams, na de intrede van Cadillac, zijn er verschillende belangen, prioriteiten en agenda’s. Volgens Lodi leidt dit tot compromissen. "We moeten concessies doen, en daarom zijn er uiteindelijk 20 tot 25 uitzonderingen opgenomen, in plaats van de vijf of zes die wij liever hadden gezien."
Het idee achter de budgetcap is niet om de teams te beperken, maar om flexibiliteit te bieden. Teams kunnen zelf beslissen waar ze hun budget aan besteden, bijvoorbeeld aan monteurs of junior medewerkers. "Ze hebben een pot van 215 miljoen, en het is hun keuze hoe ze het verdelen," zegt Lodi.
Volgens de FIA zorgt deze vrijheid ervoor dat alles vanzelf in balans komt. Als te veel druk op mensen wordt gelegd, loop je het risico hen te verliezen. Het systeem werkt dus als een soort zelfregulering, waarbij teams hun uitgaven afstemmen op hun eigen strategieën en prioriteiten. "Het is ingewikkeld, maar het is nou eenmaal een uitdaging om een voorstel te maken dat door alle teams ondersteund wordt", aldus Lodi.
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
Praat mee!