AlphaTauri was altijd al een juniorteam van Red Bull, maar de samenwerking is dit jaar weer verder geïntensiveerd. Het Italiaanse team, dat na dit seizoen een andere naam krijgt, kondigde aan dat ze meer standaardonderdelen van Red Bull gaan kopen. Dat gegeven, in combinatie met de werkende updates en een sterk slot van 2023, riep vraagtekens op bij andere teams. Nikolas Tombazis, de man die bij de FIA over eenzitters gaat, ziet geen problemen in de huidige samenwerking, zo vertelt hij tegen Motorsport Total.
"We houden teams die samenwerken veel strenger in de gaten dan volledig onafhankelijke teams", stelt Tombazis. "Dat doen we om er zeker van te zijn dat er niets gebeurt. Het probleem ligt niet alleen bij de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar ook bij andere samenwerkende teams. Wij zijn van mening dat AlphaTauri een heel ander aerodynamisch concept heeft dan Red Bull en we zien dus geen tekenen van een directe samenwerking. Wel is het duidelijk dat AlphaTauri hard werkt en een stap heeft gezet. Maar ik denk niet dat het door de samenwerking komt."
Anderen bekeken ook:
"Het toezicht is een van de moeilijkste onderdelen"
De Griek stelt wel dat de FIA de intensiteit van de samenwerkingen niet altijd even goed kan vaststellen en daarom nieuwe richtlijnen gaat doorvoeren. "Het toezicht is een van de moeilijkste onderdelen. We moeten controleren en er voor zorgen dat al de teams goed van elkaar gescheiden zijn. Binnenkort vaardigen we verdere richtlijnen uit om de teams te informeren hoe ze ons kunnen overtuigen dat er niets geks gebeurt. We onderschatten de uitdaging niet."
Maar wat houdt de FIA dan bijvoorbeeld niet in de gaten? "De dagelijkse bewegingen van mensen en dat is ook niet de bedoeling. Teams als Red Bull en AlphaTauri worden vaak bekritiseerd omdat ze dezelfde eigenaar hebben of wat dan ook, maar ze zijn niet de enigen die kunnen samenwerken. Het kunnen ook twee onafhankelijke teams zijn die besluiten om elkaar te helpen en van elkaar te profiteren."
"Ik geloof niet dat het zal gebeuren, maar ik wil ermee zeggen dat we qua controle niet alleen aan de verkochte, fysieke onderdelen gebonden mogen zijn", sluit Tombazis af.
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!