AlphaTauri was altijd al een juniorteam van Red Bull, maar de samenwerking is dit jaar weer verder geïntensiveerd. Het Italiaanse team, dat na dit seizoen een andere naam krijgt, kondigde aan dat ze meer standaardonderdelen van Red Bull gaan kopen. Dat gegeven, in combinatie met de werkende updates en een sterk slot van 2023, riep vraagtekens op bij andere teams. Nikolas Tombazis, de man die bij de FIA over eenzitters gaat, ziet geen problemen in de huidige samenwerking, zo vertelt hij tegen Motorsport Total.
"We houden teams die samenwerken veel strenger in de gaten dan volledig onafhankelijke teams", stelt Tombazis. "Dat doen we om er zeker van te zijn dat er niets gebeurt. Het probleem ligt niet alleen bij de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, maar ook bij andere samenwerkende teams. Wij zijn van mening dat AlphaTauri een heel ander aerodynamisch concept heeft dan Red Bull en we zien dus geen tekenen van een directe samenwerking. Wel is het duidelijk dat AlphaTauri hard werkt en een stap heeft gezet. Maar ik denk niet dat het door de samenwerking komt."
Anderen bekeken ook:
"Het toezicht is een van de moeilijkste onderdelen"
De Griek stelt wel dat de FIA de intensiteit van de samenwerkingen niet altijd even goed kan vaststellen en daarom nieuwe richtlijnen gaat doorvoeren. "Het toezicht is een van de moeilijkste onderdelen. We moeten controleren en er voor zorgen dat al de teams goed van elkaar gescheiden zijn. Binnenkort vaardigen we verdere richtlijnen uit om de teams te informeren hoe ze ons kunnen overtuigen dat er niets geks gebeurt. We onderschatten de uitdaging niet."
Maar wat houdt de FIA dan bijvoorbeeld niet in de gaten? "De dagelijkse bewegingen van mensen en dat is ook niet de bedoeling. Teams als Red Bull en AlphaTauri worden vaak bekritiseerd omdat ze dezelfde eigenaar hebben of wat dan ook, maar ze zijn niet de enigen die kunnen samenwerken. Het kunnen ook twee onafhankelijke teams zijn die besluiten om elkaar te helpen en van elkaar te profiteren."
"Ik geloof niet dat het zal gebeuren, maar ik wil ermee zeggen dat we qua controle niet alleen aan de verkochte, fysieke onderdelen gebonden mogen zijn", sluit Tombazis af.
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
han49
is wolff weer aan het zeuren geweest?
Angelisa
Dat zou heel dom zijn (en daarom kan ik me het inderdaad goed voorstellen). Hij heeft zelf overal dubbele lijnen dmv van motoren voor andere teams, management over verschillende coureurs, FOM en de rest van de waslijst.
Willem1
@HL_T Destijds is gezegd dat Racing Point met een zeer uitgebreide fotoreportage aan de slag is gegaan. Hoe dan ook zal domweg kopiëren je nooit op de voorste rijen krijgen. Dat is overigens ook aan banden gelegd gelukkig, sindsdien moet ook bewijs van het ontwikkelingstraject aangeleverd kunnen worden als ik me niet vergis. En zoals Tombazis al aangeeft wordt dit punt kennelijk breder beoordeeld, er is al eens ingegaan op de controles die Ferrari en Haas ondergaan op basis van het delen van een windtunnel en de aankoop van onderdelen van Haas bij Ferrari. Dit is een onderdeel waarbij gelukkig wel breder gekeken lijkt te worden dan alleen bij Red Bull
Martin van Os
Kijk als de AT nu als 2 druppels water lijkt als de Red Bull bij race 1 van het seizoen...dan snap ik het wel. Maar zoals de FiA zelf al aangeeft, het aerodynamisch concept is heel anders tussen RB en AT. En aerodynamische onderdelen moeten door teams zelf ontwikkeld worden, en de CAD ontwerpen worden streng gecontroleerd door de FiA. Er zijn wel meer teams die naar elkaar koekeloeren en richting het einde van een seizoen zie je ineens meer gelijkenissen tussen teams. Er zal functioneel dus niet veel veranderen door nieuwe richtlijnen. Er zullen hier en daar wat mazen in de wet gedicht worden en voor eerlijke competitie is dat ook het juiste.