Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr

F1-stand

  • 1 HAM 25
  • 2 VER 18
  • 3 BOT 16
VT1 vr 16 apr
VT2 vr 16 apr
VT3 za 17 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Formule 1-baas stelt fans gerust: "Elektrificatie heeft niet onze prioriteit"

In het nieuwe Concorde Agreement, waarin de commerciële afspraken tussen de F1-teams en de sport staan, staat dat nieuwe teams flink in de buidel moeten tasten als ze in de sport willen komen. De nieuwe Formule 1-baas zegt echter bereid te zijn nieuwe teams tegemoet te komen en het prijskaartje weg te halen. Verder schetst hij hoe de toekomst van de sport eruit moet gaan zien.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

In het nieuwe Concorde Agreement, dat afgelopen jaar werd ondertekend door alle Formule 1-teams, staat opgenomen dat een nieuw team 200 miljoen dollar moet bepalen als 'anti-verdunningsbedrag', zoals de term naar het Nederlands vertaald heet. Omdat een nieuw team ervoor zorgt dat de huidige inkomsten over elf in plaats van tien teams worden verdeeld, zou een nieuw team die verandering in prijzenverdeling goed moeten maken voordat het de sport in komt.

In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt de kersverse Formule 1-CEO echter dat die 200 miljoen dollar kan worden weggewuifd onder bepaalde omstandigheden. Tegelijkertijd bevestigt hij dat ondanks de coronacrisis er enkele geïnteresseerde partijen zijn in een Formule 1-avontuur. "Veel fabrikanten willen begrijpen hoe de toekomst van de koningsklasse eruit ziet."

"We hebben meerdere verzoeken ontvangen - dat klinkt in deze periode misschien raar, maar ik ben er wel blij mee - van organisaties en teams die willen kijken of er mogelijkheden zijn om in de sport te investeren. Het geeft aan dat de fundering die er ligt en de ideeën die we hebben goed zijn voor de toekomst van de sport", glundert de kersverse Formule 1-CEO.

Er zit wel een kanttekening aan die interesse, want volgens Domenicali is het zeer onwaarschijnlijk dat er nieuwe teams tot de sport zullen toetreden voordat de nieuwe motorformule wordt ingevoerd. Dat staat gepland voor 2025 of 2026. "We proberen met onze nieuwe ideeën en plannen aantrekkelijk te zijn voor nieuwe partijen die motoren willen produceren of zelfs een motor in combinatie met een chassis."

Volgens de Italiaan staat elektrificatie in ieder geval niet bovenaan op dat ideeënlijstje van de Formule 1. Wel moet de sport duurzamer worden. "Elektrificatie is niet de enige weg die we in kunnen slaan. Het hybride platform dat we in de toekomst willen bieden moet daarom wel de juiste zijn, zodat de verschillende partijen hun hybride producten kunnen tonen, kunnen investeren en hun producten op de juiste manier in kunnen zetten."

"CO2-neutraal opereren staat ook centraal in de discussie. Eco-brandstof, organische brandstoffen, die onderwerpen staan centraal. Gelukkig is iedereen het daar over eens. Het is positief dat we deze onderwerpen tackelen, want deze zijn fundamenteel als we de interesse in de sport vanuit een technologisch oogpunt in leven willen houden. We moeten zorgen dat de sport nog steeds de koningsklasse van de autosport blijft, ook wat betreft technologische uitdagingen."

1 reactie

    x
    Brundle: "Mercedes probeert iedereen af te leiden van de echte problemen"