In het nieuwe Concorde Agreement, dat afgelopen jaar werd ondertekend door alle Formule 1-teams, staat opgenomen dat een nieuw team 200 miljoen dollar moet bepalen als 'anti-verdunningsbedrag', zoals de term naar het Nederlands vertaald heet. Omdat een nieuw team ervoor zorgt dat de huidige inkomsten over elf in plaats van tien teams worden verdeeld, zou een nieuw team die verandering in prijzenverdeling goed moeten maken voordat het de sport in komt. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt de kersverse Formule 1-CEO echter dat die 200 miljoen dollar kan worden weggewuifd onder bepaalde omstandigheden. Tegelijkertijd bevestigt hij dat ondanks de coronacrisis er enkele geïnteresseerde partijen zijn in een Formule 1-avontuur. "Veel fabrikanten willen begrijpen hoe de toekomst van de koningsklasse eruit ziet." "We hebben meerdere verzoeken ontvangen - dat klinkt in deze periode misschien raar, maar ik ben er wel blij mee - van organisaties en teams die willen kijken of er mogelijkheden zijn om in de sport te investeren. Het geeft aan dat de fundering die er ligt en de ideeën die we hebben goed zijn voor de toekomst van de sport", glundert de kersverse Formule 1-CEO. Er zit wel een kanttekening aan die interesse, want volgens Domenicali is het zeer onwaarschijnlijk dat er nieuwe teams tot de sport zullen toetreden voordat de nieuwe motorformule wordt ingevoerd. Dat staat gepland voor 2025 of 2026. "We proberen met onze nieuwe ideeën en plannen aantrekkelijk te zijn voor nieuwe partijen die motoren willen produceren of zelfs een motor in combinatie met een chassis." Volgens de Italiaan staat elektrificatie in ieder geval niet bovenaan op dat ideeënlijstje van de Formule 1. Wel moet de sport duurzamer worden. "Elektrificatie is niet de enige weg die we in kunnen slaan. Het hybride platform dat we in de toekomst willen bieden moet daarom wel de juiste zijn, zodat de verschillende partijen hun hybride producten kunnen tonen, kunnen investeren en hun producten op de juiste manier in kunnen zetten." "CO2-neutraal opereren staat ook centraal in de discussie. Eco-brandstof, organische brandstoffen, die onderwerpen staan centraal. Gelukkig is iedereen het daar over eens. Het is positief dat we deze onderwerpen tackelen, want deze zijn fundamenteel als we de interesse in de sport vanuit een technologisch oogpunt in leven willen houden. We moeten zorgen dat de sport nog steeds de koningsklasse van de autosport blijft, ook wat betreft technologische uitdagingen."
Meest gelezen