Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA grijpt hard in tegen porpoising: aanpassen of diskwalificatie kan volgen

De FIA neemt tijdens het Grand Prix-weekend in Canada direct maatregelen tegen porpoising. Wie geen gehoor geeft en de bolide indien benodigd niet aanpast, kan gediskwalificeerd worden.

De FIA heeft direct werk gemaakt van de plannen om het stuiteren van de Formule 1-bolides, porpoising, op korte termijn tegen te gaan. Tijdens het Grand Prix-weekend in Canada moeten de teams al voldoen aan een aantal richtlijnen. Doen zij dit niet dan kunnen zij volgens de Technical Directive 039 , ingezien door een bron van RacingNews365 , worden gediskwalificeerd. Volgens artikel 1.3 van het 2022 Technisch Reglement, of artikel 10.2 van de Internationale Sport Code, kunnen de stewards een auto diskwalificeren waarvan de constructie als gevaarlijk wordt beschouwd. De FIA kondigt aan op langere termijn maatregelen te nemen tegen porpoising in zijn algemeenheid, maar ziet het als de taak van de teams op ervoor te zorgen dat de auto's ook op korte termijn te allen tijde veilig zijn. Het stuiterprobleem kan ervoor zorgen dat coureurs afgeleid worden en zich op hoge snelheid dus niet kunnen concentreren op het racen, wat volgens de FIA reden genoeg is om porpoising te zien als een serieus veiligheidsprobleem. In Montreal moeten de teams door een speciale technische keuring komen, waarbij er wordt gekeken naar porpoising. Als de FIA vindt dat de auto te hard of te vaak stuitert, dan moet de rijhoogte van de bolide worden aangepast. Zo niet, dan komt de auto niet door de keuring.

Zo controleert de FIA de Formule 1-teams in Canada

De FIA gaat een Aerodynamic Oscillation Metric (AOM) hanteren. Naar verluidt staat er in de Technical Directive dat er versnellingsmeters worden gebruikt die momenteel al op de F1-bolides zitten. Deze sensoren kunnen onder andere de verticale oscillaties, het stuiteren dus, meten. De FIA gaat vervolgens kijken naar de data, waarna zij zullen bepalen of een auto te hard of te veel stuitert en daarmee te gevaarlijk is om mee te racen. Op basis van de data die vergaard wordt door de sensoren, zal de FIA mede door data-input van de teams een AOM-matrix opstellen. De FIA bepaalt de gewenste niveau's en zal een 'veilige afstelling' bepalen. Teams moeten de AOM berekenen voor hun auto op basis van drie ronden in FP3, zonder gebruik van DRS. Na vaststelling van de AOM mogen zaken als rijhoogte, verticale stijfheid en de aerodynamische configuratie niet meer veranderd worden. Enkele uitzonderingen zijn het verhogen van de rijhoogte van de auto, de bandenspanning en de flap van de voorvleugel. Indien een team van set-up wil wisselen kan dat alleen middels een AOM-berekening die voorgelegd moet worden aan de FIA. Indien een team niet kan voldoen aan de minimale eisen van de FIA moet de rijhoogte met (minimaal) 10 mm verhoogd worden.

FIA komt F1-teams tegemoet met versoepeling

Omdat de teams maar weinig tijd hebben om hun bolides aan te passen, komt de FIA ze tegemoet met een aantal uitzonderingen voor de Grand Prix van Canada. Zo mag de vloer - alleen voor dit raceweekend - verstevigd worden met bijvoorbeeld een extra stang van het chassis naar de bovenkant van de vloer. Daarnaast mag de vloer naar verluidt wat 'dikker' worden gemaakt, zodat deze minder snel doorbuigt om zo porpoising te verminderen. Na de GP van Canada vervallen deze versoepelingen en wordt er gekeken naar hoe de teams de rest van het Formule 1-seizoen doorkomen zonder al te veel problemen met stuiterende auto's. Voor het 2023-seizoen wil de FIA het porpoising probleem aanzienlijk beter onder controle krijgen en om dat te realiseren samenwerken met de teams.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden