Het aeroscreen is in de Amerikaanse IndyCar wat de halo is voor de Formule 1. Beide uitvindingen moeten de coureur beschermen tegen rondvliegend puin en zelfs tegen auto's die in zijn geheel over de cockpit van de coureurs scheren. Vorige week nog redde het aeroscreen mogelijk het leven van Rinus Veekay, die van achteren werd aangereden door Colton Herta, en vervolgens over diens aeroscreen over de auto gleed. De vraag 'wat als?' drong zich al gauw op en menigeen was het erover eens dat we het door Red Bull Advanced Technologies ontwikkelde aeroscreen dankbaar moesten zijn. Zo ook Marcus Ericsson, die de Formule 1 oproept het voorbeeld van de IndyCar te volgen.
"Het aeroscreen is feitelijk een halo, voorzien van een transparant scherm. Ik denk dat het nog een stap beter is dan de halo", zo vertelt hij ten overstaan van The Race. "Ik kan me voorstellen dat de Formule 1 en de diverse andere Europese klassen hetzelfde pad zullen bewandelen. Natuurlijk houdt de halo grote brokstukken wel tegen, maar het is duidelijk dat het minder affectief is tegen kleinere fragmenten." Zijn eigen aeroscreen hield van dat soort kleine brokstukken tegen bij de crash tussen Veekay en Herta: "We hebben nu zes races met het scherm gereden en heb er geen enkel probleem mee gehad en in dit geval was het goed dat het op de auto zat. Daarmee is aangetoond dat IndyCar de juiste beslissing heeft genomen en dat het aeroscreen een blijvertje is." Foto boven tekst: Red Bull testte in 2016 enkele malen met het aeroscreen, voordat de Formule 1 definitief voor de halo koos. Bekijk hieronder de bewuste crash tussen Veekay en Herta.
Tj9Ud_FuCUw
Meest gelezen