De kogel is bijna door de kerk, de officiële bevestiging lijkt nabij. De Red Bull Ring in Oostenrijk lijkt 5 en 12 juli gastheer te worden voor de eerste twee Grands Prix van het ernstig door corona vertraagde Formule 1-seizoen van 2020. Silverstone moet de twee weekends er na domein van de volgende twee races worden. Hoe het daarna verder gaat, is nog ongewis. Maar de kop is er dan af; in de wetenschap dat er slechts acht races nodig zijn voor een wereldkampioenschap, zijn we in ieder geval goed op weg naar een min of meer volwaardige titelstrijd. Het goede nieuws van vandaag is, dat er nu zeer waarschijnlijk eindelijk gaat worden gereden. We hebben er met zijn allen reikhalzend naar uitgekeken. Eindelijk kan Max Verstappen die zo lang verwachte aanval gaan doen op de wereldtitel. Reken op kijkcijfers die door het plafond gaat. Er breken, kortom, gouden tijden aan voor tv-zenders zoals Ziggo in Nederland, Sky in Engeland en RTL in Duitsland die reclameblokken voor ferme prijzen kunnen verkopen aan adverteerders. De F1 is alive again , wie wil daar nu niet een graantje van meepikken? Goed nieuws vooral voor de Formule 1 zélf: coureurs kunnen hun simulatoren laten voor wat ze zijn en eindelijk de geur van rubber, benzine en smeltend asfalt opsnuiven. Nooit eerder in de zeventigjarige historie begint een F1-seizoen zo laat in het jaar en kenden de coureurs zo’n lange rustpauze. De financieel zo in het nauw gedreven teams kunnen eindelijk overgaan tot b usiness as usu a l . Hoewel? Een ding staat vast: het worden vier uitzonderlijke weekends straks in juli. Vier GP’s achter elkaar, het is nog niet eerder vertoond in het theater dat F1 heet. Sfeerloze weekends ook, dat dan weer wel. Immers: vanwege de corona-uitbraak moeten we het stellen zonder de aanmoedigingen van honderdduizenden uitzinnige fans op de tribunes, zonder glitter en glamour, en blijven we verstoken van de talloze vips en celebraties op de startgrid en in het rennerskwartier.
Pers? Niet aanwezig, louter de cameramensen en verslaggevers van F1TV. Het zal even wennen zijn voor de coureurs, maar ook voor de miljoenen kijkers thuis voor de beeldbuis. Want de fans (vraag het maar aan Max Verstappen en Lewis Hamilton) vormen een wezenlijk bestanddeel van de beleving van de sport. Dat geldt voor de coureurs, maar ook voor de Formule 1-fans wereldwijd, of ze nu thuis op de bank naar hun geliefde gladiatoren kijken, of op de tribunes. Dat gezegd hebbende: als zondagmiddag 5 juli om 15.10 uur eenmaal de lichten doven in Spielberg vergeten we ongetwijfeld razendsnel het gebrek aan sfeer en kunnen we ons verheugen op een ware titanenstrijd om de kop-posities tussen de coureurs van Red Bull, Mercedes en Ferrari en een al even verbeten gevecht om de punten in het middenveld. De coureurs hebben ongetwijfeld vanaf de start alleen oog voor hun strijd om een hoge klassering, al zal het na afloop van die eerste Grand Prix even slikken zijn voor menigeen. Complete stilte, immers… Wie zich de sfeervolle beelden van Spielberg en Silverstone in voorbije jaren voor de geest haalt, weet genoeg. Het is wennen. Maar misschien nog wel belangrijker: de Formule 1 vervult, als het inderdaad allemaal lukt, een glorieuze voorbeeldfunctie voor andere takken van auto- en motorsport, maar ook voor het internationale voetbal bijvoorbeeld. Ondanks corona topsport en entertainment, zonder gezondheidsrisico’s. Alleen al dat gegeven zou een geweldige overwinning zijn op covid-19, de F1 zet komende zomer de eerste grote stap naar het ‘nieuwe normaal’ na de pandemie. Hoe de Formule 1 het allemaal wil organiseren is nog niet uitgekristalliseerd, maar daarover volgt de komende weken ongetwijfeld nadere informatie. Het is zonneklaar: de Formule 1 schrijft achter gesloten deuren geschiedenis.
Meest gelezen