Renault F1 Frankrijk

  • Renault
Het Formule 1 team van Renault keerde in 2016 terug op de grid na enkele jaren van afwezigheid. Het team kende een moeizaam eerste seizoen maar boekte veel progressie in 2017. Dit seizoen begint de renstal met Hülkenberg en Sainz, de sterkste drivers line-up sinds de terugkeer in de Formule 1.

Renault op zoek naar nieuwe successen in de Formule 1

In 2017 moest de eerste grote stap richting de subtop worden gezet, nadat het eerste jaar teleurstellend verliep. Het team eindigde zesde in het constructeurskampioenschap. De doelstelling van Renault is om binnen twee seizoen weer te strijden voor de ereplaatsen.

Renault heeft een rijke historie in de Formule 1

Wie aan Renault denkt en de sport nog niet zo lang volgt die denkt niet direct aan de grote successen die het merk als motorleverancier en team behaalde.

In de jaren 70 zagen we het team van Renault voor het eerst als fabrieksteam en in de periode van 1977 tot en met 1985 behaalde het team diverse successen. Een wereldtitel zat er echter net niet in.

Met de teams van Williams en Benetton behaalde het team in de jaren 80 en 90 grote successen en diverse wereldtitels met coureurs als Alain Prost, Nigel Mansell, Michael Schumacher en Jacques Villeneuve.

Na de laatste wereldtitel in 1997 neemt Renault kortstondig afstand van de Formule 1.

De eerste succesvolle comeback van Renault

In 2001 ligt de Renault V10 weer achterin de Benetton, met het oog op de overname van het team. Vanaf 2002 komt het Franse team weer onder haar eigen naam in actie in de Formule 1. Het team wordt elk seizoen sterker en in 2005 bouwen de Fransen een ijzersterke bolide. 

Met Fernando Alonso domineert het team, mede door de bandenoorlog, het seizoen. Alonso behaalt zijn eerste wereldtitel. Een jaar later is de Spanjaard in een hevig gevecht verwikkeld met Michael Schumacher. Met twee races te gaan hebben beide coureurs evenveel punten. Schumacher gaat aan de leiding van de voorlaatste race, als zijn Ferrari met een grote rookpluim de geest geeft. Alonso heeft vervolgens aan een WK-punt in de laatste race voldoende om de titel binnen te slepen. Uiteindelijk vormt dit geen probleem voor hem.

Renault streeft erna om vanaf 2018 weer mee te doen voor de prijzen

Het grote schandaal van Renault en Flavio Briatore

De jaren na 2006 verlopen minder succesvol voor het team dat McLaren, Ferrari en Red Bull voor zich moet dulden. In 2008 en 2009 gaat de naam van Renault flink onderuit als blijkt dat het team tijdens de GP van Singapore 2008 bewust de opdracht geeft aan coureur Nelson Piquet om in de muur te crashen. 

Zijn crash zorgt voor een safetycar periode waardoor Fernando Alonso naar de zege rijdt. Piquet hangt na zijn ontslag door Renault de vuile was buiten en de FIA bestraft het team en teambaas Flavio Briatore. 

De tweede comeback

In 2015 neemt Renault het team van Lotus over en keert daarmee in 2016 terug in de Formule 1. De bolide waarmee het team aan de start staat is in feite nog een overgespoten Lotus. In 2017 komen Nico Hülkenberg en Jolyon Palmer in actie in de eerste door Renault ontwikkelde bolide. Tegen het einde van het seizoen nam het team afscheid van Jolyon Palmer. Carlos Sainz wordt aangetrokken voor de rest van het seizoen en 2018. In zijn eerste Grand Prix wordt Sainz zevende en overtuigd hij het team van zijn kunnen.  

Voor 2018 hoopt het team de vierde plaats te bemachtigen in het constructeurskampioenschap. Het team wil binnen enkele jaren terugkeren naar de absolute top. Om deze successen te behalen moet eerst aansluiting worden gevonden bij de topteams. 

Crashgate: Piquet crasht bewust in de muur

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen