Afgelopen dinsdag werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2026 in Madrid gaat racen. Het stratencircuit in de hoofdstad ligt nabij het entertainmentcomplex 'IFEMA'.
Niet iedereen ontving dit nieuws op een positieve manier. Dit heeft te maken met het feit dat de afgelopen jaren er steeds meer stratencircuits zijn toegevoegd aan de F1-kalender. Voorbeelden hiervan zijn Saoedi-Arabië, Las Vegas en Miami, terwijl populaire permanente circuits als Hockenheim, Sepang en Istanbul Park juist van de kalender verdwenen.
Hill vindt het maar niets
Voormalig F1-kampioen Damon Hill is van mening dat de Formule 1 steeds meer de richting van de Formule E opgaat nadat er in de recente jaren steeds meer stratencircuits verschijnen.
"De verschuiving naar een strakker, bochtig circuit, lijkt naar de richting van de Formule E te gaan. Zij hebben ervoor gekozen om de races in stadscentra te houden, en ook op zeer beperkte circuits", laat Hill weten in de podcast van Sky Sports F1.
"Ik hoop niet dat dit duidt op een concessie aan het feit dat deze auto's minder goed zullen presteren dan nu. Tijdens de race in Las Vegas hadden we een zeer geërgerde Max Verstappen die sprak over de aard van circuits en het type circuits waar hij graag op zou racen", zo gaat hij verder.
Waarom kiest de Formule 1 voor zoveel stratencircuits? "Het is een feit dat de Formule 1 zich moet aanpassen aan de nieuwe eisen die worden gesteld vanuit het oogpunt van autofabricage en aan de eisen die overheden stellen op het gebied van milieu." Toch hoopt de voormalig autocoureur op een sensationeel circuit in Madrid: "Maar ik hoop dat het een spannend circuit wordt, het belangrijkste is dat het racen spannend is en dat de auto's er kunnen racen."
Anderen bekeken ook:
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ernesto Vos
Weg met al die onzinnige straat races. Daar zijn F1 autos niet voor gebouwd. Zoals Max zei: 99% show 1% racen
MJVerstappen70
Vanwege het milieu? Zijn ze gek geworden? In steden rijden betekent elke keer weer opnieuw alles opbouwen en afbreken terwijl bij een gewoon circuit alle faciliteiten er al zijn. Dus stratencircuits zijn juist minder goed voor het milieu!
Lightyear
Liberty wil gewoon geld verdienen ten koste van de klassieke circuits. In Spa een broodje frikadel kopen boven op de berg versus een sushi salade kopen in een van de dure restaurants in Las Vegas. Waar wordt meer aan verdiend?
NoMikeyNOOO
Ik ben het hier mee eens. Graag zou ik bijna geen straatraces zien. Bovendien ook liever die electro-meuk uit de autos. Terug naar de V10's zonder geluid-dempers!
Tee de Haan
de eisen die overheden stellen op het gebied van milieu Hoe moet ik dit zien? Zoals al in een eerdere reactie aangegeven zie ik dit ook niet echt zitten. Bij een stratencircuit heb je juist een hogere milieubelasting dan op een permanent circuit, buiten het opbouwen en afbreken, wat denk je van al de mensen die om moeten rijden en de uitstoot die dit veroorzaakt, daarnaast heb je ook nog een economische belasting hierdoor. Als je bij dat ook nog eens de kosten optelt van de maatregelen die er moeten worden genomen om gewone straten om te bouwen naar een racebaan begrijp ik niet dat ze niet kiezen voor de reuliere circuits. Ik snap heel goed dat ze voor het geld kiezen, maar laat ze daar dan eerlijk in zijn en niet gaan roepen dat het voor t milieu is.
jans vording
Volgende stap indoor circuit ???