Testen is in de wereld van de Formule 1 een compleet andere discipline dan racen. Er wordt op andere zaken gelet en pure snelheid is, in tegenstelling tot tijdens een Grand Prix-weekend, niet eens het allerbelangrijkste. Om jou de wintertests goed te kunnen laten volgen, zetten we alle belangrijkste wetenswaardigheden op een rijtje.
Wanneer zijn de wintertest?
Dit jaar is er maar één wintertestweek. Hoewel, 'week'. Eerder een testweekend. Van 12 t/m 14 maart wordt er getest. De eerstvolgende meters die daarna worden gereden, zijn al tijdens het eerste Grand Prix-weekend. Locatie voor alle testdagen is het circuit van Bahrein. Logistiek kwam dit veel beter uit dan het vertrouwde Barcelona, aangezien in Bahrein ook de openingsrace wordt verreden. Mooie bijkomstigheid: de kans op regen is minimaal en voor sneeuw, zoals enkele jaren geleden in Barcelona, zal men al helemaal niet hoeven te vrezen.
Hoe laat zijn de testdagen?
Alle testdagen beginnen om 08:00 uur Nederlandse tijd en duren tot 17:00 uur. De ochtendsessie eindigt om 12:00 en na een lunchpauze begint het tweede deel om 13:00 uur. Per dag werken de Formule 1-teams dus twee keer een blok van vier uur af.
Hoe kan ik de wintertest live volgen?
Vanzelfsprekend via RacingNews365. Onze crew is tijdens alle testdagen aanwezig op het Bahrain International Circuit. Zo kunnen we jullie voorzien van betrouwbaar nieuws, exclusieve content en natuurlijk live timing en een kundige liveblog . De tweede optie om de test te volgens is de nieuwe Formule 1-app genaamd F1 TV Pro . Let wel, dit is een betaalde app en je luistert naar een Engelstalige verslaggeving.
Hoe mis ik niets van Max Verstappen?
Max Verstappen neemt anderhalve dag voor zijn rekening, teamgenoot Sergio Perez ook. Verstappen trapt op vrijdag echter af en natuurlijk volgen we zijn verrichtingen op die dag met speciale aandacht. Op zondag zal hij naar verwachting 's middags plaatsnemen in de RB16B.
Testen, hoe werkt dat en wat zeggen die tijden?
Ga nooit alleen op de tijden af, maar lees ook de verslagen en analyses daarbij. Zoals gezegd gaat het niet puur om het rijden van snelle rondetijden. De coureurs moeten vertrouwd zien te raken met hun nieuwe materiaal en de teams willen zeker weten dat hun bolide betrouwbaar is. Vanuit die wetenschap kan worden gewerkt aan het finetunen van de setups en dergelijke. Daarom wordt het aantal verreden ronden vaak veel belangrijker geacht dan rondetijden. Dagelijks verzorgt RacingNews365 een uitgebreide analyse van de testdag. Tussendoor houden we je per twee verstreken uren op de hoogte van de gebeurtenissen op het circuit, uiteraard met een up-to-date tijdentabel.
Waarvoor zijn die rare wasrekken die teams gebruiken?
Teams rijden met diverse stellages met sensoren op de auto's. Vaak rijden ze een korte, langzame run om data te verzamelen. Deze data kan bestaan uit het meten van luchtstromen, maar ook trillingen en weerstand. Teams rijden tijdens de testdagen ook geregeld met flow viz-verf rond. Het is een groen goedje dat aangebracht wordt op diverse onderdelen om de luchtstromen in kaart te brengen.
Hoeveel auto's mag een team inzetten?
Alle teams mogen één auto per dag inzetten. Daarmee mogen ze zoveel ronden rijden als ze willen. Als een auto defect is, door een mechanisch defect of een crash, dan mag het team deze niet vervangen door een andere auto.
Hoeveel motoren en andere onderdelen mogen coureurs gebruiken?
Er geldt geen limiet op het aantal gebruikte onderdelen per testdag. Teams mogen naar hartenlust onderdelen vervangen, zowel aerodynamische als mechanische onderdelen.
Moeten de auto's aan de Formule 1-regels voldoen tijdens een test?
Nee, althans, niet aan gelijke regels als tijdens GP-weekenden. Stel dat een team zonder ballastgewicht rijdt en daardoor de snelste rondetijden noteert, dan levert dat geen straf op. Daarnaast zoeken teams de gaten in het reglement op door aerodynamische componenten te testen die soms op de grens van het reglement zitten. Pas tijdens het eerste Grand Prix-weekend in Bahrein moeten alle teams door de verplichte FIA-keuring heen komen. Tijdens de testdagen is de enige eis dat de auto's voldoen aan de veiligheidseisen, gesteld door de FIA.
Meest gelezen