vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Formule 2: weer helemaal terug als Formule 1-opleidingsplatform

In haar laatste seizoenen had de GP2, de voorloper van de Formule 2-klasse, grote moeite om talenten af te leveren aan de Formule 1. Hevige concurrentie vanuit de Formule 3 en de World Series by Renault zorgden ervoor dat er openlijk aan de GP2 werd getwijfeld.

Ga maar na: de kampioen van 2012, Davide Valsecchi, is inmiddels niet eens meer actief als coureur, maar als commentator. De naam van de titelhouder van 2013 zal ook weinigen wat zeggen. Iemand nog bekend met Fabio Leimer?

Jolyon Palmer, Stoffel Vandoorne en Pierre Gasly schreven de laatste drie GP2-kampioenschappen op hun naam, maar allen moesten wachten om hun F1-debuut te maken. Types als Max Verstappen en Esteban Ocon, die via een andere weg de koningsklasse betreden, zetten de GP2 in haar hemd.

De FIA heeft haar lessen getrokken uit het recente verleden en besloot de GP2 begin 2017 op te pimpen. Het kampioenschap werd omgedoopt tot Formule 2, een naam die ondanks een korte Britse opleving in 2009-2012 weer uit de mottenballen werd getrokken. Bovendien werd het kampioenschap meer waard: nadat Lance Stroll via het winnen van het F3-kampioenschap direct kon promoveren naar de F1, werden licentiepunten in die klasse moeilijker te vergaren.

Dat Charles Leclerc in 2017 deelnam aan het F2-kampioenschap, kwam de organisatie van de serie bijzonder goed uit. De Monegask veegde de vloer aan met zijn concurrenten en had de kroon al in het voorlaatste weekend te pakken. Het kon haast niet anders dan dat Leclerc zijn F1-debuut zou maken in 2018, iets wat via Sauber en dankzij Ferrari inderdaad gebeurde.

Echter: de F2 bewees eindelijk weer wat voor waarde een goedlopende juniorklasse kan hebben, zeker in combinatie met de steun die ze van de FIA had gekregen. In verhouding werd de F2 zeer waardevol, dankzij het hoge aantal superlicentiepunten dat viel te verdienen. Dat er naast Leclerc niemand promoveerde, kwam met name doordat de rijdersmarkt voor 2018 op slot zat.

Voor de Formule 1-markt van 2019 is de Formule 2 weer helemaal hot. George Russell en Lando Norris, de nummers één en drie van het lopende kampioenschap, zijn inmiddels zeker van een overstap naar de koningsklasse. Nummer twee Alexander Albon is topfavoriet voor een zitje bij Toro Rosso. Zelfs de nummer vier, Nyck de Vries, wordt in verband gebracht met een Formule 1-stoeltje. Voor de F2 zou het een gigantische overwinning zijn als het viertal, of drie van de vier, daadwerkelijk promoveren.

Nu moet er uiteraard een kanttekening worden geplaatst. Russell is al bijna twee jaar verbonden aan Mercedes, Norris maakt even zo lang deel uit van het opleidingstraject van McLaren. Dat de twee Britten in de F2 uitkwamen, had te maken met hun jonge leeftijd en het feit dat hun opleiders geen plaats vrij hadden in de Formule 1. Bovendien hoefden de jeugdige talenten het niet om de punten te doen, die waren al in eerdere jaren verzameld.

Dat Russell en Norris in de Formule 2 deelnamen, had mede te maken met de aantrekkingskracht. Nadat de FIA besloot haar schouders onder de klasse te zetten kreeg de serie veel meer aandacht. Inhaalacties, podiumceremonies en interviews worden geregeld gedeeld op sociale kanalen van de Formule 1 zelf en ook op de eigen website blikt de koningsklasse terug op races middels verslagen.

Bovendien hebben de twee jonge Britten hun werkgevers het laatste beetje twijfel ontnomen door te bewijzen direct mee te kunnen draaien in een sterk veld, als die van de F2. Albon opende de ogen van teambazen door boven de verwachting te presteren, waar De Vries zijn naam wederom op de kaart zette door een paar snaarstrakke resultaten te noteren.

Er is weer een directe doorstroom vanuit de klasse die recht onder de Formule 1 staat en dat is niet alleen goed voor die klasse, maar ook voor de F1 zelf. Jonge talenten hebben dankzij de nieuwe F2 een groter platform om hun kunsten te vertonen en genereren meer media-aandacht. De gevestigde F1-orde wordt op scherp gezet doordat jongelingen aan de deur rammelen. Extreme gevallen als Verstappen en Stroll (die als respectievelijk 17- en 18-jarige debuteerden) zijn door de FIA in de toekomst onmogelijk gemaakt en de F2 staat als opleider weer in het middelpunt van de aandacht.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer