© McLaren

Nieuwsoverzicht

Formule 2: weer helemaal terug als Formule 1-opleidingsplatform

04 nov. 16:00 René Oudman 0 reacties
In haar laatste seizoenen had de GP2, de voorloper van de Formule 2-klasse, grote moeite om talenten af te leveren aan de Formule 1. Hevige concurrentie vanuit de Formule 3 en de World Series by Renault zorgden ervoor dat er openlijk aan de GP2 werd getwijfeld.

Ga maar na: de kampioen van 2012, Davide Valsecchi, is inmiddels niet eens meer actief als coureur, maar als commentator. De naam van de titelhouder van 2013 zal ook weinigen wat zeggen. Iemand nog bekend met Fabio Leimer?

Jolyon Palmer, Stoffel Vandoorne en Pierre Gasly schreven de laatste drie GP2-kampioenschappen op hun naam, maar allen moesten wachten om hun F1-debuut te maken. Types als Max Verstappen en Esteban Ocon, die via een andere weg de koningsklasse betreden, zetten de GP2 in haar hemd.

De FIA heeft haar lessen getrokken uit het recente verleden en besloot de GP2 begin 2017 op te pimpen. Het kampioenschap werd omgedoopt tot Formule 2, een naam die ondanks een korte Britse opleving in 2009-2012 weer uit de mottenballen werd getrokken. Bovendien werd het kampioenschap meer waard: nadat Lance Stroll via het winnen van het F3-kampioenschap direct kon promoveren naar de F1, werden licentiepunten in die klasse moeilijker te vergaren.

Dat Charles Leclerc in 2017 deelnam aan het F2-kampioenschap, kwam de organisatie van de serie bijzonder goed uit. De Monegask veegde de vloer aan met zijn concurrenten en had de kroon al in het voorlaatste weekend te pakken. Het kon haast niet anders dan dat Leclerc zijn F1-debuut zou maken in 2018, iets wat via Sauber en dankzij Ferrari inderdaad gebeurde.

Echter: de F2 bewees eindelijk weer wat voor waarde een goedlopende juniorklasse kan hebben, zeker in combinatie met de steun die ze van de FIA had gekregen. In verhouding werd de F2 zeer waardevol, dankzij het hoge aantal superlicentiepunten dat viel te verdienen. Dat er naast Leclerc niemand promoveerde, kwam met name doordat de rijdersmarkt voor 2018 op slot zat.

© George Russell

Voor de Formule 1-markt van 2019 is de Formule 2 weer helemaal hot. George Russell en Lando Norris, de nummers één en drie van het lopende kampioenschap, zijn inmiddels zeker van een overstap naar de koningsklasse. Nummer twee Alexander Albon is topfavoriet voor een zitje bij Toro Rosso. Zelfs de nummer vier, Nyck de Vries, wordt in verband gebracht met een Formule 1-stoeltje. Voor de F2 zou het een gigantische overwinning zijn als het viertal, of drie van de vier, daadwerkelijk promoveren.

Nu moet er uiteraard een kanttekening worden geplaatst. Russell is al bijna twee jaar verbonden aan Mercedes, Norris maakt even zo lang deel uit van het opleidingstraject van McLaren. Dat de twee Britten in de F2 uitkwamen, had te maken met hun jonge leeftijd en het feit dat hun opleiders geen plaats vrij hadden in de Formule 1. Bovendien hoefden de jeugdige talenten het niet om de punten te doen, die waren al in eerdere jaren verzameld.

Dat Russell en Norris in de Formule 2 deelnamen, had mede te maken met de aantrekkingskracht. Nadat de FIA besloot haar schouders onder de klasse te zetten kreeg de serie veel meer aandacht. Inhaalacties, podiumceremonies en interviews worden geregeld gedeeld op sociale kanalen van de Formule 1 zelf en ook op de eigen website blikt de koningsklasse terug op races middels verslagen.

Bovendien hebben de twee jonge Britten hun werkgevers het laatste beetje twijfel ontnomen door te bewijzen direct mee te kunnen draaien in een sterk veld, als die van de F2. Albon opende de ogen van teambazen door boven de verwachting te presteren, waar De Vries zijn naam wederom op de kaart zette door een paar snaarstrakke resultaten te noteren.

Er is weer een directe doorstroom vanuit de klasse die recht onder de Formule 1 staat en dat is niet alleen goed voor die klasse, maar ook voor de F1 zelf. Jonge talenten hebben dankzij de nieuwe F2 een groter platform om hun kunsten te vertonen en genereren meer media-aandacht. De gevestigde F1-orde wordt op scherp gezet doordat jongelingen aan de deur rammelen. Extreme gevallen als Verstappen en Stroll (die als respectievelijk 17- en 18-jarige debuteerden) zijn door de FIA in de toekomst onmogelijk gemaakt en de F2 staat als opleider weer in het middelpunt van de aandacht.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen