Red Bull zet al enige tijd vraagtekens bij de legaliteit van de Mercedes-bolide van Lewis Hamilton. Sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië kreeg Mercedes een boost, maar volgens Christian Horner en Helmut Marko was er iets niet helemaal in de haak. In Brazilië wees men naar een mogelijk flexibele achtervleugel van Mercedes en dreigde men met een protest. Dat protest kwam er niet, maar wel kwam de FIA met nieuwe test. Daarna leek de rechtelijnsnelheid van Hamilton weer wat af te nemen, waardoor Red Bull de politieke voet wat van het gas haalde. Toch bleven er altijd wat kleine verdenkingen. Gevraagd of er mogelijk alsnog een protest aankomt aan het adres van Mercedes, wil Horner er niet te veel concreets over kwijt. Hij zegt te vertrouwen op de FIA. "Of we in protest gaan? We hebben een paar races geleden onze bezwaren over de dingen waar wij niet blij mee waren kenbaar gemaakt bij de FIA. Zij hebben daarna nieuwe tests ingevoerd en volgens mij zijn er toen aanpassingen gemaakt aan de auto van onze concurrent", zo laat hij optekenen.
Horner vraagt om gelijke kansen
De teambaas van Max Verstappen vraagt aan de FIA maar een ding: een gelijk speelveld voor iedereen. "We willen gewoon een eerlijk speelveld hebben en hopelijk hebben we dat ook. We vertrouwen op de FIA dat dat gecontroleerd en gehandhaafd wordt, maar het is een heel complexe sport. Er is een enorme talentenpool van personeel met engineering skills, die de regels op ingenieuze wijze kunnen interpreteren." "Dat is ook de aantrekkingskracht van de Formule 1", vervolgt Horner in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Maar we vertrouwen helemaal op de FIA om ervoor te zorgen dat alles op een goede manier wordt gecontroleerd. Hopelijk lukt hen dat met de tools die ze nu hebben", aldus Horner. Een protest lijkt er dus niet te gaan komen, maar dit zeg nooit nooit.
Wolff verklaart toename snelheid Mercedes
Als Toto Wolff gevraagd wordt naar de Mercedes-bolide, en hoe deze door het jaar dan zo verbeterd is, wijst hij vooral naar de lessen die hij en zijn team hebben geleerd qua afstelling. "We hebben veel beter begrepen hoe we de auto qua aerodynamica af moeten stellen. Vooral als het aankomt op de rake, maar ook qua aerodynamische balans en hoeveel achtervleugel we gebruiken", vertelt de Mercedes-teambaas, die zijn personeel prijst. "Dat tezamen met het effect van de nieuwe motor, als je dat samen voegt, met de juiste beslissingen over de afstelling... Er is geen silver bullet in Formule 1. Maar het gaat om de combinatie van meerdere aspecten en daar hebben we wat goede beslissingen gemaakt", aldus Wolff.
Meest gelezen