Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Geen balance of performance in de Formule 1 in 2022

De ontwikkeling van de Formule 1-motoren wordt aan banden gelegd, maar het credo 'gelijke monniken, gelijke kappen' gaat voorlopig allerminst op.

De afgelopen maanden moest er heel wat water bij de wijn worden gedaan door de diverse F1-teams en motorleveranciers. Red Bull en Honda maakten zich hard voor een ontwikkelingsstop voor het 2022-seizoen, dit om zo in dat jaar toch gebruik te kunnen blijven maken van Honda-motoren. De Japanse motorleverancier zwaait officieel aan het einde van dit seizoen af, maar het team van Max Verstappen en Checo Perez wil de motoren blijven gebruiken in de daaropvolgende jaren. Omdat het ontwikkelen van de motoren niet door Red Bull kan worden gedaan, zowel technisch als financieel niet, en de kosten in de Formule 1 drastisch verlaagd moeten worden - werd geruime tijd gesproken over het bevriezen van de motorontwikkeling. In de meeting van vandaag hebben de teams hierover mondeling overeenstemming bereikt, zo heeft RacingNews365 begrepen. Dit houdt in dat de motorontwikkeling op een nader te bepalen moment bevroren wordt, op zijn laatst voor de start van het 2022-seizoen. In de komende weken moet er verder invulling gegeven worden aan de regel hieromtrent. Belangrijk punt daarbij is dat er geen Balance Of Performance (BOP) komt in de Formule 1. Met een BOP zouden alle motoren min of meer gelijk moeten presteren op verschillende punten, waaronder vermogen, koppel en hybride systemen. Eerder werd geopperd om de BOP te regelen door de fuel flow meter hiervoor te gebruiken, waarbij motoren die krachtiger waren minder brandstof ter beschikking kregen. Hierdoor zou het vermogensverschil minder worden. Teams en motorleveranciers bereikten hier echter geen overeenstemming over. Een van de redenen hiervoor lijkt te zijn dat niemand weet hoe de verhoudingen in 2021 liggen. Heeft Honda ineens een raketmotor gebouwd? Domineert Mercedes weer, of slaat Ferrari toch terug? Om een BOP in te voeren moet het voorstel met bijbehorende reglementen unaniem aangenomen worden - dit betekent dat alle tien de teams voor de nieuwe regels moeten stemmen. Waarschijnlijk wordt er gedurende het seizoen 2021 gezocht naar een mogelijkheid om de motoren toch zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Een engine freeze is gedoemd te mislukken als de krachtsverschillen zo groot zijn dat één motorleverancier de komende jaren - mogelijk tot en met 2024 of 2025, een gigantisch vermogensvoordeel zou hebben. Om toch te zorgen voor een soort BOP lijkt het aannemelijk dat er in 2021 gekeken wordt naar de krachtsverhoudingen op diverse circuits. Op basis van de gemeten vermogens en engine performance kan een motorleverancier dan bepaalde ontwikkelingsvrijheid krijgen om haar power unit te upgraden en zo het verschil met de concurrentie kleiner te maken. Een maatregel die noodzakelijk is om een redelijk gelijkwaardig speelveld te krijgen, waarbij er niet een fabrikant continu achteraan rijdt.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"