Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr

F1-stand

  • 1 HAM 25
  • 2 VER 18
  • 3 BOT 16
VT1 vr 16 apr
VT2 vr 16 apr
VT3 za 17 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Emilia-Romagna
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Geen balance of performance in de Formule 1 in 2022

De ontwikkeling van de Formule 1-motoren wordt aan banden gelegd, maar het credo 'gelijke monniken, gelijke kappen' gaat voorlopig allerminst op.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De afgelopen maanden moest er heel wat water bij de wijn worden gedaan door de diverse F1-teams en motorleveranciers. Red Bull en Honda maakten zich hard voor een ontwikkelingsstop voor het 2022-seizoen, dit om zo in dat jaar toch gebruik te kunnen blijven maken van Honda-motoren.

De Japanse motorleverancier zwaait officieel aan het einde van dit seizoen af, maar het team van Max Verstappen en Checo Perez wil de motoren blijven gebruiken in de daaropvolgende jaren. Omdat het ontwikkelen van de motoren niet door Red Bull kan worden gedaan, zowel technisch als financieel niet, en de kosten in de Formule 1 drastisch verlaagd moeten worden - werd geruime tijd gesproken over het bevriezen van de motorontwikkeling.

In de meeting van vandaag hebben de teams hierover mondeling overeenstemming bereikt, zo heeft RacingNews365 begrepen. Dit houdt in dat de motorontwikkeling op een nader te bepalen moment bevroren wordt, op zijn laatst voor de start van het 2022-seizoen. In de komende weken moet er verder invulling gegeven worden aan de regel hieromtrent.

Belangrijk punt daarbij is dat er geen Balance Of Performance (BOP) komt in de Formule 1. Met een BOP zouden alle motoren min of meer gelijk moeten presteren op verschillende punten, waaronder vermogen, koppel en hybride systemen. Eerder werd geopperd om de BOP te regelen door de fuel flow meter hiervoor te gebruiken, waarbij motoren die krachtiger waren minder brandstof ter beschikking kregen. Hierdoor zou het vermogensverschil minder worden.

Teams en motorleveranciers bereikten hier echter geen overeenstemming over. Een van de redenen hiervoor lijkt te zijn dat niemand weet hoe de verhoudingen in 2021 liggen. Heeft Honda ineens een raketmotor gebouwd? Domineert Mercedes weer, of slaat Ferrari toch terug? Om een BOP in te voeren moet het voorstel met bijbehorende reglementen unaniem aangenomen worden - dit betekent dat alle tien de teams voor de nieuwe regels moeten stemmen.

Waarschijnlijk wordt er gedurende het seizoen 2021 gezocht naar een mogelijkheid om de motoren toch zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Een engine freeze is gedoemd te mislukken als de krachtsverschillen zo groot zijn dat één motorleverancier de komende jaren - mogelijk tot en met 2024 of 2025, een gigantisch vermogensvoordeel zou hebben.

Om toch te zorgen voor een soort BOP lijkt het aannemelijk dat er in 2021 gekeken wordt naar de krachtsverhoudingen op diverse circuits. Op basis van de gemeten vermogens en engine performance kan een motorleverancier dan bepaalde ontwikkelingsvrijheid krijgen om haar power unit te upgraden en zo het verschil met de concurrentie kleiner te maken. Een maatregel die noodzakelijk is om een redelijk gelijkwaardig speelveld te krijgen, waarbij er niet een fabrikant continu achteraan rijdt.

10 reacties

    x
    Breaking Mercedes op haar plek gezet na geklaag over nieuwe regels