Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Goed' nieuws voor crashende coureurs na nieuwe regelwijzigingen

Vanaf 2022 hoeven coureurs niet meer te vrezen voor een directe straf hetzelfde weekend als er een versnellingsbak sneuvelt door een crash in een vrije training of kwalificatie. Althans, aan het begin van het seizoen niet. Aan het einde van het jaar misschien alsnog wel.

Afgelopen jaar gingen er in totaal twaalf versnellingsbakken kapot door crashes van coureurs. Gebeurde dat tijdens een race, dan had een coureur geluk en kan hij het daaropvolgende weekend gratis en voor niets een nieuwe installeren. Gebeurde dat tijdens een vrije training of de kwalificatie en moest je een bak wisselen voorafgaand aan de race, dan kreeg een coureur vijf plaatsen gridstraf voor het wisselen van de versnellingsbak. Volgens de reglementen moest deze namelijk minimaal zes GPs meegaan voor deze mag worden vervangen. In het geval van een uitvalbeurt was dit echter niet het geval. In 2022 zal dat echter anders zijn, nadat er wijzigingen zijn doorgevoerd in de sportieve reglementen. Nu krijgen de Formule 1-teams namelijk vier versnellingsbakken tot hun beschikking, waarmee ze het hele jaar moeten doen. Deze kunnen ze dus vrij rouleren, maar zodra er een vijfde in gebruik wordt genomen, zal er een straf volgen. De straf blijft nog steeds vijf plaatsen. Ook een zesde, zevende, achtste versnellingsbak en ga zo maar door levert vijf plekken straf op.

Minder (directe) gevolgen bij een crash

Als een coureur dus crasht in de kwalificatie kan deze voor de race een beroep doen op een andere versnellingsbak uit de poule, zonder daar een straf voor te incasseren. Wat dat betreft dus goed nieuws, al kan het aan het einde van het seizoen wel problemen opleveren natuurlijk, als je geen nieuwe of werkende versnellingsbakken meer over hebt. Situaties zoals vorig jaar, toen Leclerc in Monaco poleposition veroverde en crashte, waarna hij geen nieuwe versnellingsbak kreeg en deze vervolgens nog voor de race de geest gaf, kunnen dus simpel worden voorkomen. Mocht de F1-kalender overigens de komende jaren nog verder worden uitgebreid, dan krijgen de teams per coureurs 5 versnellingsbakken tot hun beschikking als het totaal aantal races uitkomt op 24 of 25.

Ook nieuwe regels voor de ontwikkeling

De komende jaren zal, vergelijkbaar met de motoren, de versnellingsbak niet meer elk jaar geüpdatet mogen worden. In de periode van 2022 tot en met 2025 mogen de teams nog maar een keer het concept van de versnellingsbak veranderen, in tegenstelling tot de motor, die in principe de komende vier seizoenen hetzelfde moet blijven . De versnellingsbak upgraden mogen de teams echter alleen tussen de seizoen door doen. Midden in het seizoen mag er dus niet worden veranderd van specificatie. Zoals altijd zijn er uitzonderingen. Bij betrouwbaarheidsproblemen mogen de teams met toestemming van de FIA nog kleine aanpassingen maken. Klantenteams, zoals AlphaTauri van Red Bull en Williams van Mercedes, mogen ervoor kiezen om een geüpdatete versnellingsbak op een later moment in gebruik te nemen en hoeven dus niet per se de weg van hun leverancier te volgen. Dit mag eveneens niet tijdens een seizoen, maar moet tussen de seizoenen door gebeuren. De klantenteams mogen er overigens ook voor kiezen om een geüpdatete versie compleet links te laten liggen.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi