Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Groots IndyCar-kampioen had ook de Formule 1-wereldtitel kunnen winnen"

Scott Dixon werd maar liefst zesmaal IndyCar-kampioen en wist in 2008 ook de prestigieuze Indy500 op zijn naam te schrijven. Volgens voormalig Formule 1-coureur en manager van Scott Dixon, Stefan Johansson, had de Nieuw-Zeelander ook in de Formule 1 succesvol kunnen zijn.

In een interview met RacingNews365 laat Stefan Johansson weten dat zijn vertrouwen in zijn pupil Scott Dixon zeer groot is. Volgens de voormalig Ferrari- en McLaren-coureur had Dixon ook in de Formule 1 een titel kunnen veroveren. "In 2004 heeft Dixon voor het eerst getest in een Williams F1-bolide en we waren op dat moment ook in gesprek met Ferrari om een test te doen bij de Scuderia", aldus Johansson die, nog altijd de manager is van Dixon. "Die test bij Ferrari kwam er echter niet, aangezien Dixon een uitstekend nieuw aanbod kreeg van Chip Ganassi Racing in de IndyCar." "Daarom kozen we ervoor om in de IndyCar te blijven, al was er nog altijd de interesse vanuit Williams dat Dixon graag in hun bolide wilde hebben. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat Scott het goed had kunnen doen in de Formule 1. Een Europees opstap-programma zou hem daarbij geholpen hebben. Als hij dat had gedaan, dan ben ik ervan overtuigd dat hij wereldkampioen had kunnen worden in de Formule 1. Hij beschikt namelijk over veel racetalent. Er zijn natuurlijk heel veel racetalenten in de wereld, dat besef ik heel goed, maar er zijn slechts enkele coureurs die ook écht races kunnen winnen", aldus Johansson, die probeert uit te leggen dat alleen snel zijn niet genoeg is voor een coureur om ook succesvol te kunnen zijn in de autosport. "Scott behoort echt tot het rijtje van coureurs in de wereld die weet hoe je races moet winnen. Hij heeft namelijk vaak races gewonnen die hij eigenlijk niet had kunnen winnen, omdat hij op die dagen niet de snelste coureur was. Toch won hij die races, omdat hij er altijd voor blijft gaan, hij beschikt over de juiste dosis winnaarsmentaliteit." Johansson is ook de manager van zijn landgenoot Felix Rosenqvist. "Met Scott werk ik al samen vanaf het begin van zijn carrière, wat neerkomt op zo'n 25 jaar. Ik regel voor hem, net als voor een aantal andere coureurs voornamelijk het zakelijke gedeelte. Door mijn jaren in de autosport weet ik namelijk wat er speelt en weet ik wat er voor de coureurs geregeld moet worden. Het zijn dingen waar je je liever niet mee bezig houdt gedurende je carrière." "Natuurlijk is het voor de coureurs ook fijn dat ze met mij altijd over racesituaties kunnen spreken. Zo zijn er weleens problemen binnen een team als mensen moeilijk doen. Dat zijn van die dingen waar ik de coureurs mee help. Daarnaast heb ik ook mijn eigen team in bezit gehad in de IndyCar, waardoor ik ervaring heb opgebouwd aan beide zijden van een team." Het interview gaat verder onder de foto met Scott Dixon en Stefan Johansson.

Doordat Johansson zowel actief was in de Formule 1 als de IndyCar, heeft de Zweed ook een goed idee gekregen over wat de F1 anders zou moeten doen met het oog op de toekomst van de sport. "In de IndyCar is iedere race weer een spektakelstuk, je hebt echt geen idee wie er gaat winnen. Dat is iets dat ik mis in de Formule 1. Het is namelijk altijd al zo geweest dat in de Formule 1 slechts enkele coureurs kunnen meestrijden om de titel en dat is ook prima. Op dit moment is er echter bijna geen strijd meer en dat is niet goed voor de sport." "Dat komt mede doordat de kosten in de Formule 1 veel te hoog zijn geworden en de vrijheid van ontwerpen behoorlijk beperkt is. Kijk maar eens naar hoe de hedendaagse F1-wagens eruit zien, ze zijn zowat allemaal identiek. Dat was vroeger niet zo en daardoor konden de engineers veel innovatiever zijn. Nu zijn de regels te strikt in mijn ogen en in combinatie met de gigantische budgetten zorgt dat ervoor dat de sport een stuk voorspelbaarder is geworden." Ter vergelijking met de IndyCar gooit Johansson gedurende het gesprek met deze website ook wat bedragen op tafel. "In de Formule 1 kom je er niet zonder honderden miljoenen, terwijl je in de IndyCar een uitstekend team hebt met een budget van circa 10 miljoen euro per jaar. Dat is een extreem groot verschil en in mijn ogen maakt dat de IndyCar een stuk interessanter. De sport is namelijk nog steeds betaalbaar en dat is hoe het moet zijn." In de IndyCar komt Johansson regelmatig onze landgenoot Rinus van Kalmthout tegen, de jonge Nederlander liet in 2020 een sterke indruk achter op Johansson. "Veekay presteerde uitstekend in zijn debuutjaar in de IndyCar en ik vind hem bovendien een goede gast. Ik sprak hem gedurende het seizoen een aantal keer op de paddock en in die gesprekken merkte ik dat hij goed weet wat hij wil." De laatste IndyCar-kampioen die ook in staat was om wereldtitel in de Formule 1 te veroveren was Jacques Villeneuve. In 1995 schreef de Canadees de IndyCar-titel op zijn naam, om vervolgens in 1997 de wereldtitel in de Formule 1 te veroveren. Een paar jaar eerder bewandelde Nigel Mansell de omgekeerde route. Hij pakte de F1-titel in '92, om in '93 kampioen te worden in de IndyCar. Zo was hij kortstondig tegelijkertijd zowel Formule 1- als IndyCar-kampioen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden