We schrijven het jaar 2007. McLaren had via via vertrouwelijke informatie over de Ferrari-bolides in handen gekregen en toen dat bewezen werd, werd McLaren zwaar bestraft met een boete van 100 miljoen dollar. Het team werd bovendien uit het constructeurskampioenschap geschrapt. Net toen de rookwolken van dat spionageschandaal (liefkozend spygate genoemd) waren opgetrokken, kwam niet veel later de volgende casus aan het licht. Renault gaf namelijk op 9 november, vandaag 13 jaar geleden, toe dat het via een werknemer die overstapte van McLaren naar Renault gevoelige technische informatie over de Britse constructeur in handen had gekregen. In het licht van de Ferrari/McLaren-zaak viel te verwachten dat de FIA bikkelhard zou optreden, maar dat gebeurde niet, tot grote verontwaardiging van McLaren. De FIA greep niet in, omdat men genoegen nam met het de uitleg dat de informatie niet was gebruikt bij het ontwerpen van de auto's. En Renault-teambaas Flavio Briatore? Die speelde de vermoorde onschuld en draaide de rollen nog net niet om: "Ik kan hier vrede mee hebben en wil het team bedanken voor haar integriteit en waardigheid." De media daarentegen waren nog niet vergeten echter hoe verbolgen diezelfde Briatore had gereageerd op spygate. Hij riep immers het hardste dat McLaren van deelname uitgesloten moest worden. Ook zijn goede vriendschap met Bernie Ecclestone werd erbij betrokken en het toenmalige Formule 1-opperhoofd werd gevraagd of alle partijen wel even eerlijk waren behandeld, luidde zijn antwoord: "Wij zijn altijd eerlijk." Een jaar later zouden Renault en Briatore wél op hun vingers worden getikt voor de moeder aller F1-schandalen, crashgate . Het team droeg Nelson Piquet jr. op opzettelijk te crashen om teamgenoot Fernando Alonso te laten profiteren van de safety car-fase. Alonso won inderdaad, maar het team was voor even lachertje van de Formule 1.
Meest gelezen